Zijn eerste stop-motionfilmpjes maakte Yves Das met een miniatuur Vesparijder in de hoofdrol. Hij liet Guido over een snelweg van tandpasta scheuren en door de carwash schuimen. Honderd filmpjes wou hij er publiceren op het platform Vine. Bij nummer 43 was het prijs. Zijn talent viel op. De onbekende Belg werd een beroemdheid. Maar Yves zou zijn eigen koers varen. Vandaag creëert hij met zijn bedrijf LoopingTales korte visuele verhalen met impact voor klanten in binnen- en buitenland. Met creatieve meesterwerkjes speelt hij in op de korte aandachtspanne op sociale media.

Yves Das © Jef Boes

© Jef Boes

Vooraleer je verder leest moet je eigenlijk eerst een paar filmpjes van LoopingTales bekijken om écht te begrijpen hoe ingenieus en inventief Yves te werk gaat. Goede verhalen kunnen wel meer mensen schrijven, ze vormgeven zodat ze blijven hangen, is minderen gegeven. Zijn studio is een kleurrijke speeltuin met heel veel bokalen vol spulletjes die allemaal hun functie hebben. Je ziet immers geen computer-gegenereerde animatie in zijn filmpjes, ze worden allemaal handgemaakt beeld per beeld.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Boeit creatieve video je al lang?

Die passie ontstond in het jeugdhuis. Daar ontdekte ik de kracht van het beeld en de creatieve mogelijkheden van video. Via een gek jongensidee kwam ik in contact met ondernemer Roland Duchatelet. Hij was reeds bezig met een videostreamingplatform vooraleer er sprake was van Youtube. Vele kansen kreeg ik er. Tot dat 9/11 roet in het eten gooide. Toen ik later als videoproducer aan de slag was bij een reclamebureau hoorde ik voor het eerst over Vine. Op dit intussen ter ziele gegane platform konden gebruikers filmpjes van zes seconden publiceren en in een loop afspelen.

Naast veel rotzooi resulteerde Vine ook in verbluffende kunstwerkjes. Jij koos voor stop-motion?

Stop-motion is een techniek waarbij je objecten frame per frame verplaatst en van iedere verplaatsing een foto maakt. Als je deze foto’s dan achter mekaar afspeelt krijg je de suggestie van beweging. En kan je bijvoorbeeld een appel laten vliegen.

Stop-motion vergrootte voor mij de kracht van een medium als Vine.

Je laat dingen gebeuren die in de werkelijkheid eigenlijk niet kunnen. Er hing een zekere buzz rond Vine. Het had een heel sterke identiteit en community. Ik zocht een leuke invalshoek voor mijn kanaal en kwam uit bij Vespa. Uit mijn ervaring in de reclamewereld wist ik dat velen er zich mee identificeren. Zo begon ik erg speels filmpjes te maken. Honderd wou ik er maken.

Yves Das © Jef Boes

© Jef Boes

Yves Das © Jef Boes

En plots ging het hard?

Bij de 43ste video kreeg ik mijn eerste vraag. Van Chrysler zowaar. Ik viel haast van mijn stoel. Tot een akkoord kwam het niet, maar tegelijkertijd begon het te gonzen in de community en werd ik vernoemd als één van de tien beste Viners. Ik werd gecontacteerd door interneticonen Jerome Jarre en Gary Vaynerchuck. Zij richtten een talentenbureau op en trokken me aan als Viner om de Amerikaanse advertentiemarkt te bespelen.

En toen werd Unilever je eerste klant?

Tien filmpjes kon ik voor hen maken. Zo hebben we mogen werken aan campagnes voor Twitter, Ford, Bank of America, Microsoft,…

Hoewel de filmpjes slechts zes seconden duurden, kruipt er veel werk in de voorbereiding. Je moet toch zo’n drie dagen werk tellen, beginnende met een storyboard, de benodigdheden bij elkaar zoeken en vervolgens het decor en de attributen in elkaar knutselen. Het opnemen zelf doe ik aan 25 frames per seconde. Een leerrijke periode was het. Toen de Amerikaanse focus echter meer evolueerde richting comedy, ging ik alleen verder. Het ging mij echt om de inhoud.

Yves Das © Jef Boes

© Jef Boes

Yves Das © Jef Boes

LoopingTales was geboren. Is het een groeiende business?

Elke business kent pieken en dalen. Maar nu is er een constante. Na een eerste piek dachten bedrijven ‘we gaan dat zelf doen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn’, maar daar kwamen ze van terug. Ik zeg niet dat niemand doet wat wij doen, maar we hebben een uniek verhaal. En over de jaren heen stak ik veel ervaring in mijn rugzak. Bovendien is het mijn passie.

Waarom kiest een bedrijf voor stop-motion en korte filmpjes?

Youtube zit op de grootste berg van data van online video’s en daaruit blijkt dat zowat iedereen filmpjes van zes seconden uitkijkt zonder ze weg te klikken. De attentie blijft sowieso.

Die aandacht vasthouden is cruciaal als je een boodschap wil overbrengen.

Als iets heel goed gemaakt is, dan mag het een film van drie uur zijn, dan blijf je kijken. Op het kleine scherm is de attentie sowieso wat lager. Het loopprincipe compenseert dat en spoort aan om meer te kijken, hetzelfde te herbekijken.

Yves Das © Jef Boes

© Jef Boes

Je hebt wel slechts zes seconden om de boodschap over te brengen?

Het kan ook veel langer natuurlijk. Maar zes seconden klinkt korter dan het is. Een quote op het journaal duurt ook amper acht seconden. Maar als je iets wil tonen, dan kan je er iets mee. Dan is het best een lang filmpje. Want wat willen bedrijven? Ze willen vooral hun product laten zien. Met stop-motion kan je het product zelfs dingen laten doen. Dat maakt het verschil. Het heeft iets speels en geeft je merk een creatief laagje. Het speelse spreekt een grote doelgroep aan op social media.

LoopingTales is een eenmanszaak. Jij doet dus alles zelf?

In principe wel: van concept over regie tot camerawerk en afwerking. Er wordt een verhaal verteld, al dan niet op basis van een briefing. Sommige klanten voelen aan dat ze iets met video moeten doen, maar hebben verder geen notie. Anderen hebben wel een duidelijk doel voor ogen, inspireren me zelfs. Een kop koffie doet mijn eigen creativiteit meestal wel goed. Dat in combinatie met Mindly, een brainstormapp, die werkt volgens een spinmethode en associaties maakt. Vervolgens begin ik te visualiseren, te tekenen soms, een moodboard en storyboard te maken. Je moet een boodschap brengen die raakt.

Yves Das © Jef Boes

© Jef Boes

Yves Das © Jef Boes

In tijden van automatisatie is dit echt craftmanship?

Alles wordt minutieus voorbereid. Dat moet ook als je werkt met 25 frames per seconde.

Elk detail is belangrijk en er is amper ruimte voor correcties na afloop, maar onze klanten weten wat we gaan maken voor we opnemen.

Het is heel arbeidsintensief. Ervaring maakt de kunst, maar ik noem het geen kunst, wel vakmanschap. Het is een creatief beroep. Het hele jaar door zoek ik materialen, die ik misschien ooit kan gebruiken. Het materiaal triggert nieuwe ideeën. Stop-motion is non-stop problemen oplossen. Elke opname is anders, met nieuwe uitdagingen: een telefoon in de lucht laten hangen of een auto laten tuimelen. Het zijn vaak complexe constructies, met armaturen, visdraden, etc. Laat maar eens een mooi gestreken hemd wegvliegen uit een koffer. Het lijkt kinderspel, maar we gaan veel verder.

Wat brengt de toekomst?

Social video is booming. Ik zet vooral in op het maken van één mastervideo met daaronder een sterke voice-over die het verhaal van bijvoorbeeld een webshop verteld. De scènes bedenken we zo dat we die mastervideo kunnen opsplitsen in verschillende video’s die te gebruiken zijn voor diverse media. Stop-motion kost tijd, dus geld. Vandaag kies ik vaak voor langere stukken, die deels uitgekleed en opgesplitst kunnen worden, waardoor ze gebruikt kunnen worden voor zowel Facebook, Instagram, Youtube,… Alles wordt in hoge resolutie aangeleverd, dus ook het fotomateriaal kan gebruikt worden. Het wordt multidisciplinair en het beantwoordt de vraag van de klant, die content nodigt heeft voor diverse kanalen. Hoe je van niets iets maakt, daarvoor doe je het, deels ook uit kinderlijke naïviteit: iets zien gebeuren en geboren worden. Creëren met de ogen van een kind en zien dat het werkt, dat mensen erdoor geraakt worden.


Yves Das © Jef Boes

© Jef Boes