Ben je actief in de interieursector en wil je een strategie ontwikkelen die inzet op de toekomst? Op de Expertendag rond interieurdesign deelde ik een aantal tips om met de uitdagingen van de toekomst om te gaan.

© Meneer Heirman

© Meneer Heirman

1. Leg de visuele lat onmenselijk hoog

Sinds de dominantie van visuele sociale media als Instagram, YouTube en TikTok ligt de lat voor wat goede, prikkelende fotografie is, bijzonder hoog. Als interieurprofessional is het dan ook een goed idee om te investeren in degelijke fotografie. Hou daarnaast ook rekening met de ‘onmenselijke’ beeldvorming: Artificiële Intelligentie, Mixed Reality, Augmented Reality én het belang van interieurvormgeving in de gamingsector. Je kan al die nieuwe ontwikkelingen in je voordeel gebruiken, maar dan moet je wel goed geïnformeerd en goed voorbereid op het strijdtoneel verschijnen.

2. Denk vooral niet in doelgroepen

Mensen van 60 willen niet geappelleerd worden door ‘50+’-labels, net zoals twintigers niet als ‘jongeren’ willen bestempeld worden. Leeftijd zal meer en meer in de geest bepaald worden en het ganse generatiedenken komt daarmee op losse schroeven te staan. Dat fenomeen heet ‘flat aging’: een vijftiger koopt het liefst bij de merken waar een dertiger mee dweept. Bovendien is een vijftiger een heel ander persoon dan enkele decennia geleden, denk maar aan de supermodellen van de jaren ’80 die nu opnieuw op covers prijken. En TikTok telt heel wat populaire zeventigers hoor. Hou dus die fluïditeit – niet alleen in leeftijd, maar ook in geslacht en in stijlen – in het achterhoofd bij het opstellen van een marketingplan.

3. Definieer je duurzaamheidsstrategie (en hou je daaraan)

Als interieurdesigner lijkt het vaak alsof je én moet recycleren, én hernieuwbare bronnen moet gebruiken, én een repair-service moet opzetten, én met vintage moet werken, én stukken moet maken die 40 jaar meegaan. Duurzaamheid is geen optelsom. Het is beter om één rechtlijnige strategie te kiezen en daar volop op in te zetten. Werk je met zulke kwalitatieve materialen dat jouw designs als klassiekers worden beschouwd en worden doorgegeven van generatie op generatie? Prima, dan gebruik je dat als duurzaamheidsgedachte. Krampachtig op àlle mogelijke duurzame karren willen springen heeft geen zin, en komt ongeloofwaardig over.

4. Gebruik horeca als visitekaartje

De tijd dat klanten op zondagnamiddag de woonboulevards afschuimden om alle mogelijke showrooms te gaan bezoeken voor die ene perfecte sofa, ligt ver achter ons. Steeds meer mensen laten zich op restaurant, aan de bar en op hotel inspireren voor hun interieur. Als architect is het dan ook belangrijk kansen te grijpen om met zulke projecten een visitekaartje af te leveren. Denk maar aan Vincent Van Duysen in hotel August, of Lionel Jadot in hotel Mix. In Scandinavië zijn er ook al ‘shoppable hotels’ zoals The Chimney House, waar alles meteen te koop is wat in je kamer staat.

5. Omarm offline

Hoe belangrijk het ook is om ‘mee’ te zijn met alle ontwikkelen wat betreft artificiële intelligentie en gaming, besef dat er ook een belangrijke tegenreactie daarop bestaat. Nu al is duidelijk dat hoe meer tijd we online doorbrengen, hoe belangrijker het fysieke en vooral tastbare karakter van ons interieur wordt. Want die tactiliteit, dat is iets wat we met AI (nog) niet kunnen evenaren. Denk dus aan structuurwanden, aan tapijten en reliëf. Ook zaken als geuren en geluid zijn van almaar groter belang in het interieur, net omdat we dat online anders of zelfs niet ervaren.

6. Maak het verschil met service en comfort

Nu nog steeds massa’s mensen in de knoop liggen met hun work-life balance en ‘tijd’ wordt aanzien als de grootste luxe, is het aan interieurprofessionals om maximaal in te zetten op service en comfort. ‘Ontzorgen’ wordt ontzettend belangrijk. Klanten zullen met plezier iets meer betalen wanneer ze weten dat jij alle – excusez-moi le mot – ‘shit’ voor hen regelt. Bouwen, verbouwen en inrichten kampt nog altijd met een imagoprobleem. Lijken die uit de kast vallen, kopzorgen en problemen. Wie die voor de klant opvangt, zal een serieuze meerwaarde creëren.