Van hobby's tot girlbosses. Tijdens een familievakantie in het zuiden van Frankrijk beslisten zussen Clio, Kay en Julie Hendrickx volop voor hun dromen te gaan. In 2012 begon hun Les Soeurs-verhaal. Wij spraken de enthousiaste zussen uit Hasselt over de start, de zoektocht onderweg en de wilde toekomstplannen van hun modemerk.

Les Soeurs

Kay, Clio en Julie Hendrickx

Wie zijn Les Soeurs?

  • Ze bestaan uit zussen Clio, Kay en Julie Hendrickx uit Heusden-Zolder.

  • Ze startten in 2012 een zelfgemaakte webshop Les Soeurs om hobbymatig hun eigen creaties te verkopen.

  • Ze verkopen naast populaire modemerken ook hun volledig eigen gecreëerd modelabel Les Soeurs.

  • In 2016 opende de eerste fysieke winkel in Hasselt, nadien volgden steden als Antwerpen, Knokke, Gent, Leuven, Schilde en Maastricht.

  • Hun winkels zijn een weerspiegeling van hun eigen kledingkast, accessoires en interieuritems.

  • Les Soeurs


Jullie zussenband was er al, maar wat was het doorslaggevende moment om Les Soeurs op te richten?

Kay: We zijn met Les Soeurs gestart als hobby in 2012.

We zijn vrouwen die van mode houden en vaak met mode bezig zijn. Julie deed een cursus juwelen maken en maakte sieraden in haar vrije tijd. Ik deed snit en naad en maakte mijn eigen kleding. Al snel kregen vrienden en kennissen interesse in onze zelfgemaakte stuks. Zo ontstond een steeds meer groeiende side business naast onze fulltime jobs. Tijdens onze familievakantie in 2015 hadden we effectief de tijd om stil te staan bij bepaalde zaken. Partners, vrienden en familie hielden ons een spiegel voor en we beseften dat we een keuze moesten maken tussen onze jobs en onze uit de hand gelopen hobby's. Aan een tafel in het zuiden van Frankrijk was het uiteindelijk onze oudste zus Clio die als eerste besliste om haar job op te geven en de sprong te wagen. Zij wilde de trekker van Les Soeurs worden, in combinatie met het blijvende engagement van Julie en mij. 

Clio: Ik had er ook al een job van tien jaar in de food retailsector op zitten, maar de goesting om ons eigen verhaal te vertellen, bleef knagen. Iemand moest de sprong wagen en met mijn ervaring in marketing, sales, strategie en management was de keuze snel gemaakt. Zo gezegd, zo gedaan! Van een zelfgemaakte webshop om onze hobbymatig gemaakte creaties te verkopen in 2012 tot een eerste fysieke winkel in Hasselt in 2016.

Kay: Een jaar later zei Clio: Soeurs, alleen kan ik het niet verder dragen. Er moet een tweede zus voltijds in de zaak stappen”. Doordat Clio fulltime in de zaak werkte, accelereerde Les Soeurs nog veel meer. Uiteindelijk heb ik als tweede mijn job opgegeven, waardoor we een tweede winkel in Knokke openden. Nog eens een jaar later stapte de derde zus Julie in. De derde winkel in Antwerpen was een feit! 

Les Soeurs

Les Soeurs

Hoe is het om samen te werken als zussen?

Julie: Veel mensen hebben een soort van vooroordeel hoe het er in familiebedrijven aan toe kan gaan. Voor ons verloopt het bij Les Soeurs heel efficiënt. We hoeven geen blad voor de mond te nemen. We zeggen straight to the point waar het op staat. Waardoor het soms ook goed kan botsen, hoor (lacht)! Meestal hebben we maar één woord nodig vooraleer de ander snapt wat we bedoelen. 

Clio: We kunnen al goed met elkaar om als zussen, maar binnen het bedrijf zitten we ook alle drie op dezelfde lijn. Los daarvan is onze eigen expertise heel complementair, wat maakt dat we samen deze business kunnen runnen. Kay is creatief heel sterk en schuift trends naar voren die Julie en ik nog lang niet gezien hebben. Tegelijkertijd is ze ook de lead voor het kledingluik binnen Les Soeurs en neemt ze het financiële aspect op zich. Julie is net als Kay de creatieveling, neemt de leiding wat betreft het design en creatie van juwelen en accessoires én neemt het hr-gedeelte voor haar rekening. Zelf ben ik meer op marketing en sales gericht. Ik denk na over hoe we ons verhaal kunnen vertellen, hoe we onze producten aan de man brengen en hoe we op lange termijn verder willen gaan met Les Soeurs. We vullen elkaar echt goed aan. Fun fact: de driehoek verwerkt in ons Les Soeurs-logo geeft die complementariteit goed aan. Drie zussen met drie verschillende zijden van het verhaal, maar de drie lijnen sluiten wel perfect op elkaar aan.

Het begon met een eigen Les Soeurs-webshop, later volgden fysieke winkelpunten. Vanwaar de keuze om, in een steeds meer groeiende digitale wereld, toch volop te gaan voor fysieke winkels?

Clio: Het en-en-verhaal blijft voor ons erg belangrijk. Elke stap die we zetten, zetten we op basis van de behoeften van onze klanten.

We zien binnen ons cliënteel twee groepen: enerzijds convenience, mensen die weten wat ze willen en ‘s avonds graag op hun gemak scrollen tijdens het shoppen, anderzijds experience en service. Convenience spelen we ten volste uit in onze webshop, maar experience biedt veel meer mogelijkheden in onze fysieke winkels. We zouden het enorm jammer vinden mocht de stadskern leeglopen. Onze winkels doen het nog altijd goed en vormen een plek waar we ons verhaal kunnen vertellen, waar mensen elkaar ontmoeten en er zich kleine interacties van onschatbare waarde voordoen. 

Kay: Het is ook iets heel complementair. Zo gebeurt het wel eens dat wat ze overdag zien in de etalage, ‘s avonds online bestellen. Maar het kan ook dat mensen online hun wishlist maken en vervolgens naar de winkels komen om de stuks in het echt te zien of te passen. We vinden nog altijd dat het ene niet zonder het andere kan. 

Les Soeurs

Jullie zijn aanwezig in meer dan 125 multimerkenwinkels en department stores over heel Europa en hebben acht eigen winkels waar jullie zowel andere populaire merken als jullie eigen merk Les Soeurs verkopen. Is dit een bewust gekozen combinatie?

Clio: Les Soeurs is een heel persoonlijk verhaal. Les Soeurs, dat zijn wij. Onze naam hangt boven de deur, dus alles wat in de winkels hangt is een weerspiegeling van de kledingkeuzes die we zelf maken, wat we in ons interieur hebben staan en welke juwelen we dragen.

Kay: We willen mensen in onze winkels blij maken, net zoals wij blij worden van de spullen die er te koop zijn. Ik weet bijvoorbeeld zelf heel goed waar ik blij van word bij het ontwerpen van kleding, maar ik word zelf nog altijd heel enthousiast van kleding van andere ontwerpers. Ik zou het heel hypocriet vinden om zelf nog andere merken te kopen, maar deze zelf niet aan te bieden bij Les Soeurs. Onze kledingkast ziet er namelijk zelf niet zo uit. 

Julie: Je kan ook nooit alle kennis hebben. We zijn heel sterk in bepaalde productgroepen, maar andere merken hebben dan weer andere sterktes. Je kan maar de perfecte mix aanbieden voor je klanten. Ons eigen merk Les Soeurs blijft natuurlijk wel het belangrijkste. Het is een merk waarmee we uniek zijn en ons onderscheiden binnen de sterk concurrerende retailsector.  

Jullie willen als boetiek betaalbaar blijven voor jullie klanten, hoe uit zich dat binnen Les Soeurs?

Kay: Kwaliteit hoeft niet duur te zijn. Het is belangrijk om daar de juiste keuzes in te maken. Wij gaan dan eerder opteren om een wollen trui aan te bieden, in plaats van een cashmere wollen trui. Door slim in te kopen en zonder te hoge overhead- of marketingkosten kunnen we toch betaalbaar blijven.

Julie: We willen betaalbaar zijn, maar niet goedkoop. Daar zit ook echt wel dat verschil in kwaliteit.

Als je jezelf als bedrijf bij de discounters wil rekenen, dan kijk je ook naar andere kwaliteiten en materialen. De fashion retailmarkt is een soort van dumpingmarkt geworden. Om goedkope prijzen te krijgen, moeten er veel aantallen geproduceerd worden en die aantallen moeten ook weggewerkt worden. Wij als Les Soeurs willen daar tegenin gaan en onze stempel drukken op het hele wegwerpgegeven.

Les Soeurs

Les Soeurs

Duurzaamheid is en blijft een brandend actueel onderwerp binnen de modesector. Wat doet Les Soeurs nog om hier aan bij te dragen?

Julie: Er is een minimum waar iedereen aan mee moet doen en maar goed ook. We willen met Les Soeurs mee op de kar springen en dat doen we ook. Voor ons is het heel belangrijk om te weten waar en door wie elk van onze artikelen gemaakt wordt. Op de markt zie je dat er veel prijsonderhandelingen plaatsvinden en dat merken van de ene naar de andere leverancier gaan omwille van prijs. Dat doen wij niet. We kijken met ons bestaande team hoe we alles kunnen produceren aan de juiste prijzen. Dat fabrieken en fabrikanten de nodige audits doen en certificaten hebben, is gewoon een must. 

Als ik naar ons productgamma kijk, dan vormt de verkoop van juwelen 30% van de omzet vandaag. Heel fier kunnen we zeggen dat 80% van onze juwelen gemaakt wordt uit gerecyclede materialen. Er is een heel aanbod aan gerecycled zilver en goud, dus we vinden het geweldig om hier mee te kunnen werken. We zijn er bij Les Soeurs van overtuigd dat deze stappen richting een meer duurzame industrie broodnodig zijn. Vele kleine stappen zijn ook stappen in de juiste richting. 

Clio: We doen zeker en vast ons best om bij te dragen aan het geheel. Wat betreft ons retourbeleid kiezen we er bewust voor om mensen online te laten betalen voor hun retourverzendingen. We willen namelijk dat mensen beseffen dat dit een kost heeft. Zo willen we mensen ook aanzetten twee keer na te denken voor ze iets kopen.

Julie: Ook wij moeten nog heel wat bijbenen, maar we staan er in met de juiste intenties en zijn erg fier op hetgeen we wél al doen. We zijn ervan overtuigd dat dit bij alle ondernemingen een agendapunt moet zijn. Het is iets waar we als personen ook achter staan. Thuis zijn we echte recycleerders, dus dan moet dat zakelijk doorgezet worden.

Les Soeurs

Les Soeurs

Hebben jullie wilde toekomstplannen met Les Soeurs?

Kay: We hebben grootse plannen en we blijven dromen. We willen echt verdere stappen zetten op de Europese markt en wie weet later ook op wereldniveau. We dromen daar niet alleen van, we maken ook concrete plannen om die na te streven. 

Clio: Onlangs hadden we onze strategische meeting voor 2024 en daar staat met stip op de agenda om Les Soeurs verder internationaal uit te rollen. Daar stellen we dan concrete doelstellingen voor op: op internationale modebeurzen staan, samenwerken met bepaalde agencies, bepaalde markten benaderen,… We zien dan wel waar we geraken. We houden het realistisch!

Kay: We hebben tien jaar lang met oog op lange termijn aan onze weg gewerkt. Het retaillandschap in de modesector is woelig, dus we plannen alles heel beredeneerd en doordacht. We doen geen zotte toeren, maar hebben wel grote plannen. 

Clio: Het verhaal van Essentiel is bijvoorbeeld heel fijn om te volgen. Zij trekken naar SoHo in New York! Wel, ik hoop dat wij op een dag buren kunnen worden daar. We willen van Les Soeurs een gevestigd Belgisch modemerk maken en daar zullen we keihard voor werken!