In de reeks 'Hoe gaat het met...' laten we telkens iemand uit de design- of modesector aan het woord die een vraag over verleden, heden en toekomst beantwoordt. Vandaag: handtassenontwerper Mieke Dierckx.

"Het staat bovenaan ons lijstje om fijne buitenlandse verkooppunten toe te voegen, en zo ons merk ook over de landsgrenzen heen te zien groeien"

Handtassenontwerper Mieke Dierckx richtte in 2012 het gelijknamige label op. Haar tassen staan bekend om hun minimalistische design, uitstekende kwaliteit en draagbaarheid. Elk stuk wordt onworpen in haar atelier in Westerlo en met de hand gemaakt door een familiebedrijf in Portugal. De rode draad door haar collecties is driedimensionaliteit. Met een achtergrond als interieurontwerper houdt ze immers van het spel tussen diepte, vorm en kleur. 

Mieke Dierckx

1. Wat is je mooiste verwezenlijking uit je professionele verleden?

Het is moeilijk om er één moment uit te pikken. Een eigen merk uit de grond stampen en laten groeien gaat gepaard met véél mooie momenten. Zo denk ik meteen aan de opening van mijn eerste eigen winkel in mijn geboortedorp Westerlo. Maar ook de opening van onze tweede winkel in Mechelen, én derde vaste winkel in Antwerpen afgelopen winter zijn absolute hoogtepunten. Het feit dat we dit kunnen doen, wil zeggen dat er in deze steden plaats is voor ons merk en we er warm worden ontvangen. Dat is uiteraard iets waar ik tien jaar geleden alleen maar van kon dromen. Ondertussen hebben we ook een familie van een vijftiental externe verkooppunten opgebouwd, die dag in dag uit klaar staan om ons merk te verdelen en ons verhaal te verspreiden. Ook daar ben ik énorm dankbaar voor.

Mieke Dierckx

Mieke Dierckx

2. Hoe gaat het momenteel met jou op professioneel vlak?

Goed! Ondertussen zijn we met een team van drie: Noémie verzorgt de marketing en het contact met onze verkooppunten, Loes neemt heel de logistiek op zich, van stockbeheer tot webshopmanagement. Met drie zijn we echt complementair. Waar Noémie en ik de creatieve wervelwind zijn, zorgt Loes voor orde in de chaos. Dat maakt het enorm fijn om elke dag samen aan ons merk te timmeren. Daarnaast hebben we ondertussen een team van 20 jobstudenten en flexi’s die de verkoop in onze winkels op zich nemen. Heel fijn om te merken dat dames die qua job of studie iets heel anders doen, als bijjob toch graag hun schouders mee onder een Belgisch merk zetten. 

Onze volgende goal is om onze eerste stappen te zetten over de grenzen heen. We denken hierbij uiteraard aan onze buurlanden, maar na een negatieve ervaring met een Nederlands agency zijn we toch een beetje op onze hoede. We doen graag alles op ons eigen tempo en zijn ervan overtuigd dat we met de juiste partners ons eerste buitenlands avontuur kunnen starten.

Mieke Dierckx

Mieke Dierckx

3. Waar wil jij staan binnen vijf à tien jaar?

We zijn wel een Belgisch merk en in het buitenland is er veel animo voor Belgische mode. Het staat dus zeker bovenaan ons lijstje om fijne buitenlandse verkooppunten te kunnen toevoegen en zo ons merk ook over de landsgrenzen heen te zien groeien. Wie weet kunnen we zelfs richting Azië varen? We dromen graag luidop. We gaan geen uitdaging uit de weg, maar doen het steeds op ons eigen tempo. En that’s what we love