Hoe een boodschap op een vernieuwende manier overbrengen naar een breed publiek? Dat is een uitdaging waar boodschappers niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk over moeten nadenken. Van de keuze van het medium tot de vormgeving van letters, verpakkingen, affiches, publicaties,... De drie genomineerden voor de Henry van de Velde Communication Award 2017 tonen aan dat vormgeving een boodschap niet alleen kan vertalen maar ook versterken.

Huisstijl buurtproject Vollebak Vennestraat

Een buurt bijeenbrengen in een mooie straat, dat is al enkele jaren de bedoeling van het project Vollebak Vennestraat in de multiculturele Vennestraat in Genk die al een tijdje met leegstand te kampen had. Een breed scala aan verschillende initiatieven werd daarom georganiseerd: van etentjes aan een gemeenschappelijke tafel tot een groentemarkt, affiches, winkelaankledingen en al dan niet tijdelijk straatmeubilair. VZW Het Labo bedacht de huisstijl, lettertypes en kleuren die al die kleine projecten bijeenbrengt. Ze kozen een eenvoudig symbool: de bak. De typisch blauwe groentebakken werden in de straat geplaatst, tot metershoog gestapeld. Soms gevuld met groenten en bloemen bovendien. Hetzelfde blauw komt terug op affiches, folders en het programmaboekje en straatkrantje. Daarin worden de winkeliers, restaurateurs en handelaars uit de buurt voorgesteld op een frisse en hedendaagse manier, in een open en toegankelijke lay-out en met oog voor goede fotografie. Er werd een maaltijdbox in een weckpot samengesteld met ingrediënten van in de straat en er werden placemats en tafellakens ontworpen. Telkens met oog voor de huisstijl van de straat.


Souvenirs voor Plantin-Moretus Museum

Na verbouwingen door architecten Caroline Voet en Leen De Brabandere heropende het Museum Plantin-Moretus in september 2016 de deuren. In dit Antwerpse museum, Unesco werelderfgoed, staan de oudste drukpersen ter wereld, en liggen loden letters en eeuwenoude boeken in een stadspaleis tentoon. De heropening was ook het uitgelezen moment om een nieuwe serie museumsouvenirs te bedenken. Die taak kreeg Kastaar toegewezen, het collectief van An Eisendrath en Stoffel Van den Bergh, die zowel grafisch ontwerpers als drukkers zijn (net als Plantijn in zijn tijd). Zij doken in de archieven en haalden handgesneden houtblokprintblokken boven van botanische tekeningen, dieren en andere illustraties. En eeuwenoude letters. Met die ingrediënten maakten ze hippe postkaarten, onderzettertjes, zakjes voor plantenzaden, schriftjes en bladwijzers die in de museumshop te koop zijn. In de heropeningsmaand ging Kastaar ook de stad in met twee fietsen met drukpersen op, die mensen mobiel konden gebruiken om zélf afdrukken te maken. Print is op deze manier nog lang niet dood. De collectie kreeg alvast de eerste Vlaamse Museum Product Award en een Silver European Design Award. 


Voetbalmagazine Puskás

Diepgravende verhalen brengen over voetbal, dat is wat het Vlaamse magazine Puskás doet, van uitgeverij Cascade en collectief Heren Vertrekt. De hoofdredacteurs kiezen voor longreads van begeesterde schrijvers, voor sterke beeldverhalen van goede fotografen en voor geestige weetjes. Bovendien coveren zij alle aspecten van de sport: niet alleen gekende en minder gekende spelers en trainers, maar ook verzorgers, onderhoudsmensen, en fans… Vormgevers van dienst zijn Pieter Willems van grafisch bureau Pjotr en zijn collega Brecht Van Stappen. In de lay-out hebben zij zich laten inspireren door het spel, zoals lijnen van het veld of de emblemen van ploegen. Zowel vormelijk als inhoudelijk slaagt Puskás er in om lezers op een nieuwe en frisse manier te kijken naar de populaire sport die voetbal is. Voor wie het niet wist: Ferenc Puskas was een Hongaarse spits uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.


De laureaten uit de zes categorieën vormen samen de Henry van de Velde Design Solution Awards, die worden uitgereikt op 18 januari in BOZAR in Brussel. Vanaf 6 november kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete project. De nominatie met de de meeste stemmen zal tijdens de uitreiking de Public Award in ontvangst mogen nemen.

De andere categoriëen waarbinnen we telkens de drie nominaties in ons online magazine brengen, zijn: Design-led Crafts, Ecodesign, Efficiency, Everyday Life en Healthcare. Alle informatie over de Henry van de Velde Awards vind je op de website.

Meer weten over de Henry van de Velde Awards?