Erin Helsen is al twaalf jaar beeldend kunstenaar en haar intuïtieve beeldtaal sijpelt ook door naar haar juwelenmerk The Promise. Ze werkt met reststromen en wil met haar project zorgen voor sociale verbinding.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Erin Helsen © Kolja Aertgeerts

Erin Helsen © Kolja Aertgeerts

Wie is Erin Helsen?

  • werkt in een mix van activisme en schoonheid
  • deed vorig jaar samen met Doek vzw en kunstenaar en rouwgids Valentine Kempynck een borduurproject
  • neemt als mentor deel aan het Mentorship Network van Flanders DC samen met mentor Jasmijn Verlinden

Er zat altijd al een activistische component in mijn werk. Als kunstenaar was ik onder andere bezig met voedseloverschotten of recuperatie. Ik was ook altijd geïnteresseerd in de sorteerprocessen van tweedehandsondernemingen als De Kringwinkel. Vandaag breng ik met The Promise die twee werelden samen. Ik breng de circulaire mogelijkheden voor de juweelwereld in kaart en vertaal de theorie in praktijk met kleine collecties van pièces uniques op basis van reststromen. Intuïtief puzzelend in collagestijl met steeds een laag humor, geef ik afgedankte juwelen een nieuw leven. Het is die mix van activisme en schoonheid die zo typerend voor mij en voor The Promise is. Als ik mensen kan triggeren met een mooi juweel en hen bewust kan maken van de massa’s beschikbare reststromen, ben ik tevreden.

The Promise

Ik zie The Promise als een sociaal kunstproject met commercieel potentieel. De juweelcollecties zijn voornamelijk een uithangbord voor mijn visie, via workshops breng ik deze bij een groter publiek. Toen ik het merk startte, was dat met de achterliggende gedachte: hoe kan ik sieraden vervaardigen met zo weinig mogelijk technieken zodat ik ze samen kan maken met anderen? Het eindproduct is niet zozeer het doel, wel het proces van mensen samenbrengen. Ik vind het belangrijk dat er zoveel mogelijk ruimte overblijft voor het experiment en dan vind je snel aansluiting bij musea, scholen en cultuurcentra. Momenteel tast ik af wat de beste mix van verkoop en experiment is om The Promise te laten werken en tegelijk dicht bij mezelf en mijn missie te blijven. Wat vaststaat, is dat ik The Promise veel tijd gun om te groeien. Ik geloof in de kracht van traagheid.

The Promise