In de reeks 'Hoe gaat het met...?' laten we telkens iemand uit de design- of modesector aan het woord die een vraag over verleden, heden en toekomst beantwoordt. Vandaag: juweelontwerper Elisabeth Leenknegt.

"De keuze om ons een vijftal jaar geleden enkel nog te richten op retail in plaats van wholesale werpt zijn vruchten af"

Juweelontwerper Elisabeth Leenknegt is dit jaar twintig jaar actief met haar merk. In de loop der jaren groeide Elisa Lee uit tot een high-end label, waarbij de juwelen worden gemaakt in het atelier in Ronse. Elisabeth leidt een team van zestien mensen dat aanvoelt als een grote familie.

Elisabeth Leenknegt

Elisabeth Leenknegt

1. Wat is je mooiste verwezenlijking uit je professionele verleden?

Dat ik een professioneel en sterk team uitbouwde en dat mijn merk nu twintig jaar bestaat. Het is een ontzettend warm nest om in te landen. We zijn met z’n zestienen en hebben allemaal verschillende competenties waardoor we elkaar goed aanvullen. Samen creëren we juwelen die sterk zijn qua vormgeving maar ook op vlak van materiaal. Bij Elisa Lee zien we het als onze missie om sterke, high-end juwelen te maken die gemaakt zijn van de mooiste, stevigste en meest duurzame materialen. Omwille van de stevigheid het liefst in goud in plaats van zilver en het liefst in 18 karaat in plaats van 14 karaats goud. We kiezen ervoor om met de stevigste edelstenen aan de slag te gaan, zoals diamant, saffier, robijn, smaragd, morganiet, aquamarijn en toermalijn. 

Elisabeth Leenknegt

Bij elke nieuwe collectie is het ontzettend spannend en heerlijk om alles in zijn plooi te zien vallen. De apotheose komt er wanneer een model alles past en zich klaarmaakt voor de opnames van film- en beeldmateriaal voor de communicatie.

Ik haal ook heel veel voldoening uit samenwerkingen met kunstenaars en andere designers. Zo voorzag ik de sculpturen van beeldend kunstenaar Mark Manders van oorbellen en maakte ik op vraag van de weduwe van Roger Raveel juwelen van oude ‘miniatuurkeramiekjes’.

We zijn er ook trots op dat we als merk een pioniersrol opnemen om een lans te breken voor genderneutrale juwelen waarbij stereotiepe tradities worden doorbroken. Zo is bijvoorbeeld verloving al lang geen klassiek verhaal meer. Met onze collectie verlovingsringen vieren we niet alleen koppels die het traditionele pad bewandelen, maar ook vrouwen die het heft in eigen handen nemen en LGBTQ+-koppels die de gendernormen van tafel vegen

Elisabeth Leenknegt

Elisabeth Leenknegt

2. Hoe gaat het momenteel met jou op professioneel vlak?

We stonden nooit zo sterk. De keuze om ons een vijftal jaar geleden enkel nog te richten op retail in plaats van wholesale werpt zijn vruchten af. Het was een gedurfde zet omdat onze bestaande klanten wilden blijven aankopen. Daarnaast veranderden we de totale collectie-opbouw van wholesale zilverstukken naar meer high-end stukken en richtten we ons meer op de verschillende drempelmomenten in het leven (geboorte, verloving, huwelijk en dood). Die transitie verliep moeizaam omdat we ons gehele gamma moesten aanpassen, alsook de bestaande klanten moesten overtuigen. Gelukkig hadden we, naast de wholesale verkoop, toen ook ons eigen verkooppunt in Gent. Daar konden we gaandeweg experimenteren en ontdekken wat aansloeg en niet. Het hielp ook enorm dat het hele team achter deze nieuwe transitie stond. Kort na de grote ommezwaai haalden we enkele grote projecten binnen. Momenteel beschikken we over twee eigen winkels in Gent en Ronse, waar ook ons atelier gevestigd is, naast drie partnerbruidboetieks in Leuven, Knokke en Antwerpen, opgericht met zakenpartner en ontwerpster Karolien Verstraeten.

Elisabeth Leenknegt

Elisabeth Leenknegt

3. Waar wil jij staan binnen vijf à tien jaar?

We willen nog een aantal winkels openen omdat we echt geloven in ons retailverhaal. Dichtbij de particuliere klant staan, geeft ons het meeste voldoening. De locaties van deze winkels verklappen we nog niet. We overwegen ook om met Elisa Lee naar het buitenland te trekken. Het liefst wil ik op hetzelfde elan blijven verdergaan. De winkel in Gent willen we verder uitbouwen als conceptstore met een ‘schattenkamer’ en bar. Verder willen we het merk en onze signatuur nog versterken en meer inzetten op samenwerkingen met modeontwerpers, kunstenaars en internationale stylisten.