Er is niets dat kan tippen aan de kennis die je opdoet door ervaringen uit te wisselen met andere ondernemers. Met de Helikoptersessies, een sneltraject bestaande uit vier workshops, brengen we jonge ondernemingen uit design en mode samen om een toekomststrategie te bepalen vanuit hun businessmodel. In dit artikel getuigen David De Schryver, Jasmijn Verlinden en Ann-Sophie Maeyaert (Studio Basil) over hun ervaringen.

Als ontwerper met een eigen onderneming is het belangrijk om vooruit te kijken, maar ook afstand te nemen. Flanders DC wil je hierbij helpen met de Helikoptersessies: een snel traject om aan de (door)groei van jouw zaak te werken. In twee fysieke en twee online workshops bekijken we het grotere plaatje en helpen we jou om vanuit een gefundeerde business-strategie verder te kunnen groeien. Check onze agenda voor een volgende reeks.


David De Schryver: “De gestructureerde aanpak dwong me om over belangrijke aspecten na te denken”

David De Schryver focust op interieur- en meubelontwerp op maat voor particulieren. Daarnaast ontwerpt hij meubels in opdracht van merken. Zijn parcours als ondernemer begon twee jaar geleden, na een carrière als ontwerper bij Axel Vervoordt.

David De Schryver

David De Schryver

Na dertien jaar als ontwerper bij Axel Vervoordt gewerkt te hebben, had ik nood aan een nieuwe uitdaging. Toen er een opportuniteit mijn pad kruiste, aarzelde ik niet. Ik werkte gedurende een jaar mee als freelance interieurontwerper aan de bouw en inrichting van een hotel in Sri Lanka. Helaas werd het project vroegtijdig onderbroken vanwege de onrustige situatie in het land. Dat was een wake-upcall voor mij, omdat ik eigenlijk niet voorbereid was op een situatie waarin ik plots zonder werk viel. Net op dat moment zag ik de oproep voor de Helikoptersessies van Flanders DC.

Ik besefte dat ik moest gaan inzetten op diverse klanten en recurrente opdrachten, maar in eerste instantie ook op hoe ik me als ontwerper moest profileren: wat doe ik voor wie en hoe wil ik dat overbrengen? Dat waren nu net de zaken die aan bod kwamen tijdens de sessies. Het meest waardevol waren voor mij de oefeningen om de strategie van mijn bedrijf scherper te stellen. Door middel van het Business Model Canvas bracht ik in kaart welke diensten ik aanbied, wie mijn klanten zijn, wat ik daarvoor nodig heb, hoe ik daarover communiceer. Ik heb daar na afloop van de sessies nog regelmatig naar teruggegrepen. Wat had ik genoteerd? Klopt dat nog? Moet ik iets bijsturen?

Een andere plus van de Helikoptersessies was het groepsgegeven: samen met gelijkgestemde ondernemers ervaringen delen en feedback krijgen en geven. Het was een toffe groep, ik had het gevoel dat iedereen open kon praten. Hoewel sommige deelnemers uit dezelfde branche kwamen, heerste er geen concurrentiegevoel, maar eerder een gevoel van wederzijdse ondersteuning. We hebben elkaar teruggezien in juni en ik denk dat de kans bestaat dat we elkaar nog gaan zien, buiten Flanders DC om. Het is stimulerend om te zien hoe anderen het aanpakken.

Het engagement om tweewekelijks samen te komen en om telkens oefeningen voor te bereiden, zorgde ervoor dat je dat werk niet op de lange baan schoof. Deze gestructureerde aanpak dwong me met andere woorden om over belangrijke aspecten na te denken, zaken waar ik eerder niet genoeg aandacht aan had besteed. 

Dankzij de sessies weet ik nu beter waarvoor ik sta. Ik kan me nu beter profileren, zo leg ik meer de nadruk op meubelontwerp. Mijn aanvankelijke terughoudendheid om mezelf als interieurarchitect te benoemen, heb ik uiteindelijk ook achter me gelaten. Dat is in de communicatie naar klanten, leveranciers en de buitenwereld duidelijker. Mijn deelname aan de Helikoptersessies heeft me geholpen om mijn bedrijfsstrategie verder vorm te geven. Ik heb ook een aantal heel concrete doelen of mijlpalen bepaald, zoals hoeveel ontwerpen ik wil uitbrengen per jaar en hoeveel omzet ik wil halen uit interieur- en meubelontwerp.


Jasmijn Verlinden: “Na elke sessie noteerde ik talloze nieuwe ideeën”

Sinds 2020 helpt merkarchitect Jasmijn Verlinden mode- en juweelmerken waaronder Wouters & Hendrix, Woche, Studio Collect, Lore Van Keer en Lies Mertens hun stem te vinden. In de zoektocht naar alternatieve manieren om haar bedrijf te laten evolueren, bleken Flanders DC's Helikoptersessies bijzonder zinvol.

Jasmijn Verlinden

Jasmijn Verlinden

Op het moment dat ik deelnam aan die Helikoptersessies, was ik anderhalf jaar bezig met mijn bedrijf. Als ik een project goed afrondde, werd ik aanbevolen bij anderen. En zo rolde er steeds weer iets nieuws binnen. Maar ik voelde dat het tijd was om meer structuur en strategie aan te brengen. Ik wist ondertussen welke type projecten me energie gaven en welke ik liever niet meer wilde doen. Maar wanneer je constant bezig bent, is het niet evident om even afstand te nemen. Hoe kon ik een brand rond mezelf creëren? Dat was mijn motivatie om deel te nemen aan de Helikoptersessies. Een tweede drijfveer was dat ik al vrij snel mijn omzetplafond had bereikt. Ik heb een gezin met twee jonge kinderen en ben deels zelfstandige geworden om meer flexibiliteit te hebben en niet eindeloos veel uren te kloppen. Daarom wilde ik op zoek gaan naar een passief inkomen. 

Ondernemen kan erg eenzaam zijn. Je worstelt soms met vraagstukken waarover je met niemand kan praten. Ik vond het enorm inspirerend om met andere creatieve ondernemers ervaringen uit te wisselen. Hun perspectieven en visies waren verfrissend, ook al waren zij niet actief in de mode-industrie. Ik noteerde na elke sessie talloze nieuwe ideeën. Ik keerde deze soms vage ideeën binnenstebuiten en maakte de meest relevante tastbaar. 

Elke interactie met je klant is branding. Dat is mijn stokpaardje, al liet ik zelf heel veel aan het toeval over. Daarom ben ik gaan onderzoeken waar het merk Jasmijn Verlinden eigenlijk voor staat. Ik heb daar heel wat tijd ingestoken, totdat het helemaal goed zat. Dat heb ik dan vertaald naar een inhoudelijk programma, waarbij ik een aantal zaken heb gestandaardiseerd. Ik creëerde een online cursus die ik in de markt ben gaan zetten, op die manier kon ik ook inzetten op mijn personal branding. Mensen begonnen mijn visie beter te begrijpen, ook door mijn actievere aanwezigheid op sociale media. Het genereerde meer aanvragen voor projecten, los van de inschrijvingen voor de online cursus. Behalve aan andermans merken, timmer ik dus nu ook vol goesting verder aan het mijne.

Ik merkte ook dat ik het bouwen aan mijn bedrijf even leuk vond als het leveren van mijn diensten. Ik leerde ook meer gefaseerd werken. Soms moet je gewoon beginnen, en niet wachten tot elk detail perfect is. Daarnaast vond ik het geruststellend te merken dat iedereen struggelt, dat iedereen als ondernemer zoekende is. 


Ann-Sophie Maeyaert, Studio Basil: “De Helikoptersessies hebben mij echt uit mijn kot gelokt”

Ann-Sophie Maeyaert richtte in 2017 grafische ontwerpstudio Studio Basil op.  Samen met haar zus Barbara, die er business director is, en ondertussen twee vaste ontwerpers, werken ze voornamelijk aan branding en storytelling voor projecten in de horeca en retail.

Ann-Sophie Maeyaert

Ann-Sophie Maeyaert © Alexandra Bertels

Enkele jaren geleden had ik het moeilijk met de combinatie werk-privé. Toen ik op een gegeven moment tijdens mijn zogenaamd zwangerschapsverlof aan het werken was om 2u ‘s nachts, net voor de volgende nachtvoeding, wist ik dat er iets niet goed zat. Ik besloot om op zoek te gaan naar een coach, die me aanraadde een managementcursus te volgen. Ik vond niet meteen wat ik zocht, tot de Helikopersessies op mijn pad kwamen. 

Wat ik enorm waardevol vond aan de sessies, was het in contact komen met andere ontwerpers-ondernemers. Het was heel fijn om met hen een band op te bouwen. Met verschillende van hen spreek ik nu nog af, dat zijn vrienden geworden. Wij wisselen veel van gedachten uit. We maken hetzelfde mee en hebben dezelfde struggles.

Daarnaast waren de tools die ons werden aangereikt om in ons bedrijf mee aan de slag te gaan, heel nuttig. We gaan jaarlijks met ons team op strategieweekend, om na te denken over het komende jaar en onze doelen te bepalen en bij te sturen. Tijdens ons laatste weekend in februari hebben we veel zaken gebruikt die ik heb meegenomen uit de Helikoptersessies. Zo is er de retroplanning waarmee je een bepaalde actie in een tijdslijn met mijlpalen plaatst. Dat deden we bijvoorbeeld met een opdracht van één van onze dromen: de ontwikkeling van de branding voor een hotel. Het is ook geschikt voor scenario’s zoals de aanwerving van een extra werkkracht of een collega die een lange reis zal maken. Een andere handige tool, het Concept Canvas, vertaalt een idee naar een concept, waarbij je allerlei aspecten concreet moet invullen: wat is het precies? wat is de hoofdgedachte? voor wie? waarom? waarom zou je het niet doen? met wie? wat heb ik echt nodig? Omdat het zo concreet is, werkt het zo goed.

Wat we hebben aangepakt na de sessies, is de ontwikkeling van een nieuwe website. Een aantal andere actiepunten staan momenteel on hold, gezien ik zwanger was op het einde van de Helikoptersessies. Ik ben ondertussen bevallen en heb deze keer wél zwangerschapsverlof genomen. Ik heb ook geleerd hoe we beter en meer kunnen prospecteren in de juiste sectoren, dat is iets dat we op korte termijn zullen aanpakken.

Wat ik vooral opstak van de andere deelnemers is dat je moet durven. Het is altijd makkelijker om anderen advies te geven en te zeggen dat ze ervoor moeten gaan, maar dat tegen jezelf zeggen én daar dan iets mee doen, is toch moeilijker. De Helikoptersessies hebben mij echt uit mijn kot gelokt. Ze hebben me ook doen beseffen dat het ok is om de pauzeknop in te drukken, om een stap achteruit te zetten. En om op een heel hands-on manier actiepunten voor de toekomst uit te stippelen.