Bij Flanders DC zetten we al enkele jaren sterk in op ‘futureproof ondernemen’ met duurzaamheid als een van de voornaamste pijlers. Ook het afgelopen jaar ging een aantal modebedrijven de uitdaging aan om hun duurzaamheidsstrategie voor de komende jaren uit te werken.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Het voorbije jaar werden we (letterlijk) overspoeld met nieuws over de gevolgen van de klimaatopwarming die we nu (even letterlijk) duidelijk beginnen te voelen. Wat vaak aanvoelde als een ‘ver van mijn bed’-show, komt plots heel dichtbij. We vragen ons nu meer dan ooit af of het nog wel goedkomt en of we daar zelf tout court iets in kunnen betekenen. In een ideale wereld gaan ecologie en economie bovendien hand in hand. Sterker nog, ondernemers zetten steeds meer in op het thema duurzaamheid om naast een toekomst voor hun kinderen ook een toekomst voor hun bedrijf te verzekeren.

“Je gaat volgens mij morgen geen nieuwe medewerkers meer kunnen aantrekken als je als bedrijf geen duurzaamheidsstrategie hebt. De jonge mensen die bij ons starten of komen solliciteren, stellen ons openlijk de vraag: ‘Wat is jullie duurzaamheidsbeleid?’. Dat stemt mij hoopvol.”

Patrick Desrumaux,

Managing Director Xandres

Met het Close The Loop-platform gidst Flanders DC modeondernemers door de principes van circulaire economie. Naast een uitgebreid online kennisplatform én een database met 400 inspirerende cases konden we het afgelopen jaar een tweede reeks bedrijven begeleiden in een Close The Loop-traject. Na caroline biss, e5 Mode en Café Costume gingen maar liefst acht nieuwe bedrijven de uitdaging aan om hun duurzaamheidsstrategie voor de komende jaren uit te werken. Samen met de nodige consultants en experts gingen we op zoek naar mogelijke opportuniteiten die voor hen weggelegd zijn. Elk bedrijf koos een eigen richting, realiseerde meteen al enkele quick wins én stippelde een route uit voor de komende jaren.

De weg naar een circulaire economie is er eentje met vele heuvels en dalen: het vergt doorzettingsvermogen, samenwerking én een ‘stap-voor-stap’-mentaliteit om hem te bewandelen. Dat dit alles enkel is weggelegd voor innovatieve start-ups, is een mythe die ondertussen heel wat KMO’s ontkrachten.

De meer mature bedrijven in het modelandschap staan voor heel andere uitdagingen dan circulaire starters. 

Denk maar aan het omvormen van een businessmodel dat al jaar en dag standhoudt, het aanpassen van een geijkte way of work of het heropvoeden van een heel personeelsbestand. Deze acht Close The Loop-ambassadeurs delen graag enkele inzichten uit de trajecten die ze volgden. 

De volledige levenscyclus van een kledingstuk Close The Loop

De volledige levenscyclus van een kledingstuk

1. Grondstoffen

Novavo: Op naar 100% duurzame, lokaal gemaakte stoffen

Novavo brengt mannenbroeken op de markt en zet daarbij op verschillende manieren in op duurzaamheid, maar duurzame stoffen vormen de voornaamste focus. Zo koos Atelier Noterman in 2016 al voor ‘Detox Denim’. Tegenover het maakproces van traditionele denim vraagt de productie van dit type jeans maar liefst 80% minder water, 80% minder energie en 80% minder chemicaliën. 

Novavo heeft grote ambities, namelijk overstappen op 100% duurzame stoffen die bovendien zo lokaal mogelijk gemaakt zijn. Nu al koopt Novavo zo veel mogelijk Europees aan, meer bepaald bij Duitse, Spaanse, Italiaanse en Portugese stoffenfabrikanten. Bovendien legde het bedrijf haar stoffenleveranciers op de rooster om te achterhalen hoe duurzaam ze zijn. Het introduceerde de omschakeling van conventionele stoffen naar hun duurzame tegenhangers intussen bij e5 mode, één van hun belangrijkste klanten met zo’n 50.000 broeken.

Atelier Noterman © Karlijne Geudens

Atelier Noterman © Karlijne Geudens

2. Ontwerp

Furore: ‘Designed to last’

Flanders Fashion Design International (FFDI) is naast de bestaande merken binnen het bedrijf (Julia June, Giovane en AMaNIA Mo) een bewuste duurzaamheidsoefening gestart met Furore, de ‘slow brand’ die in september 2019 het licht zag.

Duurzaam design staat helemaal centraal bij Furore.

De stukken van het merk zijn gemaakt om lang mee te gaan en hebben bewust een tijd- en seizoenloze look.

Kwaliteit en een trager ritme staan centraal. Bovendien breidt Furore haar speurtocht uit van duurzame materialen naar duurzame kleuringsmogelijkheden en verftechnieken. Het zoekt uit of prints met inkt op waterbasis een optie zijn en het plant een navraag bij haar leveranciers over de hoeveelheid snijafval én de bestemming ervan.

Furore © Karlijne Geudens

Furore © Karlijne Geudens

3. Productie

Xandres: Sensibilisering en doorlichting van alle partners

Het gebruik van schadelijke stoffen tijdens het productieproces van Xandres’ damesmode is uit den boze. Xandres zegt bijvoorbeeld nee tegen het zandstralen van jeans en werkt waar mogelijk met natuurlijke kleurstoffen. 

Xandres heeft een team van stiksters in een eigen atelier in Destelbergen, maar ook bij de buitenlandse productiepartners houdt het de vinger aan de pols via regelmatige bezoeken. Het bedrijf wil echt samen met die partners richting duurzaamheid evolueren en hen nog verder sensibiliseren, doorlichten en waar mogelijk verbeteringen doorvoeren. Het plan is om elke partner een gedragscode te laten ondertekenen.

Xandres © Karlijne Geudens

Xandres © Karlijne Geudens

4. Verkoop

Marylise & Rembo: Van ‘production on demand’ tot rechtstreekse levering in de winkels

In tegenstelling tot wat gangbaar is in bruidsmode, produceert de Marylise & Rembo Styling Fashion Group (MRFG) haar bruidsjurken op maat.

De productie start pas wanneer er een bestelling binnenloopt. 

Hierdoor is overstock geen issue én blijft het productieafval beperkt. Bovendien zoekt MRFG actief naar oplossingen om het weinige afval nog te verminderen.

Daarnaast worden de bruidsjurken vanuit de productiebedrijven in Portugal bijna altijd rechtstreeks in de winkels geleverd. Door tussenstappen als een distributiecentrum in de meeste gevallen uit te schakelen blijft de logistieke belasting binnen de perken.

Marylise & Rembo © Karlijne Geudens

Marylise & Rembo © Karlijne Geudens

5. Gebruik

Woody: Klanten meetrekken in het duurzaamheidsverhaal

Woody staat synoniem voor kleurrijke pyjama’s, slaapkleedjes, homewear, ondergoed en zwemkledij voor baby’s, kinderen en volwassenen. Het bedrijf zet op verschillende manieren sterk in op duurzaam en verantwoord ondernemen en neemt zich daarbij ook voor om klanten beter te informeren en mee te trekken in dit hele verhaal. 

Woody stuurt geen enkele klant ongeïnformeerd met een nieuw stuk op pad. 

Het merk geeft onderhoudstips en raadt bijvoorbeeld actief het gebruik van wasverzachter af. 

Daarnaast communiceert het onder andere over de opties die klanten hebben wanneer ze een kledingstuk niet meer gebruiken via postkaarten en de Woody World-website. Om de lijn helemaal door te trekken in alle klantcommunicatie stopte Woody de felbegeerde goodies voor de kleintjes in een duurzaam jasje.

Woody © Karlijne Geudens

Woody © Karlijne Geudens

6. Einde leven

FNG: De kringloop sluiten in partnership met o.a. De Kringwinkel en HNST

FNG werkt een duurzaamheidsbeleid uit dat overkoepelend voor de hele groep kan werken en waarbij de verschillende merken een eigen vertaling naar hun brand kunnen maken. Ook op het gebied van ‘einde leven’ is dat zo. Denk maar aan Brantano waar je al jaar en dag je oude schoenen kan inleveren. 

Vanaf januari 2020 zal er ook bij CKS-winkels in verschillende regio’s zo’n ‘take-back-box’ geïnstalleerd worden. De ingezamelde kleding zal een tweede leven krijgen via De Kringwinkel.

De kleding van het winkelpersoneel krijgt een tweede leven dankzij een samenwerking met The Empty Shop. Ook met de Belgische retours van CKS, fred + ginger en Ginger gaat de groep ijverig aan de slag.

Die terugzendingen schenkt FNG namelijk al jaren aan Wereld Missie Hulp. 

Er wordt vanaf 2020 ook een pilootproject opgezet waarbij retours met foutjes hersteld zullen worden in de sociale economie en verkocht worden via De Kringwinkel. 

Tot slot plant Ginger een inzameling van oud textiel in samenwerking met circulair denimlabel HNST. De oude denim is bestemd voor de HNST-productieketen, terwijl alle andere stukken hun weg zullen vinden naar De Kringwinkel.

CKS © Karlijne Geudens

CKS © Karlijne Geudens

Uitdagingen

Eskimo maakt als familiebedrijf al meer dan honderd jaar ondergoed en nachtkleding. Hoewel het op een natuurlijke wijze steeds meer groeide richting een duurzame onderneming, waren er tot pakweg vijf jaar geleden nog geen noemenswaardige monitoringprocedures of communicatieprocessen. Ondertussen heeft het team een serieuze inhaalbeweging gemaakt en nu vormt maatschappelijk verantwoord ondernemen het kloppende hart van de organisatie.

Het traject dat Eskimo doorliep, stelt een van de grootste uitdagingen van de meeste KMO’s scherp: het is vechten om duurzaamheid (hoog) op de agenda te (blijven) plaatsen als je onderneming ook andere uitdagingen en prioriteiten heeft. 

“Hoewel we hard werken om onze doelstellingen te bereiken, gaat het soms langzaam – door druk van bovenaf, door onze hectische agenda’s en een heleboel andere prioriteiten die aandacht opeisen. Ik denk dat dit probleem herkenbaar is: veel spelers in de sector worstelen met een evenwicht. Ze zien enerzijds het belang van duurzaamheid in, maar worden anderzijds geconfronteerd met de alledaagse bekommernissen die ertussen komen. De realiteit is dat duurzaamheid een langetermijnuitdaging vormt. Je kan niet alles in een-twee-drie oplossen en dat hoeft ook helemaal niet.”

Réjane De Groote,

General Manager Eskimo

Eskimo © Karlijne Geudens

Eskimo © Karlijne Geudens

Aan de slag?

Dat er naast heel wat uitdagingen ook enorm veel opportuniteiten verbonden zijn aan duurzaam ondernemen, mag ondertussen wel duidelijk zijn. Samenwerking tussen bedrijven en alle verschillende betrokken partijen staat hierbij centraal, naast meer transparantie in de hele industrie. De overheid heeft een rol te spelen om deze evolutie sneller te laten gaan en ook de consument vormt hier een drijvende kracht, maar elk bedrijf — groot of klein, jong of oud, ongeacht segment of doelgroep — kan kiezen om een verantwoordelijkheid op te nemen.

“Commitment van de top is cruciaal, omdat de implementatie daardoor bijzonder snel kan gebeuren. Verder vormt een goede samenwerking tussen de betrokken partijen  in de keten de onmisbare basis. We haalden de verschillende departementen aan boord en stelden een verantwoordelijke aan die nauw betrokken is bij sourcing en productie, en bij de andere processen doorheen de value chain. Zo’n helikopterbeeld over alle fases is van onschatbare waarde.”

Ann Claes,

eigenaar JBC en CSR Professional of the Year 2018


Ben je benieuwd naar het volledige verhaal van deze bedrijven of wil je zelf Close The Loop-ambassadeur worden? Ga dan naar close-the-loop.be/nl/ambassadeurs.