Nico Croes weet als geen ander hoe een merk in de markt te zetten en de branding daarvan doelgericht aan te pakken. Hij heeft tien jaar bij reclamebureau BBDO gewerkt als merk- en communicatieadviseur en is sinds kort aan de slag bij Boondoggle. Zijn advies rond personal branding deelt hij graag met ons.

Je wil dat jouw merk gezien wordt, maar uiteraard gaat dat niet vanzelf. Om jezelf te positioneren als brand gooi je je bescheidenheid maar best overboord. Wat nodig is, is een dosis zelfreflectie, een grote drive om ervoor te gaan en een welomlijnd kader waarbinnen je dat doet.

 

Heb je je ooit al eens afgevraagd waar de verschillen liggen tussen marketing en branding?

Waarom is personal branding belangrijk?

  • Kwaliteit verkoopt zichzelf niet.
    Mensen vinden jou niet vanzelf, je zal dus de nodige energie moeten opbrengen om over jezelf te communiceren. Je zal je met andere woorden dus moeten verkopen en promoten. Jij bent daarbij het gezicht van je onderneming.

  • Perceptie is realiteit.
    Een merk wordt altijd geassocieerd met bepaalde waarden. Hoe jij door je doelpubliek wordt gepercipieerd, hangt helemaal van je imago af. Als jij die perceptie niet stuurt, zullen anderen dat voor jou doen. Je kan die dus maar beter zelf bepalen.

  • Het geeft je een competitief voordeel.
    In het grote aanbod moet je proberen er bovenuit te steken, moet je de aandacht continu proberen te wekken. Personal branding kan je daarbij helpen. Het kan je een competitief voordeel geven ten opzichte van jouw concurrenten.

  • Keuzes maken gebeurt vooral op gevoel.
    Onderzoek heeft aangetoond dat we bij aankoopbeslissingen 95% van onze intuïtie en slechts 5% van onze ratio gebruiken. De manier waarop jij en je merk overkomen, is dus van groot van belang, wanneer mensen een keuze maken.

Hoe pak je personal branding het beste aan?

  • Onderscheid je
    Je hoeft niet per se verschillend te zijn in je merk, want dat kan vaak geforceerd en niet-authentiek overkomen, maar wel distinctief, zodat je opvalt. Denk dus goed na over waarom en hoe je doet je wat je doet. Ga met jezelf aan tafel zitten en reflecteer over je sterktes en zwaktes. Formuleer jouw verhaal. Eventueel kan je hier ook buitenstaanders bij betrekken, als je er zelf niet meteen uitkomt.

Odette Lunettes is het brillenmerk van Eline De Munck. Ze brilt zelf al sinds haar vijftiende en vond het jammer dat de meeste mensen blijkbaar vier à vijf jaar lang met hetzelfde montuur rondlopen. Met Odette Lunettes lanceerde ze iets dat echt van haar is, waarbij ze haar passie voor brillen kan delen met iedereen. Vanuit haar netwerk spreekt ze BV’s aan die haar brillen promoten.

  • Focus en herhaal
    Haal niet meer dan drie waarden uit jouw verhaal en communiceer deze. Dat is het maximum aantal dat mensen kunnen onthouden of associëren met een merk. Jij bent constant bezig met je merk, maar jouw doelgroep niet, zij zullen dus niet alle boodschappen voortdurend meepikken. Herhaling is daarom belangrijk. Zorg dat je boodschap blijft plakken en doe dit op een consequente manier.

Dries en Yuri creëerden Wasbar, een concept dat ontstaan is vanuit hun eigen behoefte aan een aangenamere plek om je was te doen in de stad. Ondertussen hebben zij een reeks van boeken op de markt gebracht die vertrekken vanuit hetzelfde principe of dezelfde focus. Dries en Yuri proberen eenvoudige oplossingen te zoeken voor problemen en vraagstukken die zij, en ongetwijfeld anderen ook, dagelijks tegenkomen.

De boeken van Dries en Yuri van Wasbar.

  • Bereik en ‘beraak’ je publiek
    Definieer vooraf wie je wil bereiken, en via welke wegen je jouw doelgroep het liefst wil aanspreken. Gebruik de kanalen waar je je goed bij voelt en zorg ervoor dat je bereikbaar bent en interageert met je publiek. Zorg dat je op een betekenisvolle manier aanwezig bent. Storytelling is een manier om je publiek te ‘beraken’.

Murielle Scherre is het gezicht achter La Fille d’O en een mooi voorbeeld van iemand die een duidelijk doelpubliek heeft en op een geheel eigenzinnige, consequente manier communiceert over haar lingerielabel. Zij deelt haar visie in een authentieke en gedurfde stijl, en is aanwezig op kanalen als Facebook, Instagram en Twitter.

Ben je op zoek naar een vraag, een probleem of een kritisch klankbord voor je creatief project?