Ellen Kegels, gekend van het Belgische breigoedlabel LNKnits, startte ondertussen ook met verschillende spin-offs. Duurzaamheid, natuurlijke materialen, young entrepreneurship en personal branding zijn de focuspunten bij de communicatie van haar merk. Hoe pakt zij marketing en communicatie aan?

Ellen Kegels © Ans Brys

“Toen ik pas met LNKnits begon, had ik uiteraard geen groot marketing- of communicatiebudget om mijn bedrijf te promoten. Ik heb toen — en nu nog steeds — intensief ingezet op sociale media.

“Ik ben zoveel mogelijk aanwezig op Facebook, Twitter, Instagram, Instagram Stories en Snapchat. Die sociale media zijn gratis en leiden tot bijzonder veel conversie. Sinds kort post ik bijna dagelijks een ‘look-of-the-day’ foto op Instagram en op het einde van de week bundel ik dan al die looks in een nieuwsbrief. In de nieuwsbrief integreren we telkens een duidelijke call-to-action zodat mensen de looks meteen kunnen shoppen. Wat ook goed werkt zijn acties en wedstrijden. Die leiden meteen tot meer verkoop.”

“Ik werk niet met social media planningtools. Op sommige dagen post ik helemaal niets en op andere dagen net heel veel. Naarmate de tijd vordert, ken je je doelgroep steeds beter en weet je wat werkt en wat niet. Een te grote aanwezigheid op social media is natuurlijk ook niet goed. Je wilt mensen niet de indruk geven dat je je niet honderd procent focust op je onderneming.”

“De communicatie voor LNKnits steunt op vier pijlers: duurzaamheid, natuurlijke materialen, young entrepreneurship en personal branding. Die pijlers zijn de kapstok van mijn communicatiestrategie. Al volg ik ook vaak mijn buikgevoel.”

“Men vraagt mij wel eens of personal branding echt nodig is om je bedrijf te promoten. Er zijn veel merken waarbij je het team erachter nog nooit hebt gezien, terwijl die wel een enorm groot bereik hebben en succesvol zijn. Ik denk niet dat personal branding een must is, maar voor LNKnits werkt het wel heel goed.”

“Ik breng met LNKnits een uniek en inspirerend verhaal. Dat draagt bij tot de authenticiteit van het merk. Mensen zijn benieuwd naar wie er achter het verhaal schuilt. En ik probeer op mijn beurt dan ook een hele echte, gewone kant van mezelf te laten zien.”