Dacht je even snel te overlopen hoe het creatieve landschap eruit ziet? Think again! De creatieve sector in Vlaanderen is groot en veelzijdig — hij telt maar liefst twaalf subsectoren. Samen bieden ze werk aan in totaal 123.000 mensen en zorgen ze voor 7,2 miljard euro toegevoegde waarde.

Volgende sectoren worden in Vlaanderen officieel als deel van de 'creatieve sector' beschouwd:

  • architectuur
  • audiovisuele industrie
  • beeldende kunst
  • communicatie, pr en reclame
  • design
  • erfgoed
  • gaming
  • gedrukte media (literatuur en journalistiek)
  • mode
  • muziek
  • nieuwe media
  • podiumkunsten

Moet dan niet elke onderneming​ creatief zijn? Jazeker! Met Flanders DC hebben we 11 jaar gewerkt aan sensibiliseren rond de noodzaak van ondernemingscreativiteit: creativiteit die helpt om nieuwe ideeën te vinden, problemen anders op te lossen of nieuwe opportuniteiten te vinden.

Wat de creatieve sector bindt is echter een andere vorm van creativiteit. Ondernemingen in deze sector geven allemaal uiting aan een vorm van artistieke/culturele creativiteit of gebruiken deze creativiteit als ‘grondstof’ om functionele producten/diensten te leveren  (bv. in het geval van een architect: een gebouw).

Elk van deze subsectoren bestaat op zijn beurt uit een veelheid aan spelers die elk een andere rol vervullen. Daardoor hebben ze elk ook andere (soms tegengestelde) belangen. Grosso modo kan je ze indelen in ‘creatieve’ en ‘ondersteunende’ schakels:

  • creatieve schakels: iedereen die deelneemt aan het creatieproces (de ontwerper, de muzikant, de filmmaker, de auteur, de kunstenaar,…)

  • ondersteunende schakels: iedereen die helpt om de creatie te vermarkten (de producent, de galeriehouder, het management, de winkeluitbater,…)

Samen vormen ze een sector die economisch belangrijk is én die ook een motor kan zijn voor vernieuwing in andere sectoren. Maar bovenal hebben ze ook een maatschappelijke impact: ze zorgen dat we geïnformeerd blijven, ze doen ons dingen bijleren, ze verwonderen ons, ze doen ons lachen of wenen of houden ons een spiegel voor.  Anderen om ons heen zien onze persoonlijkheid voor een stuk gedefinieerd door de muziek waar we van houden, de kleren die we aanhebben, de tafel waar we thuis aanzitten, de boeken die we lezen… Appbouwers, architecten en ontwerpers zorgen dan weer dat ons dagelijks leven makkelijker wordt of oplossingen gevonden worden voor grotere dan wel kleinere problemen. 

Creatievesector.be

Op onze overzichtssite creatievesector.be geven we alle cijfers per subsector, stad en provincie. Handig om op te zoeken hoeveel mensen er in jouw provincie of stad in muziek of in de mode werken.

Studie Creatieve Industrieën Vlaanderen

Voor wie alle details wil over elk van de 12 sectoren. Hoe zit de waardeketen in mekaar per subsector, wat zijn de cijfers en hoe zijn we er toe gekomen.

Studies

 Een overzicht van studies die werden uitgevoerd in opdracht van Flanders DC, het vroegere Flanders Fashion Insitute en Design Vlaanderen of door andere Vlaamse organisaties met betrekking tot de creatieve sector vind je op deze pagina.

Ondernemersgids

Onze ondernemersgids geeft een overview van het hele landschap met nog een extra zoom in op de mode-, design- en gamingsector.