Ben je op zoek naar de juiste fit tussen jouw aanbod en wat jouw klanten zoeken? Dan kan je het Value Proposition Canvas van Alex Osterwalder gebruiken om daar een goed beeld van te krijgen.

Je weet als geen ander dat het uiterst belangrijk is om een goeie fit te vinden tussen je product of dienst en de markt. Alex Osterwalder maakt dit heel erg duidelijk in het Value Proposition Canvas, een schema dat jouw aanbod en de vragen van de markt op elkaar afstemt.

Zit je met een idee voor een nieuw concept of een nieuwe creatie? Gebruik dan het Value Proposition Canvas. De cirkel staat voor de klant. Het vierkant staat voor het aanbod, meer bepaald jouw product of dienst.

Bas Sturm van het Innovatiecentrum legt je uit hoe je jouw Value Proposition kan opstellen.

Hoe werkt het Value Proposition Canvas?

Het Value Proposition Canvas bestaat uit twee delen. De klant en het aanbod. Het komt er op neer om zowel vanuit de klant de juiste vragen te stellen als vanuit jouw aanbod.

Vragen aan de kant van de klant

  • Taken: voor welke taken of problemen zoekt de klant een oplossing?
  • Winstverwachtingen: waarmee kan je de klant echt blij maken? Denk aan positieve emoties, besparingen, kwaliteit, specifieke kenmerken,…
  • Pijnpunten: waar vreest de klant voor? Denk aan negatieve emoties, onverwachte bijkomende kosten, frustraties, vervelende situaties,…

Vragen voor de kant van het aanbod

  • Product of dienst: wat kan jij aanbieden als oplossing voor (een deel van) de taken of problemen van de klant?
  • Winstkansen: beschrijf hoe jij kan zorgen voor positieve emoties bij de klant. Hoe kan je hem echt tevreden stellen, zijn grootste verwachtingen overtreffen?
  • Pijnstillers: beschrijf hoe jij de klant kan geruststellen. Hoe kan je bepaalde risico's voor de klant vermijden? Hoe kan je zijn vertrouwen winnen?

Bekijk ook al onze andere tools & checklists