Aandachtspunten

voor

Internationaal ondernemen is natuurlijk niet alleen een kwestie van ‘een gat in de markt’ ontdekken. Zelfs al zou je collectie goed kunnen scoren in het buitenland, als je je prijszetting, je leveringsvoorwaarden en je pr-strategie niet afstemt op zo’n internationale sprong, sta je nog nergens. Ook hebben internationale klanten vaak verschillende noden en verwachtingen dan je lokale klant. Probeer je zo veel mogelijk in te leven in je nieuwe klant, door lokale media of lokale sociale media te volgen.

  • Prijs: buiten Europa is de mark-up van wholesale vaak hoger dan 2,6 en kan dit gaan naar 3,0 tot 3,4. Indien je exporteert naar verschillende internationale markten is het belangrijk dat de prijs van je product niet (of toch beperkt) verschilt van land tot land, zeker niet als je product online te vinden is. Daarnaast hebben ook de solden een verschillende officiële datum van land tot land, wat ervoor kan zorgen dat sommige webshops reeds een korting aanbieden en andere webshops niet. Maak hier duidelijke afspraken rond met je klanten.

  • Levering: in de meeste gevallen zijn de transportvoorwaarden ‘Ex Works’, wat betekent dat de klant instaat voor de organisatie en de kosten van het transport. Hij zal zijn hele bestelling dus tot één levering willen beperken, waardoor jij ervoor moet zorgen dat je erg vroeg kan leveren. Sommige klanten vragen ook of je de levering voor jouw rekening wil nemen of werken ook met boetes, indien je hen de producten te laat levert. De seizoenen starten ook vroeger en vroeger, zeker in het buitenland.

  • Betalingsvoorwaarden: buiten Europa zijn er veel department stores. Dit kunnen interessante verkooppartners zijn, maar ze zijn erg veeleisend op vlak van administratie en betalingen. Ze leggen hun eigen procedures op aan hun leveranciers en zijn hier niet bepaald flexibel in. Veel van deze department stores werken met consignment voor startende ontwerpers. Dit betekent dat je collectie een plek zal krijgen in de winkel, maar de department store zal je enkel betalen voor de verkochte stuks op het einde van het seizoen, de niet-verkochte stuks sturen ze je terug.

  • Pers: het volstaat natuurlijk niet om je collectie in de winkels te krijgen. Het is belangrijk dat je de nodige pr-ondersteuning voorziet om de verkoop ook effectief te stimuleren.

  • Intellectuele eigendom: zorg dat je ontwerp voldoende beschermd is voordat je het internationaal aanbiedt. Ga ook na of je merknaam of logo een betekenis heeft in de lokale taal en gemakkelijk uit te spreken is. Dit is iets waar je meteen moet over nadenken bij het ontwikkelen van je merknaam.

  • Een internationaal event organiseren: vergeet nooit de ambassades op de hoogte te brengen van jouw activiteiten en zorg ervoor een internationaal maar ook nationaal publiek aan te trekken, zoals lokale bloggers of influencers.

In het webinar 'Exploring foreign markets' leggen Melanie Bauer en Clara Baum(Melagence) uit hoe je nagaat of je modemerk geschikt is voor een bepaalde buitenlandse markt. Welke markten ga je verkennen, hoe organiseer je een business trip en hoe voer je een marktonderzoek uit? Dit wordt geïllustreerd aan de hand van een concrete markt, de DACH-regio: Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Maar de werkwijze en tips gelden natuurlijk ook voor andere markten.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in mode.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.