Personal branding

voor

Als creatieve ondernemer moet je het vaak hebben van je persoon-als-merk. Bij freelancers en andere eenmansbedrijven vallen bedrijf en persoon haast per definitie samen. Toch vind je het waarschijnlijk lastig om jezelf als een merk te beschouwen. En je bent niet alleen.

Creatives gaan er al te snel vanuit dat het afgeleverde werk wel voor zich spreekt en het wel de aandacht zal trekken die het verdient. Sommigen veronderstellen dat journalisten — eens ze het werk écht begrepen hebben — massaal aan de lijn zullen hangen voor een interview in de weekendbijlage van de (kwaliteits)krant.

Niet dus. Als je als individuele creative aan de bak wil komen, moét je wel over jezelf vertellen. Gelukkig hoef je daarvoor echt geen opgeblazen ego te hebben. Wat je dan wel nodig hebt? Het lef om op een andere manier naar jezelf te kijken. Jij bent dan misschien de naam achter je product of dienst, je valt er natuurlijk niet volledig mee samen. Bekijk je merk eens vanuit het perspectief van je doelgroep: hoe zien zij jouw werk of hoe zouden ze het moeten zien?

Personal branding betekent vooral: je schroom achterwege laten. Ja, je vrienden en familie lezen over je schouder mee, maar laat je daardoor niet tegenhouden om dat persbericht via Twitter te verspreiden of die Facebook-update te posten. Zoals zo vaak is de eerste stap de moeilijkste: begin eraan en verleg je grenzen stelselmatig. Niet per kilometer, maar per meter.

Lees in deze pdf alles over 'Marketing en communicatie' in mode.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.