Bij inspiratieplatform Home of Retail in Antwerpen kan je vanaf nu terecht om een stukje te proeven van de toekomst van het winkelen. Je leert er als ondernemer in welke technologieën te investeren om je onderneming futureproof te maken.

Als je denkt dat de technologische revolutie van het shoppen van voorbijgaande aard is, dan heb je het goed mis. Het blijkt al snel uit onze rondleiding door Christian Pierar, één van de partners van Home of Retail, dat de toepassingen eindeloos zijn en allemaal gebaseerd zijn op onze persoonlijke data die we achterlaten op het wereldwijde web. Klinkt een beetje als Big Brother? Dat klopt! Maar dan wel om jouw shopping experience aangenamer en vooral efficiënter te maken.

Huis van de toekomst bij Home of Retail © Fille Roelants

Christian Pierar leidt de bezoekers rond in het huis van de toekomst

Alles begint bij die kleine data, die je als ondernemer maar beter capteert en interpreteert, want hoe beter gedocumenteerd je bent over je klanten, hoe beter de service en informatie die je hen kan bieden, met hopelijk een persoonlijk commitment en meer aankopen tot gevolg.

Onze rondleiding begint in het fictieve huis van de toekomst, waar al gauw blijkt dat zelfs je eigen frigo heel wat informatie over jou prijsgeeft en je dagelijkse consumptie kan optimaliseren.

Beeld je bijvoorbeeld in dat je de frigo van je klanten kan vullen op basis van hun voorgaand koopgedrag en de informatie die uit het smart fridge-systeem jouw onderneming bereikt. Je vult hun koelkast aan, zelfs wanneer ze niet thuis zijn (via een toegang in de buitenmuur). Zo komen ze altijd thuis bij een volle koelkast met hun favoriete producten die nooit overtijd zijn, want daar waarschuwt de koelkast voor. Toch saai, zo telkens dezelfde zaken in je koelkast? Wel, uit onderzoek blijkt dat 70% van je wekelijkse boodschappen dezelfde zijn. Bovendien stelt het systeem je nieuwe zaken voor op basis van je favoriete producten.

Department store bij Home of Retail © Pinkeye

De department store van de toekomst © Pinkeye

Na het huis kwamen we terecht in de winkelstraat van de toekomst. Aan de hand van de brand apps op je smartphone kunnen merken je hier bijvoorbeeld informatie verschaffen over wat er zich in de winkel afspeelt en bevindt wanneer je er voorbij wandelt. Zo kan je als consument een juiste inschatting maken of het je tijd waard is om de winkel binnen te stappen en dat jurkje dat je gisteren nog bekeek op de online shop en dat blijkbaar in je maat beschikbaar is, zal gaan passen of niet.

Ook na sluitingstijd kan je de consument informeren over je producten en services aan de hand van interactieve billboards. Maar let op! Laat enkel content zien waar een meerwaarde aan vast hangt voor de consument, want anders loop je het doel van je investering mis en haken je klanten sneller af.

Je hebt vast wel eens gehoord van een 3D-bodyscan en je hierbij afgevraagd wat de meerwaarde zou kunnen zijn voor jouw brand. Eens je iemands body profile hebt aangemaakt, kan je op basis van die gegevens de klant op de hoogte houden van nieuwe zaken in je winkel die perfect bij zijn of haar lichaam en stijl zullen aansluiten. Hetzelfde geldt voor het color passport, dat op basis van psychologisch onderzoek werkt en je kleurvoorkeur en noden bepaalt aan de hand van je gewoontes, je job etc. Na een mystery shopping op basis van de resultaten in het paspoort werd vastgesteld dat maar liefst 80 à 90% een spot on-selectie kreeg aangereikt.

Axel Keller in de 3D-bodyscanner bij Home of Retail © Fille Roelants

Axel Keller, ex-salesdirecteur van Maison Margiela en Balenciaga, in de 3D-bodyscanner © Fille Roelants

Dit is dan ook meteen het voordeel van de combinatie van consumptie en technologie. Je creëert een meerwaarde voor de consument aan de hand van engaging content, die de beleving rond jouw product versterkt en ook je customer service optimaliseert. Er hangt natuurlijk een prijskaartje vast aan een omnichannel-strategie, dus bij elke investering zal je rekening moeten houden met je marges. Indien je de technologie inzet in het voordeel van je klant, word je ongetwijfeld beloond met meer loyaliteit, tevredenheid en verkoop.

Holocube, een Belgisch 3D-projectieplatform bij Home of Retail © Fille Roelants

Holocube, een Belgisch 3D-projectieplatform © Fille Roelants


Een Millennial geeft je maar zeven seconden de tijd om hem of haar ervan te overtuigen dat jouw product en verhaal zijn tijd waard is. De technologische toepassingen in het inspiratieplatform Home of Retail zullen je daarbij helpen. Niks neemt natuurlijk weg dat een goed persoonlijk contact je ook al mooi op weg helpt om klanten in ambassadors om te zetten. De menselijke factor blijft van onschatbare waarde in het geheel van een shopping experience en blijft iets wat je online of met technologie niet kan imiteren.