'Ceci n’est pas une imprimerie'. Ondanks de overname door De Bie Printing doet familiebedrijf Stockmans meer dan inkt op papier drukken. Binnen de uitgeverswereld herdefinieert het zijn rol, door een nichestrategie toe te passen en enkel te focussen op bedrijfskalenders, gespecialiseerd drukwerk en kunstboeken.

Bruno Devos, uitgeverij Stockmans

Bruno Devos, uitgeverij Stockmans

Stockmans doet aan 'slow printing'. Kan je dit even toelichten?

De uitgevers- en drukkerswereld is hard, en je wordt vaak afgerekend op snelheid. Technologie laat toe om binnen de 24 uur kwalitatief drukwerk te realiseren. Bij Stockmans willen we een toegevoegde waarde leveren, die verder gaat dan louter het drukproces. Wij zijn degenen die op de rem staan, omdat we voor een mooi resultaat willen gaan. Een kunstenaarsboek bijvoorbeeld is niet vrijblijvend. Het wordt niet zomaar gemaakt. Meestal is het gelinkt aan een tentoonstelling of vormt het een ijkpunt in de carrière van een kunstenaar.

Een boek moet ook lang meegaan. Zetten jullie hoog in op duurzaamheid?

Elk boek is een verhaal op zich, en vormt vaak een statement. Ik hecht daar veel waarde aan, ook aan de samenwerkingen die ik aanga en die vaak intens zijn, en aan de mensen die ik bij elkaar breng. Bij Stockmans leveren we veel inspanningen zowel op het vlak van milieu als op het vlak van bestendigheid. We maken graag drukwerk dat je na vijf of zes jaar nog steeds een wowgevoel bezorgt.

uitgeverij Stockmans

uitgeverij Stockmans

Kunstboeken, is dat een nichemarkt waarop Stockmans zich wil richten?

We werken vaak met, en steeds meer en meer voor kunstenaars. Zij willen een creatief product lanceren, zowel wat betreft druktechniek als papierkeuze. Bij hen krijg ik ook vaak meer vrijheid en vertrouwen om er iets moois van te maken. Samen met geurkunstenaar Peter de Cupere hebben we een nieuw boek gemaakt. We hebben meer dan twee dagen over het concept van het boek gepraat. Dit zijn uren die je niet kan factureren. Ook vormgevers, fotografen en auteurs worden vaak onderbetaald voor wat ze doen. Je maakt een boek voor de liefde van het vak.

uitgeverij Stockmans

uitgeverij Stockmans

Met andere woorden je kan je brood niet verdienen met kunstboeken?

Uitgeverijen hebben meestal een ruim en gediversifieerd aanbod aan boeken: van kook- en fictie- tot kunstboeken. Als een kunstboek niet wordt gefinancierd door een galerie, een mecenas of de kunstenaar zelf, kan je daar als uitgever nooit geld mee verdienen. Er zijn wel uitzonderingen, zoals de catalogus van Michaël Borremans uitgegeven door Hatje Cantz, naar aanleiding van zijn overzichtstentoonstelling As sweet as it gets. Het event was een groot succes. Als 10 procent van de bezoekers besluit een boek te kopen, is dat geweldig. Een boek maken is duur. De drukker en de uitgeverij dekken de basiskost. Vervolgens werk je met een distributeur in België en één in het buitenland. En dan heb je nog de boekhandels of musea die er ook aan willen verdienen, en dat is allemaal terecht.

Waarmee maak je dan winst? Met het produceren van drukwerk voor bedrijven en kalenders? Wordt een papieren kalender ├╝berhaupt nog gebruikt?

Gepersonaliseerde staankalenders blijven het goed doen. Van een kalender kan je een zeer mooi product maken. Het kan zelfs een collector’s item worden. Van 2000 tot 2009 hebben we samen met Franky Claeys Vision Fragments gelanceerd, een straffe kalender in samenwerking met modeontwerpers, fotografen, kunstenaars en vormgevers. Bedrijven blijven in kalenders met unieke content investeren als communicatietool. Er is nog veel groeimarge in die markt. Daarnaast maken we inderdaad ook hoogwaardig drukwerk voor bedrijven en reclamebureaus.

uitgeverij Stockmans

Koester je nog een grote droom naast jouw job bij Stockmans?

Ja, om samen met mijn broer Bernard een atelier te beginnen dat kwalitatieve kunstprints maakt. Dan heb ik het niet over reproducties, maar herinterpretaties van kunstwerken. Vroeger had je gravures, etsen, houtsnedes, steendruk en zeefdrukken. In combinatie met de technieken van nu kan je verrassende resultaten boeken. En de mogelijkheden zijn eindeloos.


Dit interview werd afgenomen naar aanleiding van Antwerp.Works, het festival rond creatief ondernemen dat plaatsvond eind september 2016. Foto's © Bart Kiggen