Met klanten als Rock Werchter, de VRT en het MAS denk je meteen aan een groot reclamebureau. Toch is KIET het werk van één man. Met design als moedertaal heeft Tom Hautekiet de voorbije twintig jaar een compleet eigen vormentaal ontwikkeld, die je zowel op straat en op TV, als op de festivalweide meteen herkent. 

Tom Hautekiet

Tom Hautekiet

Is in je eentje werken een bewuste keuze, of droom je van een grotere bureaustructuur?

Ooit had ik een groter bureau, maar ik merkte al snel dat ik meer aan het managen dan aan het ontwerpen was. Ik werk graag in een één-op-één relatie met een klant. De klant krijgt mij aan de lijn, en geen account manager. Dat vind ik heel belangrijk. Als je alleen werkt, heb je bovendien veel meer vrijheid. Zo heb ik de luxe om een opdracht te weigeren. En als het misloopt, verlies ik enkel mijn eigen tijd en mijn eigen centen. Dat vind ik een rustgevende gedachte. 

Ik kan me inbeelden dat je niet ‘alles’ alleen doet, zeker niet met grote opdrachtgevers als bijvoorbeeld Rock Werchter.

Achter Werchter schuilt een goed team. Samenwerken is fijn, want samen maak je beter werk. Maar het is een beetje overdreven te stellen dat ik 'grote dingen’ als Rock Werchter mag doen. Op een festivalweide ziet het er misschien spectaculair uit, maar uiteindelijk heb ik het gewoon hier thuis, op een klein schermpje, gecreëerd. Ik heb geen chic kantoor nodig om mijn werk te doen. Vaak zit mijn dochter naast mij, haar huiswerk te maken. 

Je klanten bevinden zich voornamelijk in de culturele en de openbare sector. Hoe komen ze bij jou terecht? Kennen ze jouw werk, of moet je ‘pitchen’ om projecten binnen te halen?

Ik neem nooit deel aan wedstrijden. Ik maak wel een prijs en ik knoop een gesprek aan. Pitchen uitschrijven is goedkoop, gemakkelijk, en iedereen doet het. Als je geluk hebt, wordt de wedstrijd opengesteld voor drie bureaus, als je pech hebt, zijn het er veertig. Ik vind het belangrijker dat het gewoon klikt met de opdrachtgever. Mensen kennen mijn werk intussen en ik moet me niet meer verantwoorden voor de keuze van bepaalde ontwerpen of lettertypes. Ik heb geluk, en ik moet daar niet onnozel over doen. 

Wat je maakt, is heel zichtbaar, maar ook subjectief. Hoe ga je om met feedback?

De feedback van de opdrachtgever is heel belangrijk. Als je praat met elkaar, ontdek je wat de klant wil en wat werkt. Ik hou van heldere communicatie, en ik heb een hekel aan vage reacties zoals: "Ik wil een beetje meer poëzie." Daar kan ik als vormgever niets mee. Maar ik ontvang meestal positieve reacties op toffe opdrachten, die ik uitgevoerd heb voor aangename mensen waarmee het klikte.  

Welke factoren bepalen of je een opdracht aanneemt of niet?

Geld is voor mij geen drijfveer. De inhoud of de service die de klant biedt, moet goed zijn. Als ik een slecht concept beter moet maken met kleuren en letters, zonder dat de inhoud erbij wint, haak ik af. Want dan ben je gewoon wat aan het schilderen. En ook van politiek of religie hou ik me ver weg. Voor de rest moeten de opdrachtgever en het team waarmee ik werk tof zijn. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste.

Huisstijl Rock Werchter 2017, Tom Hautekiet
Huisstijl Rock Werchter 2017, Tom Hautekiet

Huisstijl Rock Werchter 2017, Tom Hautekiet


Dit interview werd afgenomen naar aanleiding van Antwerp.Works, het festival rond creatief ondernemen dat plaatsvond eind september 2016. Foto's © Bart Kiggen