Naar aanleiding van het Design Lab over galerieën verzamelden we 18 (!) praktische tips voor ontwerpers die overwegen samen te werken met een galerie. Wat zijn zaken waarmee je best rekening houdt en wat kan je ervan verwachten? Hoe pak je zoiets aan? En op welke manier kan het jou het meest iets opleveren? 

1. Ken je eigen werk

Weet waar jouw werk zich bevindt in vergelijking met dat van anderen. Zoek een galerie die aansluit bij jouw werk. Als jouw werk minder kost dan 300 euro, is een galerie vaak niet het juiste circuit. Je hebt dan mogelijks meer baat bij winkels, een eigen webshop of producenten.

2. Zorg voor een goed portfolio

Essentieel. Drie foto’s en één zinnetje is geen portfolio.

3. Zorg dat je werkt met een statuut

Of het nu zelfstandige in bijberoep is, fulltime zelfstandige, smart-contracten,… maakt niet uit. Zo lang je maar niet hoeft te zeggen dat je in het zwart wil uitbetaald worden.

4. Durf anderen te vragen waar zij je werk zien

Heb je een goed contact met een galerie waar je (nog) niet thuishoort? Vraag hen waar zij jou zien.

5. Weet hoe de kunst-, design- en verzamelwereld werkt

Er zijn verschillende rollen in het galeriecircuit en de wereld van de kunst en design. Zorg ervoor dat je zowel de curatoren, de recensenten, de galeriehouders, de designtijdschriften,… kent en dat zij jou kennen.

6. Denk na over wat je uit een samenwerking met een galerie wenst te halen

Verkoop staat niet altijd centraal, al is het natuurlijk altijd mooi meegenomen. Een galerie dient ook om jouw reputatie op te bouwen, mensen jouw werk te leren kennen en op termijn dus te doen kopen.

Anne Marie Laureys

Anne Marie Laureys is al meer dan 30 jaar actief als keramiste. Haar advies: zorg dat je opgemerkt wordt en gemotiveerd wordt door samen te werken met anderen in een collectief. Het is een goede start.

7. Doe onderzoek naar de galerie

Wat voor promotie voert de galerie? Neemt ze deel aan beurzen? Is ze actief op social media? Wordt ze genoemd in blogs, in tijdschriften,…? Hoe voert ze haar boekhouding? Schrijft ze teksten over haar kunstenaars? Neemt de galerie foto’s?

8. Er zijn verschillende soorten galerieën

  • de visionaire galerie: ze pikken ontwerpers en kunstenaars op bij de start van hun carrière, ze investeert in de zichtbaarheid van het werk, ze toont hen in het buitenland.
  • de carrière galerie: ze werken met gevestigde kunstenaars. Hebben veel connecties bij kenners en curatoren. Spelen eerder op safe, maar hebben een groot en vermogend netwerk. Staan wereldwijd op de belangrijke beurzen. Werken samen met andere galerieën. Ze tonen een kleine groep van gevestigde kunstenaars voor wie ze tot het uiterste gaan om ze te tonen.
  • de marchand: de verkoper met een groot netwerk van vermogende mensen, maar zonder connecties met kenners, curatoren en kunstenaars. Je verkoopt, maar zonder dat jouw reputatie opgebouwd wordt. Goed als je als gevestigd bent.
  • de zaalverhuurder: ze verhuren hun galerie, soms zelfs een dubieus contract. Het netwerk bestaat uit kunstenaars die er in het verleden gestaan hebben. Ze bouwen geen curriculum op, geen netwerk, vaak ook amper verkoop.

9. Bouw jouw eigen platform en/of vergroot jouw netwerk door deel te worden van een collectief

Tot je een galerie vindt die je helpt om jouw reputatie op te bouwen, moet je het zelf doen. Samenwerken met collega-kunstenaars en ontwerpers werkt. Jullie leggen dan namelijk jullie netwerken (curatoren, journalisten, fabrikanten,…) en vaak ook kosten samen en dat rendeert. Ook samenwerken met een designmerk is een optie. Idealiter krijg je zo (inter)nationale uitstraling en verkoop je werk.

10. Ga niet zomaar in op ieder contract

Of het nu een contract is met een galerie, met een designmerk of met iets anders, neem altijd je tijd bij een contract. Ga niet in op het eerste voorstel. Lees het contract en laat het lezen door andere ogen. Zorg ervoor dat je begrijpt wat er in het contract staat. Vraag advies bij Cultuurloket als je zelf niet wijs geraakt uit het contract. Veel galerieën werken zonder contract. Dit is niet noodzakelijk slecht, integendeel. Vaak is er een mondeling gentlemens agreement waarbij dingen overeengekomen worden.  

11. Maak goede afspraken met jouw galerie

Een goede galerie maakt kosten (vernissage, beursdeelnames,…). Deze kosten vertalen zich vaak in de commissie. Er wordt vaak gewerkt met de verdeelsleutel: 40-60, 50-50 of 60-40. Andere commissies zijn mogelijk. Goede afspraken over kosten en commissies maken goede vrienden.

12. Denk goed na over jouw kosten voor je een prijs vastlegt

Een korte regel kan zijn: als de productiekosten hoger zijn dan 10% van de verkoopprijs, trek dan de productiekost af van de verkoopprijs. Hanteer dan de 50-50 commissie op dat restbedrag. Op die manier recupereer je de productiekost.

Karen Vanmol

Karen Vanmol gelooft meer in een goede communicatie met een galeriehouder dan een geschreven contract. Vertrouwen is essentieel.

13. Wees je bewust over wie eigenaar is van het getoonde werk

Als je jouw werk zelf produceert, dan stel je jouw eigendom te koop bij de galerie. Jij blijft eigenaar tot het verkocht is aan de koper. Als de galerie reproducties maakt op basis van jouw ontwerp, dan zijn zij de eigenaar van de reproducties, maar moeten ze jou auteursrechten/royalties betalen.

14. Werk nooit met wereldwijde exclusiviteit

Eén galerie met een wereldwijd netwerk waar al jouw werk aan bod kan komen, bestaat allicht niet echt. Baken een regio af waar de galerie exclusiviteit heeft, een periode waarbinnen je enkel met hen samenwerkt of ga voor een onbepaalde periode (omdat je dan een vooropzeg kan doen en uit de samenwerking kan stappen). Soms is een galerie ook maar in een deel van jouw werk geïnteresseerd.

15. Spreek met collega’s als je wil weten hoe een galerie werkt

Krijg je een voorstel van een galerie en weet je niet goed hoe ze werkt? Vraag het aan collega’s die al met de galerie samenwerken.

16. Geef dezelfde trouw aan jouw galerie als je van hen verwacht

Als je verwacht dat jouw galerie zich 100% voor jou inzet, doe dat dan zelf ook. Een stuk rechtstreeks aan een klant verkopen in plaats van door te verwijzen naar jouw galerie of korting geven op werken zodat mensen ze voor minder kunnen kopen dan in galerie zijn zaken die jullie samenwerking ondermijnen. Onderschat ook niet hoe klein het galeriecircuit is. Ook galeristen delen negatieve ervaringen met elkaar.

17. Weet dat een samenwerking met een galerie vaak een werk van lange adem is

Een passionele galerie ziet vaak een langetermijnproject met jou. Ze zal je daarom vaak eerst presenteren in een groepstentoonstelling, om je een tijdje later in een tentoonstelling te koppelen aan een gekende naam. Een solotentoonstelling is vaak pas iets voor veel later.

18. Ga niet meer samenwerkingen aan dan je kan bolwerken

Het heeft geen zin om met 10 galerieën samen te werken, als je maar voldoende werk voor 5 galerieën kan produceren.

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor jouw plannen?