Bijna vijftien jaar geleden richtten Tim Siaens en Stijn Pauwels hun ontwerpstudio Milk and Cookies op. Daar waar in het begin de focus vooral op digital design lag, maken ze tegenwoordig ook films, interieurs en objecten. Ze zijn voornamelijk bekend met werk voor grote klanten uit de muziek-, mode- en kunstwereld — zoals Diesel, Prada en Thom Yorke — maar gooien zich met volle goesting op alles wat hen interesseert. De magie? Een natuurlijke interesse in hoe dingen werken, in hoe dingen door elkaar geschud kunnen worden én een immense drive om het altijd beter te willen doen.

Tim Siaens en Stijn Pauwels

Tim Siaens en Stijn Pauwels

Hoe zijn jullie samen precies gestart met Milk and Cookies?

Stijn: Tim komt uit een nest van interieurvormgevers en kreeg esthetiek al met de paplepel mee. Ik studeerde tuinarchitectuur. Atypisch, dat wel. Maar: that’s life! Samen wilden we het anders doen: fijne dingen maken, springen, de next digital thing ontwikkelen, dromen, story en frictie creëren! Onze drive was toen al groot. Dat in combinatie met zéér hard werken, daar word je voor beloond.

Milk and Cookies voor Oscar and the Wolves

Milk and Cookies voor Oscar and the Wolves

Hoe blijven jullie up-to-date als het gaat over digital, iets wat toch constant evolueert?

Tim: We lezen alles wat we te pakken krijgen, we volgen lessen en stellen veel vragen. Mee zijn en mee blijven is volgens ons de grootste kracht. Maar daarvoor moet je experimenteren: vallen en weer opstaan, zoeken en falen en daarna weer verder gaan. Ook al doen we nu minder development dan vroeger, toch willen we graag op de hoogte blijven van de nieuwste technieken. We staan niet graag met de rug tegen de muur.

Milk and Cookies voor Canvas

Milk and Cookies voor Canvas

Jullie werken ook op internationale schaal. Wat vinden jullie van de Belgische designscène? Zijn er grote verschillen met het buitenland?

Stijn: We werken graag voor een internationale markt en hebben de reputatie van hardwerkende Belgen. De scène is echter nog steeds zó anders in eigen land ten opzichte van het buitenland: digital staat bijvoorbeeld in London nog meer op de voorgrond. In België is digital nog te vaak een afgeleide of komt het op een tweede plaats. Maar ook financieel is het toch nog steeds anders: hard werken, iets proberen neerzetten, verandering inzetten,... vragen vaak iets meer werkuren om tot resultaat te komen. Grotere internationale budgetten geven meer ruimte tot samenwerken met anderen, tot experimenteren, dingen uitproberen of kunnen weggooien en herbeginnen.

Milk and Cookies voor La fille d'O

Milk and Cookies voor La fille d'O

Is het voor jullie een bewuste keuze om veel voor relatief grote klanten uit de creatieve sector te werken?

Tim: Eigenlijk zien we geen verschil tussen een concept uitdenken voor Prada of een opdracht voor een Leuvense tacobar realiseren. We staan in enkele Tashen-boeken met ons werk voor klanten die hier 'kleine zelfstandigen' genoemd worden. Belangrijker voor ons is de wil van een klant om te springen. Het gaat dan niet om klanten die blij en vrolijk worden van mainstream, maar om klanten die bereid zijn om te kijken naar 'een andere oplossing'. En dat doen we niet vanuit het idee om anders en tegendraads te zijn, maar om tenminste alle invalshoeken eens bekeken te hebben en vaak komen daar heel interessante dingen uit.

De relatie tussen Milk and Cookies en onze klanten zien we als de perfecte combinatie van choco en wit brood.

Stijn: Onze klanten, zoals Diesel, Prada, Soulwax, Thom Yorke of La fille d’O, horen bij de worlds creative darlings en hebben meestal creatieve boy wonders in huis die echt op zoek zijn naar de next thing. Het is een vertrouwensrelatie. En dat werkt super samen, als choco en wit brood. Het gevecht kruipt dan in het artistieke en creatieve aspect en niet in — vaak verspilde — energie om de klant te overtuigen te gaan voor dat net ietsje anders. Een one pager maakt zelden iemand blij. Toch? En wij zijn graag blij.

Milk and Cookies voor Thom Yorke

Milk and Cookies voor Thom Yorke

Gaan jullie actief op zoek naar nieuwe klanten en projecten?

Tim: Eigenlijk niet. Door onze werkfilosofie hoppen we van project naar project, door het creatieve resultaat van het vorige project. We zijn geen business men en hebben geen actieve verkoopsmethodiek. No sales pitch. We moeten het hebben van het werk en alleen van het werk. Van de goesting die daar hopelijk door schemert. En soms schrikt dat werk af. Maar de juiste klanten waar we iets voor kunnen betekenen, raken wel door die tunnel.

Milk and Cookies voor Friday

Milk and Cookies voor Friday

Hoe zijn jullie eigenlijk geëvolueerd van grafisch ontwerp en webdesign naar films, objecten en interieurs?

Stijn: Voor ons zijn dit allemaal elementen die horen bij het neerzetten van een leefwereld, een creatief universum waarin alles samenhangt. Loslaten of z’n beloop laten is ook maar stom. Vastpakken is véél fijner. We zijn zelf geen architecten of ingenieurs, maar werken hiervoor samen met vrienden en experten om technische issues te overbruggen en samen dingen te maken.

Milk and Cookies voor Ono Takanishi

Milk and Cookies voor Ono Takanishi

Waar gaat jullie toekomst naartoe? Hebben jullie de ambitie om te groeien of net niet?

Stijn: We zien onszelf nog maar aan het begin van de reis. Always the student, never the teacher. Wereldvreemd een beetje? Maar altijd verwonderd. Momenteel zijn we op zoek naar iemand die even creatief is als wij, maar dan aan de businesskant van de zaak staat. Iemand die ons kan begeleiden in de groei van ons bedrijf. We zijn niet zo goed in de zakelijke kant en eigenlijk willen we ook niet heel groot worden. Omdat de angst er dan is dat we werk zullen moeten doen dat we eigenlijk niet willen doen. Maar we willen toch naar een iets groter team omdat de druk nu wel héél groot is. Op creatief vlak zijn we nooit tevreden. Nooit geweest. Never will be. De voetzolen, daar zitten we naar ons gevoel op dat vlak. Dus creatief groeien, altijd maar beter worden, gáán en knallen!