Thomas Joos was een van de eerste appontwikkelaars in ons land en ging al snel zijn eigen weg. Een eenmanszaak werd een internationaal bekroond designbureau: Little Miss Robot. Drie jaar geleden besloot hij een nieuw bedrijf op te richten: Hypernova. Vandaag helpt Thomas groeibedrijven met het verbeteren van hun interne werking. Zijn missie? Zoveel mogelijk mensen motiveren om het beste van zichzelf en anderen naar boven te halen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Thomas Joos Hypernova

Thomas Joos

Maturiteit en aantal medewerkers

“Veel heeft te maken met de maturiteit van het team en het bedrijf, maar ook met het aantal medewerkers”, zegt Thomas Joos. Hij legt uit dat je bepaalde patronen ziet terugkomen in de verschillende fases van een bedrijf. Start-ups hebben meestal nog niet zoveel medewerkers, maar beschikken over een grote dosis motivatie. Ze worstelen eerder met de verkoop van hun product of dienst dan met de interne organisatie van hun bedrijf. Een niveau hoger zijn de zaken al veranderd en weten bedrijven goed waarmee ze bezig zijn. In deze fase komen er steeds meer klanten en medewerkers en is er nood aan een betere organisatie. “Je komt tot de vaststelling dat je alles niet meer kan waarmaken en delegeren wordt op dat moment cruciaal.”

De vijf groeifases van een bedrijf

De vijf groeifases van een bedrijf

De pijlers focus, flow, klimaat en ritme

Om de interne werking binnen bedrijven preciezer te evalueren, baseert Thomas zich op vier pijlers: focus, flow, klimaat en ritme. Ten eerste moet je in kaart brengen wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben. “Het is belangrijk om te weten wat je missie is en welke impact die heeft. Dat is niet makkelijk, maar het geeft je wel een duidelijke richting”, zegt Thomas. Daarna moet je kijken naar de flow van je bedrijf. Wat moet er precies gebeuren? Wat mag en wat kan ik zelf beslissen? Als daar duidelijkheid over is, dan heeft dat een positieve impact op je team en kan je beter samenwerken. De derde pijler, klimaat, is ook erg belangrijk. Wat hebben we nodig om ons als team goed te voelen? “Het is soms een beetje zoeken naar een proces waarbij iedereen zich goed voelt, maar eens dat er is, zal het klimaat veel vruchtbaarder zijn.” Ten slotte moet je goed stilstaan bij het ritme van het team. “Veel managers denken dat iedereen elke dag met 120% energie en creativiteit kan werken, maar dat lukt niet”, benadrukt Thomas. “Hoe beter en gezonder het ritme is, hoe minder energieverlies er aan het einde van de week zal zijn.”

Om de interne organisatie te bevorderen maakt Thomas graag gebruik van online tools. Voor zijn bedrijf Hypernova gebruikt hij onder andere Google Drive, Slack, Hubspot en Harvest. “Aan het begin is het even zoeken naar de juiste tool, maar ze kunnen de onderlinge communicatie binnen je bedrijf enorm helpen.” Kijk hier voor een handig lijstje met verschillende tools.

"Bespreek met je medewerkers welke doelen je wilt behalen om het glas eens op te heffen. 'Waar klinken we binnenkort op?' Zo stel je concrete haalbare doelen op voor het komende jaar."

Thomas Joos,

Hypernova

Feedback en KPI's

Maar Thomas blijft realistisch. “Niet voor alles is er een tool. Op een bepaald moment moet je ook naar jezelf kijken en bedenken wat je goed kan en wat je minder goed kan.” Het is belangrijk om kritisch naar jezelf te kijken. Als je goed weet wat je zelf kan en wil, is het makkelijker om de geschikte medewerkers te vinden. Een goede manier hiervoor is feedback vragen aan je collega’s. Bovendien is het ook zinvol om feedback te vragen aan je klanten. Wat vinden ze goed aan je en wat niet? Stel hiervoor een concrete vragenlijst op en geef deze mee aan je beste klanten. Bepaalde dingen kunnen doorslaggevend zijn voor je klanten. Zo krijg je vaak nieuwe inzichten over zaken waar je misschien zelf eerder niet bij stilstond. Je krijgt gefundeerde feedback waarmee je aan de slag kan.

Naast de documentatie van feedback is het ook belangrijk om KPI’s (Key Performance Indicators) op te stellen om je bedrijf in kaart te brengen. Thomas raadt aan te werken met volgende vragen:

  • Wat is de omzet die je hebt gemaakt per maand? 
  • Wat is de winst die je hebt gemaakt per maand?
  • Wat is de operationele kost?
  • Hoeveel kost het gemiddeld om een klant aan te werven? 
  • Wat is de gemiddelde omzet per klant?
  • Wat is de cashflow?

Zijn tip daarbij: “Schrijf op wie je beste en slechtste klanten zijn en noteer wekelijks je inkomsten en je uitgaven. Zo krijg je een goed overzicht en kan je makkelijk zien waar het misloopt.” Download hiervoor een template voor een kasplanning.

Ten slotte is ook tijdsbesparing een belangrijk aandachtspunt. Thomas organiseert alleen live meetings als het echt niet anders kan. Hij probeert zoveel mogelijk via online calls te overleggen. Deze plant hij structureel in zodat hij minder tijd verliest aan bellen. Een takenlijst kan ook enorm helpen. Maak een overzicht van wat je doet en beschrijf de impact. Was het echt belangrijk dat je dat deed? Door op die manier te werken maakte Thomas gemiddeld 15 uur per week vrij.