Afgelopen week was Flanders DC aanwezig op de hoogmis van de mode: Paris Fashion Week. Heel wat internationaal gerenommeerde grote en kleine merken stelden er hun nieuwste FW19-collecties voor aan een wereldwijd publiek van buyers, pers en andere modeprofessionals. Wij gingen een kijkje nemen bij de Belgen en spraken met zowel modeontwerpers als landgenoten die behind the scenes meewerkten aan deze modeweek.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Als merk heb je verschillende opties om deel te nemen aan Fashion Week. De meer gevestigde en grotere modebedrijven investeren in een catwalk show, waarmee ze niet alleen pers en buyers aantrekken, maar ook aan de rest van de wereld laten zien waar ze voor staan en wat je van hen kan verwachten komend seizoen. The stuff of dreams and trend reports. Het is een grote investering waarbij je in slechts een tiental minuten een beeld schept als basis voor de rest van je seizoen. Hopelijk gaat dit gepaard met positieve reviews in de wereldpers en haal je uit de show ook een schat aan content om te verspreiden via je social media channels om zo ook de eindconsument te inspireren en bekoren. Zo’n show wordt aangevuld met een showroom voor de rest van de week, waar vooral de buyers de stuks van dichterbij kunnen gaan bewonderen om zich voor te bereiden op het schrijven van hun orders in de weken die volgen. Een cruciaal moment voor het slagen van je komende seizoen dus.

Op de catwalk

Wij waren te gast op de show van Dries Van Noten, die bekoorde met een vertrouwde focus op prints, deze keer geïnspireerd door de late bloeiperiode in zijn eigen tuin. Hij combineerde dit met een knap staaltje scherpe tailoring, die we ook zagen in zijn FW19-mannencollectie. Bij Dries zitten de belangrijke buyers en internationale pers front row, geen celebrity- of influencercircus te bespeuren. Dit sluit perfect aan bij de bescheiden en professionele aanpak die ook de andere Belgen in Parijs tekent.

Dries Van Noten, FW19,  © Studio M

Dries Van Noten, FW19, © Studio M

Zowel Ann Demeulemeester als Haider Ackermann, beide onder de vlag van BVBA 32, lieten opnieuw zien waar ze goed in zijn. Bij Demeulemeester kleurde Sébastien Meunier de lange, poëtische silhouetten van pastelroze over okergeel en bloedrood tot diep paars naast het vertrouwde zwart-wit palet.

Glenn Martens, de winnaar van onze Belgian Fashion Award voor Designer of the Year 2018, presenteerde opnieuw een ijzersterke collectie voor het Franse modehuis Y/Project. Duidelijk geliefd door de jonge, boeiende en bonte mix van genodigden verscheen Glenn onder luid applaus na een show vol deconstruction, gecombineerd met statement accessoires, zoals zijn ondertussen iconische dijhoge oversized laarzen, invloeden van de middeleeuwen tot de jaren 70 en de nodige dosis drama en humor op de tonen van My Prerogative in de Bobby Brown vs Britney Spears remix. De bruisende energie in de ruimte werd gevolgd door wereldwijd lof aan zijn adres. One to watch!

Y/Project, Glenn Martens, FW19

Y/Project, Glenn Martens, FW19

Y Project, Glenn Martens, FW19

Christian Wijnants betoverde ons met een zomers kleurenpalet in winterse materialen met de nadruk op een uitgebreide knitwearcollectie waar hij om bekend staat en een verderzetting van zijn ondertussen iconische, grafische bloemenprints in oversized en gedrapeerde silhouetten. Ook bij Christian Wijnants, net zoals bij Haider en Dries, speelde tailoring een belangrijke rol.

Christian Wijnants, FW19

Christian Wijnants, FW19 © Lennert Madou

Christian Wijnants, FW19

In de showroom

Wat als de budgetten voor zo’n catwalk show je ontbreken? Dan zet je alles in op een showroom in een van de vele locaties verspreid over de stad. Je kan kiezen voor een beurs zoals Tranoï of Woman of je kan deel uitmaken van een groepsshowroom, wat heel wat voordelen met zich meebrengt. Afhankelijk van de andere aanwezigen trek je een bepaald publiek aan. Een ding is zeker: in Parijs komen alle high-end buyers van overal ter wereld samen. Dit is hét moment om hun aandacht te pakken te krijgen. Zorg er dus voor dat je met een doordachte strategie goed voorbereid naar Parijs trekt.

Wij gingen onder andere op bezoek in de kleine gezellige showroom van Wright waar we enkele buyers in volle actie bezig zagen. Zij deelden hun ruimte met een ander merk en hun lokale verkoopsagent zorgde mee voor de nodige traffic.

Bernadette nam deel aan de groepsshowroom van Parrot Agency dat ook hun sales verzorgt en een heel gecureerde selectie aan brands bij elkaar bracht om zo de juiste buyers aan te trekken.

A.F. Vandevorst organiseerde een vernissage naar aanleiding van hun samenwerking met fotograaf, videograaf en uitvinder Steven Sebring die via holograms hun nieuwe collectie tot leven bracht.

Templa en Tuinch zijn twee prachtige Belgische brands met een focus op craftsmanship. De ene doet dat vanuit technologisch perspectief en de andere vanuit een liefde voor kasjmier. Beide opteerden voor een privé-showroom in een appartement in de Marais, waar ze op afspraak werkten om zo elke buyer op een 'tailored'-manier te kunnen benaderen.

 

Bernadette, FW19

Bernadette, FW19

Morobé, FW19

Morobé, FW19

Morobé maakte dit seizoen deel uit van de Indigofera-showroom. Dit bleek de juiste beslissing om ook een nieuwe groep geïnteresseerden te bereiken. We spraken met Virginie Morobé en vroegen haar naar haar beste tips voor een geslaagde deelname aan de Parijse modeweek.

“Er is geen draaiboek, het is maatwerk. Probeer binnen te geraken bij een high-end showroom die dezelfde buyers als jij target. Het ‘ons kent ons’ principe is heel belangrijk in de mode, dus je moet ergens zijn waar sowieso al de juiste personen langskomen.”

Virginie Morobé,

Morobé

“Doe research, ga eerst op prospectie en praat met mensen uit de industrie. Wij hebben er bijvoorbeeld veel aan gehad om naar de Expertendagen van Flanders DC te gaan en daar met specialisten te praten om onze strategie scherp te stellen”, vertelt Virginie. “Er zijn momenteel maar weinig contemporary schoenenmerken op de markt. Het is een heel technisch gegeven als je het goed wilt aanpakken. “Morobé heeft een draagbare, doch uitgesproken en herkenbare stijl met een goede prijs/kwaliteit-verhouding, waardoor we een streepje voor hebben in het huidige merkenlandschap. Durf keuzes maken en dicht bij jezelf blijven. Zo hebben wij beslist om te stoppen met sneakers, wij gaan nu voor de echte schoenen. Een duidelijk verhaal spreekt aan en dat bleek ook de juiste beslissing  uit de reacties van belangrijke buyers die we er hebben gesproken.”

De pers

Naast alle brands, sales teams en buyers trekken ook journalisten en stylisten van over de hele wereld naar de fashion weeks om verslag uit te brengen over de aankomende trends en de evoluties binnen de sector om zo de verhalen van het komende seizoen alvast vorm te geven. Wij spraken er met David Devriendt van Nina Magazine, de weekendbijlage van Het Laatste Nieuws. David trekt sinds enkele seizoenen ook naar de modeweek, waar hij op zoek gaat naar persoonlijke verhalen van designers en merken om het brede Nina-publiek te inspireren. “We zijn geen typisch modeblad, maar mode is een belangrijke pijler voor ons. Onze lezers vertrouwen op ons om hen te informeren en inkijk te geven in het gebeuren van een fashion week.” 

“Parijs heeft onze eerste keuze omwille van de aanwezigheid van de Belgen, omdat we ook voelen dat ons publiek geïnteresseerd is in wat de Belgische designers drijft.”

David Devriendt,

Nina Magazine

Behind the scenes

En last but not least trekken er ook tientallen Belgen naar Parijs om op allerlei niveaus behind the scenes mee hun schouders te zetten onder de shows en showrooms. Dat gaat van het aankleden van modellen en eventproductie over de sales verzorgen in de showroom tot het in goede banen leiden van de social media channels van een merk. Wij spraken met Elisabeth Mestdagh van Studio M, die mee instaat voor de Instagram-strategie en conceptualisering bij Dries Van Noten.

Dries Van Noten, FW19 © Studio M

Dries Van Noten, FW19 © Studio M

Dries Van Noten, FW19 © Studio M

“Alle aspecten waar je het hele seizoen aan hebt gewerkt komen daar samen, fantastisch om te zien.”

Elisabeth Mestdagh,

Studio M

“Het was de tweede keer dat ik meeging met het team van Dries naar Parijs. Alles is zeer goed georganiseerd en dat maakt het aangenaam om te werken. Ik moet vooral scherp blijven om in te pikken op spontane momenten. De concepten waar ik nu aan heb gewerkt, zal je pas binnen enkele weken te zien krijgen op Instagram.”

Elisabeth vindt het vooral heel inspirerend om te zien hoeveel werk en mankracht er in een show kruipen. “Na de show beginnen wij in volle snelheid aan de selectie van de beelden en gaan we in meeting met het communicatieteam voor de volgende stappen. De uitdaging voor mij ligt in het hoge uitvoeringsniveau. Mijn stage bij het gerenommeerde art direction bureau Baron & Baron in New York heeft me daar perfect op voorbereid. Ik had dit nooit kunnen doen zonder die basis.”