Luc Binst is CEO van Binst Architects, een bureau met een historiek van 45 jaar. Na het overlijden van oprichter Jo Crepain in 2008 nam partner Luc Binst de fakkel over. Vorig jaar gaf hij het bureau een nieuwe impuls met een nieuwe naam, een nieuw kantoor en een aantal nieuwe zijtakken. Hoe Luc omgaat met groei en vernieuwing in zijn bureau, vertelt hij in deze video.

Bekijk de video hier:

Luc Binst

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

“Binst Architects is een bureau met een historiek van 45 jaar, dat werd opgericht door Jo Crepain zaliger. Wanneer ik er in 98 startte, was het een bureau met 35 mensen, dat twee jaar later geëvolueerd was naar 65 mensen. Tijdens onze gloriejaren kwam ongeveer 60% van onze omzet uit Nederland. Een maand na het overlijden van Jo Crepain is de Nederlandse markt volledig geïmplodeerd en hebben we al onze omzet verloren op enkele maanden tijd. Toen heb ik op enkele weken tijd 30 mensen moeten laten gaan. Nadien zijn we terug gegroeid, vooral de laatste drie jaar, naar 50 à 55 mensen. Vandaag beleven we onze beste Belgische tijd in 45 jaar.” 

“Ik benader alles vanuit een macro-attitude. Ik maak een aantal keer per jaar schema's om letterlijk de werking van mijn bureau op tafel te zien liggen. Op die manier kan ik daar heel kritisch over reflecteren. Hoeveel omzet heb ik op een contract? Hoe ziet de facturatie voor het komende jaar eruit? Hoeveel kan ik bufferen om extra mensen aan te nemen? Als je een negatieve economische reflectie ziet aankomen, moet je heel snel reageren.”

Luc Binst BINST ARCHITECTS

“Jo Crepain was voor mij een tweede vaderfiguur. Na zijn overlijden hebben we met veel respect tien jaar lang die naam van het verleden overeind gehouden. De voorbije jaren merkten we echter dat we toch ander werk aan het maken waren en dat het cliënteel minder op het verleden gefocust was, maar meer op de toekomst. Anno 2018 was het moment om de kantoornaam te veranderen. Binst Architects is een bureau met een vernieuwde ambitie en een jong, dynamisch en stabiel team.” 

“Maandelijks organiseer ik een ‘Management Monday’, waarop ik een tiental belangrijke vragen laat circuleren in het kantoor. De werknemers worden opgedeeld in verschillende groepen en denken na over die vragen, waarna die groepen worden gespoeld. Dat geeft mij enorm veel tools om onze werking continu bij te sturen wat betreft ondersteuning in projecten, potentiële marges en hoe we die kunnen opnemen.”

“De tijd was ook rijp om te investeren in een aantal zijtakken, waaronder B scene, onze galerieruimte die we hebben opgestart op de hoek van de straat. B brand is een nieuw designlabel, waar we design, meubilair en high-end interieurafwerking als een abstract nieuw label willen promoten in de markt. En B 7 is een soort van meet-and-greetinitiatief, waarbij we Luikstraat 7 beschouwen als een laagdrempelig adres waar we samenwerkingen en cross-overs in verschillende disciplines willen aftasten.”


Flanders DC organiseert het Groeicollectief, een programma voor mature ondernemingen. Ontdek er hier meer over.


Deze video werd geproduceerd door De Machine.

Het audioverhaal kan je beluisteren op het Flanders DC-podcastkanaal.