Jaarlijks organiseert Flanders DC een aantal Labs rond thema's waar ondernemers uit de creatieve sector al eens van wakker kunnen liggen. Tijdens het laatste Lab in Brussel richtten we ons op digital & social media. Hoe verloopt zo'n namiddag precies, waarover hadden de experts het en wat staken de deelnemers ervan op? Kom het te weten in deze video. Daarnaast verzamelden we ook nog de belangrijkste tips, zodat je je social media nog beter kan inzetten.

Tijdens een Lab brengen een aantal sprekers een presentatie, waarna de deelnemers in kleine groepjes met elkaar in gesprek kunnen gaan. In deze video praten experts Vicky Lommatzsch, Laurence Vander Elstraeten (Lorrie Works) en Brecht Vanderstraeten (I Like Media) en getuigen deelnemers Anneleen Lambrecht (Achilles Design), Marnique Bodard (The Velvet Factory) en Ella De Greef (Alibi Creative Mix).

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Lab over digital & social media (videoproductie: De Machine)


7 tips om je social media te optimaliseren

1. Werk met een businessaccount

Met een businessaccount heb je toegang tot alle bezoekersstatistieken van je Instagram- en Facebookaccount. Je kan hier zeer waardevolle informatie over je volgers uit halen: wat zijn hun interesses, wanneer zijn ze online, waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze, zijn ze mannelijk of vrouwelijk,... Kijk af en toe naar deze statistieken, want ze kunnen je verrassen. Als je goed weet wie je volgers zijn, kan je ook je targets aanpassen op leeftijd, interesses etc. Zo kan je makkelijker meer mensen bereiken.

2. Investeer voldoende in inspirerende posts

Het is belangrijk om los van posts over je eigen producten of diensten genoeg andere inspirerende posts te plaatsen. Stem 80% van je posts af op de interesses van je doelgroep en 20% op je eigen producten of diensten. Je kan dus gerust wat tijd steken in posts die je in eerste instantie misschien niet veel opleveren (omdat ze niet verwijzen naar je product of dienst), maar die je volgers wel leuk vinden. Deze posts gaan ervoor zorgen dat mensen je met plezier blijven volgen zodat je er een band mee kan opbouwen. Op die manier wek je interesse op die op termijn zal renderen. 

3. Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit

Zorg dat je de juiste volgers op social media aantrekt en dat je aanwezig bent op de kanalen waar jouw doelgroep ook aanwezig is. Hoe meer mensen je posts liken en hoe meer mensen op je posts reageren, hoe meer zichtbaarheid je posts krijgen. Het algoritme van social media is namelijk zodanig ingesteld dat je meer visibiliteit krijgt als er meer interactie is. Je hebt meer aan minder volgers die wél reageren en liken dan aan meer volgers die niet reageren. Zoveel mogelijk volgers hebben is dus niet altijd goed, online volgers kopen is dan ook uit den boze.

4. Zorg voor uniformiteit en continuïteit 

Vooral op Instagram is het belangrijk dat je beelden bij elkaar passen. Houd één stijl aan die je kan doortrekken over je hele kanaal. Kies een sterke visuele stijl die duidelijk maakt waarvoor je staat. Kies een kleurenpalet en een zelfde filter zodat het een mooi geheel is. Ook in de caption is uniformiteit belangrijk. Denk na over welke taal en welke schrijfstijl je wil gebruiken. Kijk hiervoor goed naar je doelpubliek en trek deze stijl door in alle posts. Zorg er bovendien voor dat de caption een toegevoegde waarde heeft en dat die de foto nog een beetje interessanter maakt.

5. Communiceer vanuit je passie 

Zoek uit waar jouw passie ligt en wat jou raakt. In je biografie kan je duidelijk beschrijven wie je bent en waar je voor staat. Als je met veel enthousiasme communiceert, zal je meer geloofwaardigheid opbouwen en meer volgers krijgen. Wees dus vooral jezelf, blijf authentiek en maak het persoonlijk. Foto’s waarop je zelf staat, scoren veel beter dan foto’s waarop alleen je product of dienst staat.

6. Creëer een contentkalender

Het is enorm belangrijk om een goede contentkalender te creëren, zo heb je een duidelijk overzicht van wanneer je wat moet posten en aan welke events of feestdagen je deze posts kan linken. Op die manier ben je altijd voorbereid en kan je gemakkelijk aangepaste posts maken. Zet in de planning hoeveel keer per dag of per week je wil posten en bepaal voor jezelf een haalbaar ritme dat je kan volhouden. 

7. Ga in gesprek met je volgers

Bouw een goede band op met je volgers, zodat ze je blijven volgen. Net zoals in het echte leven is het belangrijk om duurzame relaties op te bouwen met je klanten. Je kan makkelijk in gesprek gaan met je volgers via Instagram-stories. Volgers reageren namelijk makkelijker op stories dan op posts, omdat niemand anders die kan zien. Reageer persoonlijk op hun vragen of berichtjes en probeer binnen de twee dagen te antwoorden. Zoek daarnaast ook actief contact met andere mensen of profielen. Like of deel dingen die je leuk vindt en ook interessant kunnen zijn voor jouw volgers.


Heb jij als ondernemer uit de creatieve sector ook interesse om deel te nemen aan een van onze volgende Labs? Hou onze agenda in de gaten en schrijf je in op onze nieuwsbrief!