Met de kmo-portefeuille maakt het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) advies en opleidingen toegankelijker voor ondernemingen. Het instrument is op het lijf geschreven van de creatieve sector, vinden Isabel Lowyck (Shaved Monkey), Kate Stockman (Stockmanverstraete) en Deevie Vermetten (Fermetti/Atelier Belge). “Creatieve ondernemers willen creëren, al de rest wordt al snel vervelende ballast. De kmo-portefeuille is de extra push om toch ook werk te maken van een businessplan of een communicatiestrategie. Of om even stil te staan bij je missie.”

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Het principe achter de kmo-portefeuille is eenvoudig. Kmo’s kunnen financiële steun krijgen voor advies of opleidingen die hun onderneming sterker maken. Dat varieert van computertrainingen of salesopleidingen tot marketingplannen en investeringsanalyses. Kleine ondernemingen betalen zelf 60 procent van de prijs, de Vlaamse overheid betaalt de overige 40 procent aan de dienstverlener. Voor middelgrote ondernemingen is de verhouding 70-30. Elk jaar kunnen kleine ondernemingen tot 10.000 euro steun krijgen, middelgrote ondernemingen tot 15.000 euro.

Subsidies aanvragen gebeurt volledig digitaal. Na een eerste registratie is de procedure behoorlijk eenvoudig en laagdrempelig. Wie zelf erkend wil worden als dienstverlener moet zich door een veel uitgebreidere procedure worstelen. Flanders DC klopte bij een aantal dienstverleners en gebruikers aan.


Isabel Lowyck (Shaved Monkey): "De kmo-portefeuille verzoent hart en hoofd"

"De creatieve sector is voor mij dé doelgroep bij uitstek. De kmo-portefeuille is zowel financieel als qua administratieve opvolging – waar creatievelingen allergisch aan zijn – bijzonder laagdrempelig."

Isabel Lowyck,

Shaved Monkey

Shaved Monkey heeft niet alleen een tot de verbeelding sprekende naam, ook de missie is opvallend. Het Leuvense bureau gaat – dixit managing director Isabel Lowyck – ‘samen met mensen, bedrijven en organisaties op zoek naar hun gedroomde zelf én de manieren om die waar te maken’. Storytelling is de centrale spil om verandering aan te zwengelen.

“Het duurzaam runnen van een bedrijf vergt het creëren van een goede balans tussen hoofd en hart”, vertelt Isabel. “Je missie, verhaal en visie vormen een kloppende kern van waaruit alles vertrekt. Dat hart heeft zuurstof nodig om blijvend de goede richting te wijzen. Al te vaak souperen dagelijkse kopzorgen die zuurstof op: er moeten facturen en mensen betaald worden, deadlines hangen hijgend in je nek. Alles wat niet direct oplevert, wordt op de lange baan geschoven.”

Isabel Lowyck

Isabel Lowyck

“De kmo-portefeuille zorgt voor de nodige zuurstof zorgen om hart en hoofd (opnieuw) te verzoenen. 40 procent korting en de mogelijkheid om tot 10.000 euro per jaar uit te sparen, dat maakt het plots toch mogelijk om even uit de ratrace te stappen en terug te gaan naar je kern als onderneming. Voor een kmo scheelt dat een stevige slok op een borrel. We merken in gesprekken met bedrijven dat de kmo-portefeuille hen toelaat om iets in overweging te nemen waar de buik al een grote behoefte aan voelt, maar het hoofd nog een argument voor nodig heeft.”

Als dienstverlener van de kmo-portefeuille vindt Shaved Monkey dat deze steunmaatregel meer promotie verdient, zeker in de creatieve sector. “Het is voor mij dé doelgroep bij uitstek omdat de kmo-portefeuille zowel financieel als qua administratieve opvolging bijzonder laagdrempelig is. Veel creatievelingen zijn allergisch aan papierwerk en laat dit instrument nu net heel goed scoren op dat vlak. Toch hebben velen de weg ernaartoe nog niet gevonden.”


Kate Stockman (Stockmanverstraete): "Het finale duwtje om twijfelaars over de streep te trekken"

"De strenge procedure voor dienstverleners slaat twee vliegen in één klap: de kmo’s hebben de garantie dat ze kwaliteitsvolle diensten aankopen en voor ons is het etiket van dienstverlener een echt kwaliteitslabel."

Kate Stockman,

Stockmanverstraete

Kate Stockman is de helft van het strategie- en innovatie agency Stockmanverstraete, dat bedrijven en organisaties futureproof helpt maken. Ze was het als marketeer na jaren in de reclamebusiness naar eigen zeggen beu om producten in de markt te zetten die niet relevant waren of waar niemand zat op te wachten. Vandaag begeleidt ze samen met Isabel Verstraete veranderingsprocessen, merkstrategische trajecten en innovatieworkshops.

Stockmanverstraete mag zich nu anderhalf jaar kmo-portefeuille dienstverlener noemen en moest daarvoor een serieuze screening doorlopen. “Logisch”, vindt Kate Stockman. “De strenge procedure slaat twee vliegen in één klap: de kmo’s hebben de garantie dat ze kwaliteitsvolle diensten aankopen en voor ons is het etiket van dienstverlener een echt kwaliteitslabel. Je moet de cowboys er tussenuit halen. Anders krijgt de kmo-portefeuille een slecht imago en schiet de maatregel zijn doel voorbij.”

Dat zou zonde zijn, vindt Kate Stockman, want de kmo-portefeuille kan voor ondernemers echt het verschil maken. “Het is een bonus. Een extra push. Innovatie- of veranderingstrajecten die bedrijven anders zouden schrappen of minstens uitstellen, komen door de subsidie toch op de radar. Advies dat niet gebudgetteerd is, wordt plots toch mogelijk. De kmo-portefeuille zorgt voor het finale duwtje en trekt twijfelende ondernemers over de streep.”

Kate Stockman en Isabel Verstraete

Kate Stockman en Isabel Verstraete

“Neem nu iemand als juwelenontwerpster Lore Van Keer. Ze is al acht jaar succesvol bezig, maar op een bepaald moment is het toch goed om je toekomst verder uit te stippelen. Dankzij de kmo-portefeuille wordt dat niet beperkt tot een brainstorm, maar een gestructureerde intense denkoefening in diverse fasen. Hoe ga ik mijn bedrijf verder uitbouwen? Hoe ga ik verder groeien? Wat doen mijn concurrenten? Wat zijn mijn sterktes? Hoe relevant is mijn communicatie? Waar gaat de markt naartoe? Wat zijn inspirerende trends? Wij vertalen die denkoefening dan, dankzij de kmo-portefeuille, in een concreet plan.”

Het voorbeeld van Lore Van Keer geeft voor Kate Stockman aan dat ook de creatieve sector heel wat vruchten kan plukken van de kmo-portefeuille. “Word of mouth werkt wel binnen de sector, maar klanten vragen er toch nog zelden zélf naar. Wij stellen de kmo-portefeuille voor aan onze klanten en daar zijn ze blij om. Ik ben er zeker van dat nog heel wat creatieve ondernemers die absoluut baat zouden hebben bij de kmo-portefeuille nu nog verkeerdelijk denken dat die niet voor hen is bestemd.”


Deevie Vermetten (Fermetti/Atelier Belge): "Als ik de volle pot had moeten betalen, dan was ik afgehaakt"

"Creatieve ondernemers hebben twee problemen: ze zijn niet thuis in alle zakelijke beslommeringen van het ondernemen en ze hebben in het begin ook geen geld voor professioneel advies. De kmo-portefeuille maakt nét dat haalbaar."

Deevie Vermetten,

Fermetti/Atelier Belge

Deevie Vermetten is de oprichter van designstudio’s Fermetti en Atelier Belge. Unieke, persoonlijke meubelen en interieurobjecten, van ontwerp tot en met productie in dezelfde handen.

Hij deed via de kmo-portefeuille een beroep op de expertise van De Cijferfabrik, financiële coaching die helemaal afgestemd is op creatieve ondernemers. “Ik had ondersteuning nodig voor het opmaken van een businessplan en een financieel plan. Zoals veel designers had ik daar absoluut geen kaas van gegeten. Ik ben een ontwerper en een maker, maar ik ben geen geboren ondernemer. En al helemaal geen cijferaar.”

Face it: creatieve ondernemers willen creëren. Al de rest lijkt al snel ballast. Maar als je dan plots op zoek moet gaan naar investeerders of de materialen voor binnengekomen orders moet voorfinancieren, helpt het als een expert je daarin kan bijstaan. Zeker als je personeel begint aan te werven of als je naar het buitenland begint te exporteren. Dan moet je de zaken echt professioneel aanpakken.”

Deevie Vermetten en Oskar Vermeylen

Deevie Vermetten en Oskar Vermeylen (partner bij Atelier Belge)

Voor Deevie Vermetten kan de kmo-portefeuille zeker voor creatieve ondernemers het verschil maken. “Ik heb er zowel voor Fermetti als voor Atelier Belge gebruik van gemaakt. Toen ik nog een startende ondernemer was, had ik twee problemen die voor creatieve ondernemers waarschijnlijk zeer herkenbaar zijn: je bent als creatieveling niet thuis in alle zakelijke beslommeringen die bij een eigen zaak komen kijken en je hebt weinig geld om je in die zaken te laten bijstaan door experts. De kmo-portefeuille maakte voor mij zeker de eerste keer het verschil tussen net wel of net niet beroep kunnen doen op professionele ondersteuning. Als ik de volle pot had moeten betalen, dan was ik afgehaakt. Nu was het voor een jong bedrijf net haalbaar.”

“De drempel is ook laag. Als jonge ondernemer komen er 1.001 dingen op je af, dan helpt het dat je geen dik dossier moet indienen. De kmo-portefeuille is toegankelijk. Als je tenminste ingelogd geraakt met je e-ID (lacht). Dat is nog een werkpuntje voor de overheid.”


Wens je graag meer advies van Flanders DC over de kmo-portefeuille? Neem dan contact op met ons adviesteam! Op de website van VLAIO vind je uiteraard ook meer informatie.