Disconaivete.com is de meest invloedrijke muziekblog van België. Jarri Van der Haegen ontdekte Haim en Hozier lang voor de rest van de muziekpers dat deed. Met zijn digitale platform gunt hij ons een blik achter de schermen van de internationale muziekscène, cureert hij zijn eigen shows en managet hij jong talent.

Jarri Van der Haegen

Jarri Van der Haegen

Hoe belangrijk is je blog voor jou, als ondernemer?

De blog vormde het startpunt voor mijn muzikale carrière. Voor mijn zeventiende was ik helemaal niet vertrouwd met muziekuitgaven en luisterde ik simpelweg naar de radio. Toen ik merkte dat ik in mijn zoektocht naar nieuwe muziek mijn gading niet vond in wat de pers en blogs schreven, besloot ik een eigen blog op te starten. Ik deed dat meteen met de nodige sérieux en regelmaat, en was er heel intensief mee bezig.

Zo intensief dat je er je job als advocaat voor hebt laten vallen.

Mijn grootste zorg was: hoe kan ik voltijds van muziek leven. Want aan de blog verdiende ik zo goed als niets. Wat ga ik precies doen? En is de niche waarop ik mik niet te beperkt? Wil ik voor merken of voor artiesten werken? Of wil ik eerder mijn eigen label runnen? Nu combineer ik de blog met het managen van jonge artiesten, consultancy voor merken én mijn eigen label runnen, en dat is het unieke aan mijn verhaal.

We zien jouw naam als showcase op affiches staan. Wat houdt dat precies in?

Ik organiseer shows samen met de Botanique en de AB in Brussel, Democrazy in Gent, Pukkelpop en SXSW (South by Southwest) in Texas. Meestal gaat het om jonge artiesten, die aan het begin van hun carrière staan, en waarvan ik voel dat ze groot zullen worden. Ik beperk me nooit tot één genre. In het verleden heb ik op die manier shows mee opgezet met Haim en Hozier. Toen nog kleine groepen, nu wereldsterren.

Hoe belangrijk is netwerken voor jou?

Heel belangrijk, maar het is niet zo dat ik events afschuim om mensen aan te spreken. Vijf jaar lang heb ik gratis voor iedereen gewerkt, omdat ik geloofde in wat ik deed en jonge bands vooruit wilde helpen. Zo heb ik een naam opgebouwd. De mensen binnen de industrie weten wie ik ben, omdat ze mijn rol binnen het proces op prijs stellen. Ik weet dat ik op hen kan rekenen, als ik hen nu op mijn beurt nodig heb. Muziek is subjectief. Een goed netwerk hebben, betekent niets zolang de muziek zelf niet overtuigt.

Je startte onlangs je eigen label op. Hoe sluit dat aan bij je andere activiteiten?

Ik wil nieuw talent ondersteunen in de vorm van management, consultancy, boekingen of met mijn eigen label. Om mijn label op een internationaal niveau te brengen zocht ik vorig jaar de juiste buitenlandse partner die mij de goede infrastructuur kan aanbieden en begrijpt wat ik wil bereiken. Ik richt me voorlopig enkel op singles en EP’s, een niche met weinig concurrentie die perfect aansluit bij Disco Naïveté als 'merk'.

Valt er door de opkomst van het digitale en de populariteit van Spotify nog wel geld te verdienen in de muziekindustrie?

Daar heb je een punt. Beginnende artiesten hebben het moeilijk. Het kost veel geld om muziek op te nemen, en je hebt geen garanties op een return. Muzikanten zijn meestal niet de rijkste artiesten, zeker niet in het begin van hun carrière. En toch ben ik ervan overtuigd dat er geld te rapen valt in de muziek, als wat je doet, voortkomt uit een passie. Als je daar de juiste mensen bij kunt betrekken die dat gevoel delen, maak je een kans. Het is keihard werken en de eerste jaren verdien je waarschijnlijk niets. Maar op een bepaald moment wordt je nummer opgepikt, of ontmoet je de juiste persoon die je de juiste begeleiding geeft, en dan ben je vertrokken.


Dit interview werd afgenomen naar aanleiding van Antwerp.Works, het festival rond creatief ondernemen dat plaatsvond eind september 2016. Foto's © Bart Kiggen