In de razendsnel veranderende retailsector biedt het gebruik van innovatieve technologie veel kansen. De consument van nu is vierentwintig uur per dag online, mondiger en beter geïnformeerd dan ooit. Virtuele passpiegels, interactieve displays en 3D-bodyscanners maken de winkelervaring informatiever, makkelijker én leuker.

Hoe ziet de winkel van de toekomst eruit? Die vraag stond centraal in The Future of Shopping Roadshow. Die rondreizende karavaan van acht zeecontainers streek vorig jaar neer in tientallen Vlaamse steden. In de containers kon je kennismaken met toepasbare technologieën, zoals interactieve etalages, digitale bewegwijzering en geur-, kleur- en muziekmarketing. Het was een initiatief van RetailDetail, dat de afgelopen drie jaar ook flink wat ondernemers inspireerde met The Loop, een kenniscentrum gewijd aan innovaties en trends in de retailsector.

AnyVille

Interactief doecentrum

Dit voorjaar lanceerde RetailDetail een ambitieus vervolg op The Loop, het inspiratieplatform Home of Retail. In hartje Antwerpen opende de 1.200 vierkante meter grote belevingsruimte AnyVille. Dat interactieve doecentrum biedt een antwoord op huidige en toekomstige vragen uit de retailbranche en simuleert de customer journey van een consument. Te beginnen in een appartement, waar een koelkast met een interactief beeldscherm je waarschuwt wanneer de melk op of over de datum is. Vervolgens wandel je door een winkelstraat, waar je koopgedrag wordt geanalyseerd. Zogenaamde mood- of bodyscans helpen je je kledingstijl te bepalen en een winkel te vinden die bij je past. Eenmaal in de winkel wordt de zintuigelijke ervaring versterkt met beeldschermcommunicatie of narrowcasting. 

AnyVille

Slimme vuilnisbak

Er valt nog meer te ontdekken in AnyVille, zoals bodyscanners, sprekende robots en virtualrealitytoepassingen. Naast de intelligente koelkast is er ook een slimme vuilnisbak, die herkent wanneer je de laatste verpakking weggooit, waarna je het product eenvoudig kan bijbestellen via spraaktechnologie. “Ons doel is om retailers, fabrikanten en leveranciers te verwonderen en hen nieuwe inzichten te bieden”, zegt Jorg Snoeck van RetailDetail. “We vertalen de verworven kennis ook naar de praktijk: in expertgroepen en workshops verkennen we samen de evoluties op het vlak van winkelgedrag en technologie. Zo helpen we retailers om zich voor te bereiden op de toekomst van het winkelen en om hun concurrentiepositie te versterken.”

3D-voetscanner

Bovengenoemde innovaties zijn geen toekomstmuziek. Schoenenretailer Brantano voorzag zijn winkels van een 3D-voetscanner die je helpt om de juiste schoenen te vinden. Niet elk merk hanteert dezelfde maatvoering en de perfecte pasvorm is afhankelijk van de lengte, breedte en hoogte van de voeten. Nadat beide voeten gescand zijn, ontvang je een kaart met je scanresultaten. Met een gekozen paar schoenen keer je terug naar de 3D-voetscan om het te matchen met de scanresultaten. Wanneer de voeten van andere gezinsleden ook zijn gescand, verschijnen die gegevens op dezelfde kaart. Dat maakt het mogelijk om voor familieleden te winkelen zonder dat zij zelf aanwezig zijn. Interessant is ook de prognose voor kinderschoenen: ouders ontvangen een voorspelling over hoelang hun kind de schoenen zal kunnen dragen.

De 3D-voetscan van Brantano

Kaart met je scanresultaten

De eerste 3D-maatwerkbril

Hoya heeft een wereldprimeur met Yuniku, de eerste 3D-maatwerkbril, in samenwerking met Materialise en ontwerpbureau Hoet. Een scanner, die dit jaar wereldwijd wordt geïntegreerd bij zelfstandige optiekzaken, registreert je gezichtskenmerken en visuele behoeften. Op basis van de verzamelde gegevens worden de optimale draagparameters bepaald en ontvang je een automatisch maatadvies voor het montuur. Dat zorgt niet alleen voor het beste zicht, maar ook voor de meest comfortabele pasvorm. Ontwerp, kleur en afwerking kunnen worden gepersonaliseerd. Op het scherm zie je een virtuele voorstelling van hoe de geselecteerde bril je staat, om een volledige tevredenheid te garanderen.   

Yunik


Gebeten door dit topic? In dit online magazine zullen we in de komende tijd extra aandacht besteden aan innovaties, trends en ontwikkelingen op het vlak van mode en technologie.

Wil je de nieuwste ontwikkelingen volgen maar ook je eigen vondsten en ideeën delen?

Word lid van onze Facebookgroep FashionTech works en gebruik #fashiontechworks.