Gijs Van Vaerenbergh is de kunst- en architectuurpraktijk van Arnout Van Vaerenbergh en Pieterjan Gijs. Hun werk bestaat uit artistieke interventies, installaties en sculpturen. Daarnaast bouwen ze bijzondere architectuurprojecten en geven ook les aan de Ugent en de KU Leuven. Voor Gijs Van Vaerenbergh was afgelopen week erg druk, onder meer met het Horst Arts & Music festival. Lees hun weekverslag hier.

Pieterjan Gijs en Arnout Van Vaerenbergh

Pieterjan Gijs en Arnout Van Vaerenbergh

Maandag 4 september 2017

We zijn op minder dan een week van het Horst Arts & Music festival. Voor de vierde keer hebben we het artistieke deel en de scenografie van het festival gecureerd. De laatste weken gingen de werken van de zes kunstenaars en architecten die er zullen exposeren in productie. Vandaag gaan we opnieuw langs en spreken we met een journalist van De Morgen.

Vier jaar geleden startten we samen met ONKRUID met dit idee: een elektronisch muziekfestival en een tentoonstelling met beeldende kunst samenbrengen op de historische locatie van het kasteel van Horst.

 

We kijken ernaar uit om de site de komende dagen te zien transformeren.

Afgelopen drie maanden hebben enkele fantastische productiemedewerkers de projecten samen met de kunstenaars voorbereid. Deze week worden ze ter plaatse opgebouwd. Het lijkt nog rustig, maar over enkele dagen zal de stress hoog oplopen.

Podium Pile Pavilion, architecten de vylder vinck taillieu op Horst © Tim Dirven

Podium Pile Pavilion, architecten de vylder vinck taillieu, Horst © Tim Dirven


Dinsdag 5 september 2017

De deadline van Horst Arts & Music gaat gepaard met de deadline van een productie van een heel ander soort, namelijk dat van ons eerste boek. Als eerste editie van een nieuwe serie 'Architecture Monograms' brengen we een eigen overzicht van ons werk van de voorbije tien jaar. Het is een gelegenheid om stil te staan bij onze eigen praktijk. De voorbije maanden hebben we ons werk van de voorbije tien jaar onderzocht, gestructureerd en in beeld gebracht. We beslissen het boek de titel Cross section te geven. Het verwijst naar een precieze dissectie van ons werk die resulteert in vijf thema’s waarmee we het gros van onze projecten kunnen categoriseren en in verband brengen met elkaar.

Het boek is zoals een tentoonstelling: een weloverwogen selectie van beelden, tekeningen en teksten die onderlinge relaties en verschillen tonen.

Voor het nieuwe project in Hooglede, waar we donderdag op werfbezoek zullen gaan, maken we nog een gipsen maquette omdat het project niet tijdig klaar zal zijn om in het boek te tonen. We draaien de foto om zodat we een onderaanzicht bekomen.

Maquette paviljoen Duitse militaire begraafplaats Hooglede © Gijs Van Vaerenbergh


Woensdag 6 september 2017

Onze dag begint gebruikelijk met espresso in een koffiebar, terwijl we samen alle projecten bespreken. We hebben het lang over het ontwerp van een winkel en showroom voor een meubelfabrikant. Na het aftasten van verschillende opties denken we op een goed spoor te zitten dat we volgende week zullen presenteren bij de opdrachtgever.

De laatste weken zijn we ook bezig met het afwerken van verschillende grootschalige kunst- en architectuurprojecten. Twee weken geleden werd Arcade, een nieuwe permanente installatie in de polders van Kruibeke, officieel geopend. Vandaag komen de foto’s van Filip Dujardin binnen. Het is fijn een reeks beelden te hebben van een project waar je lang aan hebt gewerkt. Een beetje als een familiealbum. Het beeldmateriaal is daarmee net op tijd binnen om in het boek te kunnen opgenomen worden.

Arcade, Gijs Van Vaerenbergh © Filip Dujardin


Donderdag 7 september 2017

Een ander project dat zich in een laatste fase bevindt, is een onthaalpaviljoen voor de Duitse Militaire begraafplaats van Hooglede.

Het paviljoen is een grote vierkante doos waar we kris kras gangen in hebben gesneden. De gangen lopen van gevel tot gevel en snijden elkaar, waardoor er nieuwe perspectieven ontstaan en het plafond een soort gewelfarchitectuur krijgt. Vandaag bezoeken we de bekisting van die gewelven. Ze worden helemaal uit hout getimmerd. De uitvoering van deze bekisting was een complex en traag proces en zowel de aannemer, opdrachtgever als wijzelf zijn blij dat de voltooiing in zicht is. Volgende week zal het beton gestort worden. Het is dus een cruciaal moment: de bekisting waar ze maanden aan hebben gewerkt, moet nagekeken worden alvorens het in één keer gevuld wordt met 20 ton beton. En dan is het een maand nagelbijtend wachten op het ontkisten.

Na het werfbezoek gaan we nog langs op Horst. In deze laatste dagen en uren moeten er nog razend veel belangrijke beslissingen genomen. We blijven tot ’s avonds en zijn nog twee uur bezig met het testen en goed opstellen van de verlichting van één van de installaties, één van de vele kleine details die een wereld van verschil kunnen maken.

Werfbezoek paviljoen voor de Duitse Militaire begraafplaats Hooglede © Gijs Van Vaerenbergh


Vrijdag 8 september 2017

Vandaag is de dag waarop de site van het Kasteel van Horst zijn deuren opent voor de eerste festivaldag van Horst Arts & Music. We kijken er naar uit hoe het publiek zal reageren op de interventies en installaties van onder andere architecten de vylder vinck taillieu, Assemble en Gabriel Lester. We zijn zelf nog druk bezig de grote tekeningen van kunstenares Batia Suter op te hangen aan de entree van het festival wanneer Inge Vinck van architecten de vylder vinck taillieu ons verrast met een bezoek samen met Yoshiharu Tsukamoto van atelier Bow-Wow uit Japan. Hun enthousiasme en fijne reacties zijn alvast bemoedigend. En dat is nodig: het regent al twee dagen en de weersvoorspellingen zijn somber. De organisatie is gespannen en er worden last minute maatregelen getroffen voor het slechte weer. We blijven echter optimistisch. Het kasteel, de grote waterpartijen, de boomgaarden en de bossen krijgen door de grijze wolken, de lichte regen en de mistige atmosfeer ook een dramatisch kantje. Maar dan gebeurt er waar niemand op durfde hopen: de zware onweerswolken die ons volgens de voorspellingen de hele nacht zouden teisteren, breken open voor ze Horst passeren. Het festival loopt vol en de mensen zijn enthousiast!

NewCastle, Assemble, Horst © Lukas Claessens


Zaterdag 9 september 2017

De tweede dag van Horst Arts & Music begint regenachtig, maar geleidelijk klaart het op. De goede vibe van de vorige dag zet zich verder, en deze tweede dag is het festival zelfs helemaal uitverkocht. Vandaag zijn we druk bezig. We geven enkele rondleidingen en ontmoeten journalisten, organisatoren, medewerkers, vrijwilligers, vrienden, kunstenaars en muzikanten. Verrassing van de dag is de performance van de jonge kunstenares Amber Vanluffelen. Zij brengt een soort van demonstratie van 'voguing' en 'wacking', twee dansstijlen die ontstaan zijn in de LGBTQ-gemeenschap in de VS in de jaren 70. De performance is een ietwat bevreemdend, doch zeer enthousiasmerend gebeuren dat door het publiek wordt geapprecieerd. We pikken onder meer de set mee van legende Gilles Peterson en eindigen de dag met de afsluitende set van Motor City Drum Ensemble.

NewCastle, Assemble, Horst © Pommeline Koolen


Gijs Van Vaerenbergh neemt ook deel aan het Festival van de Architectuur met de installatie Labyrinth op C-mine in Genk.