Emma Gelaude begon haar carrière als internationaal model. Later lanceerde ze haar eigen personal stylingbureau en de eerste Belgische modeblog. Daarna volgden een stylinggids en een tweede boek Make My Dream Work. 10 Jaar Business, Bloggen & Fashion. Emma en haar team creëren internationale blog- en social campagnes voor onder meer Jean Paul Gaultier, Agent Provocateur, H&M en YSL. Daarnaast lopen creatieve samenwerkingen zoals juwelen- en sweatercollecties, bijvoorbeeld met de Belgische labels Diamanti Per Tutti en O’rèn Official. 

Maandag 6 november

Het begin van de week is meteen ook de start van een nieuw avontuur.

Sinds een jaar of twee ben ik begeesterd door podcasts.

Favorieten zijn Pardon My French van Garance Doré, #askgaryvee en TED-talks. Deze podcasts zijn mijn altijd gemotiveerde en met interessante inzichten overladen reisgezel. 

Deze week ben ik er mee begonnen. Behind The Succes zal de podcast heten en samen met Isabelle Dumortier van het Belgische label The TuTu shop interviewen we vandaag onze eerste gast over het persoonlijke verhaal achter zijn succes. De persoon in kwestie is niemand minder dan de CEO van een beursgenoteerde miljardenbusiness. De lancering van onze podcast staat gepland voor het einde van dit jaar. Mijn zus en haar vriend, die net het grafisch bureau Rhye hebben opgericht, creëerden een gepast logo. Samenwerken met jong creatief talent zorgt vaak voor speelse, moderne resultaten.

Emma Gelaude

Emma Gelaude © Thomas Sweertvaegher

Emma Gelaude behind the succes


Dinsdag 7 november

Vandaag is een thuiswerkdag. Dat houdt in: mails opvolgen, administratie, voorstellen opmaken, opdrachten voorbereiden,… in mijn trainingspak (een serieus voordeel aan zo'n dag trouwens). 

Ik heb geleerd dat als je werk bundelt, je veel gerichter en dus efficiënter te werk kan gaan.

Een vast moment inplannen, zeker voor routineuze aspecten van je business, is cruciaal als je wil vooruit geraken. 

Vandaag is ook de deadline voor het doorsturen van mijn lijstje met favoriete make-up producten van 2017. Ik zetel namelijk in de jury van de Prix d'Excellence de la Beauté ofwel de Marie Claire Beauty Awards. Ik ben jarenlang de officiële guestblogger geweest van dit modeblad en vind het een eer om door hen als autoriteit te worden gezien op vlak van mode en beauty in België. 


Woensdag 8 november

De pressdays. Een soort van tweedaagse feestelijke onderdompeling in de collecties en nieuwigheden van volgend seizoen. Het is hét moment waarop persbureau’s hun deuren openstellen voor journalisten, stylisten en influencers om een preview te tonen en hun brands te highlighten. Voor het eerst in jaren heb ik twee dagen uitgetrokken om mijn tour te doen, zodanig dat er naast het ontdekken van de zomercollecties ook tijd is om te netwerken en iedereen terug te zien. Minstens even relevant. 

Het viel me op hoeveel nieuwe merken een podium krijgen tijdens deze dagen.

Een mooie ontwikkeling om visibiliteit te geven aan kleinere en startende creatieve labels.

Emma Gelaude

Emma Gelaude


Donderdag 9 november

Vandaag is dag twee van de pressdays. Het laatste event van de dag, dat van Fay georganiseerd in Hotel Julien, moet ik helaas skippen. Om 18u word ik namelijk verwacht op de Boekenbeurs voor een interview rond social media, gevolgd door een signeersessie.

Make My Dream Work is mijn tweede boek en gaat over mijn ondernemersverhaal.

10 jaar business, bloggen & fashion toont hoe ik in 2007 een idee heb omgezet tot een bedrijf.

Geen rechtlijnig parcours, maar eentje met veel vallen en opstaan. Het zijn die ervaringen, zowel positief als negatief, die ik in dit boek heb neergeschreven. Van hoe je er voor zorgt dat je je tijd correct inplant, over onderhandelingstips tot hoe je je business vertaalt naar social. Opdat anderen er inspiratie uit zouden halen om zelf te ondernemen en/of alleszins beter te kunnen slalommen tussen de valkuilen.

De ontmoetingen op de Boekenbeurs en de vele lieve berichten die ik zie verschijnen via #MakeMyDreamWork geven me een warm gevoel.

Emma Gelaude op de Boekenbeurs


Vrijdag 10 november

Ik ben er ondertussen aan uit dat ik een extraverte introvert ben, wat concreet betekent dat ik me mentaal gedraineerd voel na een ‘sociale’ week vol (nieuwe) ontmoetingen. Mijn batterijen kunnen enkel opgeladen worden als ik alleen ben. De drie uren stilte thuis in de voormiddag waarbij enkel het getokkel van mijn klavier spreekt, zijn zalig. Ook dit bespreek ik in mijn boek. Over je eigen grenzen kennen en weten hoe je in elkaar zit. Want enkel zo hou je het lang vol. 

Op de planning staat het afwerken van het scenario en voorbereiden van het video-interview voor een campagne van een premium lingerie-brand.

Elke campagne die we tegenwoordig uitwerken gaat gepaard met video.

Een leuke trend want bewegend beeld is naar mijn mening zoveel interessanter en echter dan een foto, ware het niet dat video ook erg veel werk met zich meebrengt en de nodige expertise vereist. 


Zaterdag 11 november

Weekend? Nah. Vandaag is het terug Boekenbeurs en dus hét moment om mijn lezers te ontmoeten. Het is er erg druk, al kan dat ook liggen aan het feit dat ze me naast Jeroen Meus gezet hebben. Voor het ego is dat alleszins iets minder, zo een non-stop rij van 30 fans voor je collega. Al kan je het ook zien als een les in nederigheid en een goeie manier om (terug) met je voeten op de grond te staan. Het bewijst alleszins dat ondernemen en je eigen zaak uit de grond stampen een werk van lange adem is en het geen evidentie is dat iets een succes wordt. Ik rij naar huis die avond met een TED-talk rond geduld, Praise of Slowness. Een gesprek uit 2005, maar ik verplicht mezelf er regelmatig naar te luisteren.