Met hun vrolijke stijl hebben Barbara Vandenberghe en Mien Smet van De Kwekerij al heel wat opmerkelijke nationale reclamecampagnes op hun palmares staan. Of hoe ze met hun kleurrijk geknutselde creaties in papier en frisse illustraties de voorbije vier jaar uitgroeiden tot een referentie.

© Karlijne Geudens

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wat is De Kwekerij?

  • Opgericht in 2015
  • Wordt geleid door Barbara Vandenberghe en rechterhand Mien Smet, die elkaar tien jaar geleden leerden kennen bij Famous
  • Gespecialiseerd in papercraft, illustratie en motion 
  • Realiseerden campagnes voor onder meer de MIVB, NMBS, Recupel, Ugent, Infino, Lidl, Gemeenschapsonderwijs
  • Wonnen de Creative Belgium Award voor Humo (2016) en Infino (2019) 
  • www.dekwekerij.be

Hoe zijn jullie in de wereld van papercraft beland?

Barbara: Na mijn studie grafische vormgeving en illustratie ben ik in de reclamewereld terechtgekomen. In mijn zoektocht naar meer vrijheid ben ik na vijf jaar als freelancer begonnen. Zo heb ik langzaamaan meer illustratie- en knutselopdrachten in mijn werk geïntegreerd. Al is de echte kentering pas gekomen toen ik het freelance bestaan heb ingeruild voor mijn eigen bedrijf en me meer ben gaan concentreren op eigen projecten, en ‘nee’ leerde zeggen tegen losse freelance opdrachten. Toen illustratrice Stefani Servaege kort nadien stage kwam lopen, was de knoop helemaal doorgehakt. Samen hebben we de studio de voorbije jaren een duidelijke identiteit gegeven.

Hoe vonden jullie in het begin klanten?

Barbara: Aangezien Mien en ik allebei bij reclamebureaus als Mortierbrigade, Famous en The Back Room hebben gewerkt, hebben we veel contacten in de sector. Omgekeerd weten zij dat ze bij ons terechtkunnen als ze een idee willen uitwerken in papier of illustratie of als ze een van die twee willen omzetten in motion.

Mien: Als de grote bureaus een opdracht hebben die moeilijk in beeld te brengen is of moeilijke materie met een twist willen brengen, dan weten ze dat ze bij ons terechtkunnen. Bovendien weten ze dat ze ons handje niet moeten vasthouden en vertrouwen ze ons dat we er onze eigen creatieve draai aan zullen geven. Daarnaast waarderen ze onze flexibiliteit en snelheid.

De Kwekerij

© Karlijne Geudens

Brengt jullie werkwijze ook bepaalde uitdagingen met zich mee?

Barbara: Doorgaans liggen de budgetten voor een campagne op voorhand vast. Dat wij met een tijdrovende techniek als papercraft werken, betekent niet dat de opdrachtgever zijn budget zal verhogen. In die zin moeten we soms creatief zijn en onze tijd goed inschatten. Door consequent achteraf budgetten te evalueren weten we nu veel beter wat we voor welke prijs kunnen aanbieden. Al is onze job geen exacte wetenschap, want geen enkele opdracht is hetzelfde. Er blijft altijd een onbekende X-factor. Zo kregen we onlangs de vraag om binnen een beperkt budget zes reclamespots met acteurs te filmen. Omdat een filmshoot binnen dit budget onmogelijk was, hebben we het decor in miniatuur gemaakt en zowel het decor als de modellen apart gefotografeerd. Hoewel dat in postproductie meer werk was, konden we dankzij die stop motion-techniek wel binnen het vooropgestelde budget blijven.   

Mien: Doorheen de jaren hebben we geleerd om in de offerte een zeer duidelijke jobomschrijving op te nemen, zodat de verwachtingen aan beide kanten duidelijk zijn. Naast de budgettaire uitdagingen maakt onze specifieke stijl het soms moeilijk om vaste klanten te werven, aangezien een bedrijf nooit élke campagne met papercraft of illustratie wil doen. Bovendien bedenken wij geen volledige strategieën of campagnes op lange termijn, waardoor we altijd aangewezen zijn op een partner zoals een reclamebureau.

De Kwekerij

© Karlijne Geudens

Hoe vangen jullie periodes waarin het minder gaat op?

Barbara: Een heel jaar aaneensluitend vullen met grote projecten is geen realistische verwachting. Gelukkig hebben we één grote vaste klant waarvoor we letterlijk alle grafische vormgeving verzorgen en nemen we ook kleinere grafische opdrachten aan. Dat geeft ons ruimte voor meer creatieve opdrachten.

Mien: Al was het de eerste jaarhelft bijzonder rustig. Daarom hebben we toen besloten om onze website en sociale media-pagina’s aan te pakken. We hebben onze doelstellingen opnieuw scherpgesteld en hebben bij Flanders DC advies ingewonnen over hoe we nieuwe klanten kunnen vinden. Zo hadden we onder meer besloten om een groot bedrijfsfeest te organiseren en een filmpje op te nemen. Maar net toen we daaraan wilden beginnen, begon iedereen ons opnieuw te bellen. En zaten we tot over onze oren in het werk. 

Hoewel je in mindere periodes aan alles begint te twijfelen, is dat volgens mij exact wat je zeker niet mag doen.

Barbara: Je moet vooral altijd trouw blijven aan jezelf.

Mien: Daarnaast doen we aan prospectie en verbreden we onze horizon, door bijvoorbeeld ook meer etalages of settings te doen.

Wat is de taakverdeling tussen jullie?

Mien: Barbara is de creatief directeur, terwijl ik het organisatorische luik en de planning voor mijn rekening neem.

We fungeren als een tweekoppig monster.

We zijn van alle projecten op de hoogte en zitten ook naast elkaar om snel te kunnen schakelen. Ook tijdens het weekend hangen we regelmatig aan de lijn. 

Barbara: Ik ben ontzettend blij dat ik twee jaar geleden de beslissing heb genomen om Mien aan te werven. We kenden elkaar van bij Famous, dus ik wist dat ze een complementaire sparring partner zou zijn. Nu ik weet dat er een back-up is, ligt ik ’s nachts niet meer wakker. Al hadden we in het begin allebei wel schrik of het financieel wel haalbaar zou zijn, aangezien account- en productie-uren vaak niet rechtstreeks factureerbaar zijn. Maar de praktijk wijst uit dat het alleen maar voordelen oplevert, omdat ikzelf terug meer tijd heb voor creatie. Daarbij zijn we de laatste twee jaar nog wat gegroeid, waardoor de functie van Mien absoluut niet meer weg te denken is.

De Kwekerij

© Karlijne Geudens

Daarnaast hebben jullie nog vijf mensen in dienst. Is dat een bewuste keuze?

Barbara: Persoonlijk werken we liever met vaste mensen dan met freelancers. Zo hoeven we geen tijd en energie te steken om per opdracht telkens beschikbare mensen te vinden of alles door te briefen. Bovendien geeft het ons flexibiliteit in onze planning, want er zijn maar weinig briefings en feedbackmomenten die op het geplande tijdstip doorkomen. Doordat we hier samenzitten, kunnen we meteen overleggen en eventueel bijsturen.

Mien: Als er een dringende opdracht binnenkomt, kunnen we laten vallen waar we mee bezig zijn en onze krachten bundelen voor dat ene project.

Iedereen die hier werkt, moet een manusje-van-alles zijn, al heeft iedereen tegelijk een bepaalde specialiteit.

Barbara: We zijn niet te groot, maar tegelijk net groot genoeg om voldoende variatie te hebben. In rustige periodes baart de vaste personeelskost me wel zorgen. Maar het weegt niet op tegen de flexibiliteit, de service en de creativiteit die wij onze klanten op die manier kunnen aanbieden.

De Kwekerij

© Karlijne Geudens