Afgelopen weekend toonde het MOOI festival in Antwerpen wat er in de modewereld leeft rond duurzaamheid, technologie en innovatie en maakte het een cross-over naar andere kunstdisciplines. Met zo’n programma kon Flanders DC natuurlijk niet ontbreken. We zetten graag even de hoogtepunten op een rij!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Van 'talk the talk'...

Met twee halve dagen gevuld met talks rond duurzaamheid in de mode werd er geen onderwerp buiten beschouwing gelaten. Er werd aandacht geschonken aan de noord-zuidproblematiek, zelf mochten we komen vertellen over duurzaam ondernemerschap én waren er talks over 'fashion and disabilities' en inclusiviteit in de mode-industrie. 
 
Dat MOOI met deze editie verder gaat dan ‘duurzaamheid’ in de engste zin van het woord en dus ook de industrie lieflijk tegen de schenen schopt door een paar van de meest prangende issues op tafel te leggen, dankt het festival aan de curator die het dit jaar wisten te strikken. Murielle Scherre staat als oprichter van lingerielabel la fille d’O bekend om geen enkel taboe uit de weg te gaan en vertrok voor deze editie dan ook vanuit de stelling:
 

We all have questions. MOOI inspires to ask better ones.

Murielle Scherre,

Oprichter la fille d'O en curator MOOI

Eén van die vraagstukken werd behandeld in een debat rond samenwerking in de mode-industrie. Met een interessante mix van gamingstudio Happy Volcano, designcollectief BRUT en het duo rond Ophelia Lingerie en fotograaf Rachel Gruijters, werd gekeken naar hoe creatieve geesten het maximum kunnen halen door de juiste kennis, informatie en contacten te delen. Of zoals Ophelia Debisschop het verwoordt:  "Samenwerken is als een pizza delen. Je betaalt de helft en je krijgt de helft. Puur voor het financiële moet je het niet doen, maar het gaat om zoveel meer dan dat, zoals het delen van een netwerk of het ‘samen sterk’ staan."
Debat samenwerking

Happy Volcano, BRUT Collective, Rachel Gruijters en Ophelia Lingerie © Senne Van der Ven

naar ‘walk the walk’!

Naast een heel aantal boeiende verhalen op het podium kregen een aantal van de meest duurzame, jonge en vooruitstrevende Belgische labels er een platform. In de expo kon je onder meer het werk van Flora Miranda, Marjan Storme, Toos Franken, Mats Rombaut, Eline Van Ree en Emely Van Impe ontdekken.
 
In twee afzonderlijke installaties (en in een gezamenlijke talk) toonden ook het Vlaamse HNST en Resortecs hoe innovatie bij kan dragen tot circulair ontwerp. HNST bracht een jeans op de markt die volledig ontworpen werd op basis van het ‘einde leven’-principe. Zo wordt er niet enkel met een in samenwerking met ESG ontwikkelde eigen natuurlijke (lage impact) stof gewerkt, maar wordt elke broek ook voorzien van makkelijk afschroefbare knopen en vind je geen enkel etiket of label in de HNST-producten. Resortecs focust zich op zijn beurt dan weer op het ontwikkelen van een draad die op basis van warmte makkelijk kan oplossen. Een enorme stap vooruit in het moeilijke recyclingproces van de mode, waarvoor het bedrijf eerder ook al beloond werd met de H&M Global Change Award.

Technologie en duurzaamheid als droomkoppel?

De link tussen technologie en duurzaamheid werd niet enkel on stage in een panelgesprek tussen Jasna Rok, Sven Bullaert (I AM/JBC) en Flora Miranda onder de aandacht gebracht. In een twee dagen durende hackaton gingen drie digitale agencies op zoek naar dé tech oplossing om de industrie te verduurzamen. 
 
Naast een challenge die we vanuit Flanders DC formuleerden rond afval in de industrie, werden de agencies ook uitgedaagd door Veerle Spaepen (Les Rebelles d’Anvers) om te kijken naar het hele systeem waarin mode draait, door Murielle Scherre die een challenge rond transparantie naar boven bracht en door Sebastiaan de Neubourg (w.r.yuma) die vragen stelde bij de afstanden die afgelegd worden in het hele modeproces. 
 
Na een intense tweedaagse presenteerden de drie bedrijven zeer uiteenlopende projecten die de verscheidenheid van mogelijke oplossingen illustreerden. Zo werkte Edmire.Design rond een circulaire kinderschoen en retailsysteem, presenteerde Bagaar een betaalsysteem dat duurzame merken beloont met kortingen en toonde Milk & Cookies samen met Dear Tech, hoe een digitale assistent je kan helpen met je stijlkeuzes en je zo stimuleert om duurzamer te kopen. 
What are you doing to make things better?

© Senne Van der Ven

En hoe draag jij je steentje bij?

We kunnen allemaal iets bijdragen om de mode van morgen MOOI te maken. Al is het door als consument wat bewuster na te denken over de aankopen die je doet, door meer zorg te dragen voor je kleding of als bedrijf door in te zetten op meer duurzaam ondernemerschap. Wil je daar meer over weten? Lees het artikel over onze talk in Weekend Knack of ga meteen aan de slag met de Close The Loop Planner om jouw duurzaamheidsstrategie vorm te geven!


MOOI is een initiatief van Villanella en werd georganiseerd in samenwerking met la fille d’O en met de steun van 11.11.11., Flanders DC, de Provincie Antwerpen en Vlaanderen.
 
De hackathon vond plaats op 20 en 21 oktober in DE Studio, Antwerpen en was een samenwerking tussen Dear Tech, Switchrs and Flanders DC.