Het plan is er en je bent er klaar voor: je wil een eigen onderneming in de creatieve sector opstarten! Soms ben je zo excited dat je de voor hand liggende zaken wel eens kan vergeten. Daarom delen we graag deze checklist om je op weg te helpen. Kan je zelf nog wat hulp gebruiken, dan staan we je graag bij met persoonlijk advies

Je wil eerst je aanbod scherp krijgen. Dat vraagt wel wat tijd en denkwerk. Voor je verder gaat, is het hoofdstuk 'Van idee naar project' in onze ondernemersgids daarom verplichte lectuur.

Manon Hemans

© Manonina

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Leer je sector kennen

  • Abonneer je op nieuwsbrieven van vaktijdschriften, volg een aantal influencers en leer de grote spelers in jouw sector kennen.
  • Breng belangrijke beurzen, netwerkevents, awards en wedstrijden in kaart. 
  • Vraag je af hoe de sector werkt op vlak van verkoop, prijszetting, marketing en productie. Wordt er gewerkt met tussenpersonen, unieke verkoopmomenten, op commissie, in regie of in consignatie?
  • Onderzoek van naald tot draad hoe vijf vergelijkbare bedrijven het aanpakken en analyseer hun aanbod. Welke troeven spelen ze uit, welke prijsformules hanteren ze, via welke kanalen communiceren ze?

2. Praat erover

  • ​Spreek je netwerk aan, zorg dat iedereen die op de hoogte zou moeten zijn, effectief weet dat je start. Durf het vooral te vertellen: als je niet deelt met vrienden en kennissen wat je gaat doen, ga je later serieus worstelen om het aan potentiële klanten te vertellen.
  • Praat met anderen die gestart zijn met een eigen bedrijf, uit dezelfde, maar ook andere sectoren. Verzamel hun tips & tricks.
  • Kom snel naar buiten. Begin met een minimal viable product waarmee je je aanbod bij je klanten kan testen. Test zeker ook de betalingsbereidheid. Gratis wil iedereen betalen…
  • Kom op adviesgesprek bij Flanders DC om je project door te spreken en een blik van buitenaf te krijgen.

“Omdat je zo met je eigen project bezig bent, is het vaak moeilijk om het geheel te overschouwen. Als startende onderneming is het dan ook noodzakelijk om verschillende stemmen te horen. Flanders DC was binnen ons traject een ideale sparring partner om te rade te gaan, ons idee af te toetsen en onze focus te bepalen.”

Sven Stas,

PRSPCTF

3. Begin klein

  • Maak niet eerst een hele huisstijl en website alvorens je één opdracht hebt uitgevoerd. Dat doe je pas als je breed gaat lanceren. Zie hierboven: test eerst met een minimal viable product
  • Heb je een bedrijfsnaam in gedachten? Zoek die eerst in Google op om te checken of je geen vergelijkbare bedrijven vindt. Registreer deze nadien meteen op alle sociale mediakanalen (ook al gebruik je ze nog niet) en ook als domeinnaam. Zo claim jij deze naam en is hij al goed beschermd. 
  • Probeer zo snel mogelijk enkele klanten te hebben én blijf prospecteren. Als één klant de meerderheid van je inkomsten betekent, is het een fiasco als je deze verliest. Houd zeker vanaf het begin al je contacten bij in een gestructureerde lijst, die als basis voor je klantenbestand kan dienen.

"Het is best wel spannend om aan de wereld te tonen waarmee je bezig bent, maar alleen zo kunnen klanten jou vinden en kan jij hen aanspreken. Voor mijn sociale media heb ik één gouden regel: don’t wait until you’re confident to show up, show up until you’re confident.”

Vicky Lommatzsch,

illustrator

4. Koop jezelf tijd om te starten

  • Zorg voor voldoende startkapitaal: je eerste klanten zullen langer op zich laten wachten dan je denkt en zullen (helaas) ook later betalen dan je verwacht. Zes maanden zonder inkomsten moet je zeker kunnen overbruggen. 
  • Zorg voor eigen middelen en vraag eens rond bij familie en vrienden. De Winwinlening en het Vriendenaandeel zijn interessante regelingen om wat extra kapitaal te verzamelen. Met de Winwinlening kan je geld ophalen via achtergestelde leningen en met het Vriendenaandeel kunnen je familie of vrienden investeren in je onderneming. Je familie en vrienden genieten bij deze regelingen van een belastingvoordeel. 
  • Zorg voor een goede opvolging van je facturen. Een slechte kasplanning — geld eerder moeten uitgeven dan dat het binnenkomt — is een belangrijke reden waarom bedrijven niet kunnen blijven bestaan. Bedrijven hebben vaak één tot drie maanden omzet aan openstaande facturen. Download hier een template voor een kasplanning.