Flanders DC beloofde met Creative Ville 2019 een dag waar de creatieve sector zijn batterijen opnieuw zou kunnen opladen. Met hun gevarieerde uiteenzettingen maakten de zestien sprekers die belofte helemaal waar. Verslag van een inspirerende dag die voorbij vloog.

Bekijk hier de aftermovie van Creative Ville

Voor de tweede dag op rij vonden meer dan 600 mensen uit de binnen- en buitenlandse creatieve sector de weg naar de magnifieke, pas gerestaureerde Handelsbeurs in hartje Antwerpen. Na de modeconferentie Fashion Talks de dag voordien stond met Creative Ville op 22 november alweer een een conferentie op het programma die de brede creatieve sector wil verblijden met frisse ideeën.

Handelsbeurs Antwerpen

Wie op deze vrijdagochtend nog niet goed wakker is, is dat meteen als de eerste spreker zijn betoog begint. Aral Balkan waarschuwt voor het gevaar van surveillance capitalism: té veel van onze data is in handen van enkele grote technologiebedrijven. Daarom roept hij het publiek op om onze geschiedenis beter te kennen, waarbij hij refereert aan de rol die IBM speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog en pleit hij ervoor dat wij terug meer controle krijgen over onze data door beroep te doen op kleine technologiebedrijven. Met zijn bureau Ind.ie. ontwerpt hij technologische alternatieven die de individuele vrijheid wel respecteren.

Aral Balkan

Aral Balkan

Ook Sofie Van de Velde probeert als galeriste in de kunstwereld de zaken anders aan te pakken. Inspiratie daarvoor vindt ze onder meer in haar achtergrond in de sociale sector. In plaats van in competitie te gaan met andere galerijen kiest ze voor samenwerking. Het zo gecreëerde netwerk biedt veel meer opportuniteiten voor haar kunstenaars. Daarom beschouwt ze haar galerij als een tool en niet als een eindpunt.

Sofie Van de Velde

Sofie Van de Velde

Sterkste merk ter wereld

Tussen de sprekers op het hoofdpodium door staan er een zeven meer intieme en vaak ook meer sectorgebonden gesprekken op het programma. Zo geeft Debby Wilmsen concrete tips over hoe je het best je public relations aanpakt en houdt Tim Vekemans een exposé over waarom hij als architect vooral het liefst niet bouwt. Of vertelt de jonge illustratrice Christina De Witte over de lange weg naar de top en getuigt Wim Vanlessen net hoe moeilijk het is om daar te blijven.

“Uit nieuwsgierigheid ben ik eventjes binnengesprongen bij de talk van pr-collega Debby Wilmsen, maar de voornaamste reden waarom ik naar dit soort conferenties kom, is om geïnspireerd te worden door een mindset die de dagelijkse realiteit overstijgt. Ik was dus aangenaam verrast door de line-up van deze inhoudelijk erg sterke conferentie”, vertelt Maarten Statius Muller.

Christina De Witte

Christina De Witte

Dat zelfs de meest iconische merken de draad kwijt kunnen zijn, blijkt uit het verhaal van brand manager Sara Riis-Carstensen. Door op allerlei trends in te spelen had Lego de kern van haar bestaan – namelijk het legoblokje – verwaarloosd. Daarnaast moest het merk vechten tegen het vooroordeel dat de blokjes de creativiteit van kinderen niet zouden stimuleren. Een slimme campagne rond Kronkiwongi zette dat imago opnieuw kracht bij. Daarmee transformeerde Riis-Carstensen Lego op enkele jaren tijd van een bijna failliet bedrijf in het sterkste merk ter wereld.

Sara Riis-Carstensen

Sara Riis-Carstensen

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Terwijl Aral Balkan ’s ochtends al een klein bommetje in de zaal dropte, hield de Amerikaan Mike Monteiro van Mule Design een zo mogelijk nog vuriger pleidooi tegen de technologiegiganten van Silicon Valley. Met cijfers en voorbeelden toonde hij de vernietigende kracht van sociale media als Facebook voor onze maatschappij en wereld en wees hij designers – en iedereen in de zaal – erop dat ieder van ons kan kiezen voor wie en hoe hij werkt. Net als Balkan roept Monteiro op om de mens opnieuw centraal te stellen en ons lot niet langer in handen te leggen van louter op winst gefocuste bedrijven.

Mike Monteiro

Mike Monteiro

Over de kracht en waarde van de creatieve sector, waar de voorbije weken heel wat rond te doen was, geeft Pascal Cools als directeur van Flanders DC kort tekst en uitleg. “In het debat naar aanleiding van de daling van de subsidies verbaast het me dat veel Vlamingen wel willen worden geëntertaind en verwonderd, maar vervolgens niet in de creatieve sector willen investeren. De 171.000 mensen die in deze creatieve sectoren actief zijn, realiseerden samen nochtans een toegevoegde waarde van 12,5 miljard. Qua terwerkstelling doet de sector het dus beduidend goed en beter dan bijvoorbeeld de chemie- of auto-industrie. Bovendien groeide de creatieve sector in de onderzochte periode met 26 procent, in vergelijking met 6 procent van de totale economie.”

Jan Ducheyne

Jan Ducheyne

Wide Vercnocke

Wide Vercnocke

Naast de inhoudelijke sterke en boeiende sprekers kon het publiek tijdens de uitgebreide lunchpauze en de receptie achteraf terecht in de discovery booths, waar Creative Belgium bij het publiek peilde naar hun standpunt over inclusiviteit en gelijkheid op de werkvloer, waar dichter Jan Ducheyne poëzie op maat schreef en illustrator Wide Vercnocke het antwoord op je vraag tekende. Of je kon gewoon napraten. Want ook dat was een van de doelstellingen van Creative Ville: kruisbestuivingen tussen de diverse actoren in de creatieve sectoren stimuleren. Deelnemer Lien Debrouwere van ontwerpatelier ELLE-DEE: “De kruisbestuiving werkte aanstekelijk. Het verhaal van een schrijver blijkt zeer relevant voor een modeontwerper, de talk van een product manager is ook leerrijk voor een graficus. Creative Ville was een buitengewoon boeiende conferentie in een geweldige setting en dito organisatie.”


We vroegen fotograaf Fille Roelants om de visuele hoogtepunten vast te leggen in een fijn fotoverslag.