Charlie is een online magazine dat geen blad voor de mond neemt. Het biedt geen voorgekauwde eenheidsworst met onrealistische rolmodellen. Met haar project zwemt Jozefien Daelemans tegen de stroom in van het traditionele medialandschap, continu op zoek naar echte verhalen en nieuwe leden.

Jozefien Daelemans

Jozefien Daelemans

Vanwaar het idee om een nieuw online magazine op te starten?

Ik heb zelf gewerkt bij tal van damesbladen. En inhoudelijk bleef ik daar op mijn honger zitten. Ik vond dat er min of meer hetzelfde werd verteld, maar met een andere twist. Meer en meer begon ik online te lezen en ontdekte ik dat er toen geen Nederlandstalig platform was dat zowel authentiek, inhoudelijk als leesvriendelijk was voor vrouwen. Ik wilde iets nieuws creëren en heb met mijn idee bij verschillende uitgevers aangeklopt, maar niemand toonde interesse. Ik dacht: ik probeer het gewoon zelf. Het begon met het verzinnen van een naam, een logo en een Wordpress-template die mijn man, die webdesigner is, voor mij heeft gecustomized. Zo zijn we begonnen.

Charlie Magazine

Sloeg Charlie meteen aan? Of was er tijd nodig om bekendheid te genereren en te groeien?

Via Facebook, Twitter en Instagram begonnen we het woord te verspreiden, waardoor we in de eerste week al meer dan 5.000 bezoekers hadden bereikt. Er kwamen steeds meer schrijvers bij, en de trafiek ging continu omhoog. Nadat een aantal artikels viraal ging en meer dan 25.000 keer werd gedeeld, was het hek van de dam. Toen dachten we: ons magazine geeft de tijdgeest goed weer. Door die hoge bezoekersaantallen begon de template te falen. Om meer te doen, hadden we dus meer geld nodig.

Via crowdfunding hebben jullie een campagne gelanceerd, met succes. Hoe is dat proces verlopen?

Crowdfunding is vooral héél hard werken. Constant communiceren, iedereen bedanken, foto’s en films maken en delen, met de constante vrees om het einddoel niet te halen. De eerste weken werden we opgepikt door de reguliere pers en toen ging het hard. Maar daarna verslapte de aandacht, waardoor we opnieuw gas moesten geven. Na vijf weken hadden we 30.000 euro opgehaald. Veel te weinig om een jaar mee door te komen, maar we hebben er wel een nieuwe website, een webshop en een bookzine van gemaakt.

Charlie Magazine

Charlie Magazine Jozefien Daelemans

Hoe belangrijk is de 'vrouwelijke insteek' bij Charlie? Is het een blad voor en door vrouwen?

Charlie is geen klassiek vrouwenblad, noch een typische vrouwenclub, maar we hebben wel een hedendaagse, vrouwelijke blik op de wereld. Gendergelijkheid vinden we heel belangrijk. Onze branding is genderneutraal en onze aanpak is genderfluïde met onze content die vrouwen, maar ook openminded mannen aanspreekt. Charlie is ook niet bepaald een meisjesnaam. Het heeft iets jongensachtig. Toch zullen hier nooit meer mannen werken dan vrouwen. Dat zit niet in ons DNA. Ik krijg vaak het verwijt dat we expliciet moeten kiezen tussen mannen of vrouwen, om het merk breder te maken. Maar die opdeling lijkt me te artificieel.

Wat is jouw grootste zorg als ondernemer?

Ik wil mensen kunnen vertellen dat Charlie ophoudt te bestaan als ze niet betalen. Alle content gratis aanbieden, gaat gewoon niet. Online gaat het over liken en sharen en dit koppelen aan het financiële blijft een moeilijk verhaal. Met ons businessmodel zwemmen we tegen de stroom in.

Ook wat de inhoud betreft, zijn we een buitenbeentje. We houden niet van gefotoshopte modellen, en we brengen een divers publiek in beeld. Niks van wat we doen, is mainstream. Dat is tof en rebels, maar het maakt het ook vermoeiend en onzeker. In tegenstelling tot andere Vlaamse bladen krijgen we geen distributiesteun of kwijtschelding van btw. En dat is frustrerend, want als kleine speler moet je voortdurend opboksen tegen grote bedrijven die met alle belastingsvoordelen gaan lopen. Als je Charlie leuk vindt, zeg het dan en steun ons, word lid of koop onze bookzines. Alleen zo kunnen we ons bestaan garanderen.


Ontdek in deze video meer over hoe Jozefien is gestart met het magazine.

Charlie

Deze video werd door Hotel Hungaria gemaakt voor de campagne Ondernemers ondernemen voor iedereen. Meer inspirerende verhalen over Vlaamse ondernemers en hun passie vind je op de website. 'Ondernemers ondernemen voor iedereen' is een campagne van de Vlaamse Overheid en het Agentschap Innoveren en Ondernemen, met steun van Flanders DC, Unizo en Voka.