Flanders DC trok vorige maand samen met dertien creatieve ondernemers op Boostcamp, een intensieve driedaagse voor starters. De deelnemers werden tijdens groepssessies en persoonlijke gesprekken met experts ondergedompeld in onderwerpen als strategie, businessmodel, social media, pitching, prijsbepaling en marketing. Grafisch vormgever Caroline Blomme en designer/ kunstenaar Bas Pattyn waren erbij en delen met ons hun ervaringen.

Zijn jullie ondertussen al wat bekomen van het Boostcamp?

Caroline Blomme: Ondertussen wel ja. Aan het einde van het Boostcamp had ik het gevoel dat het voor mij nog wat langer had mogen duren, omdat ik nog meer wou bijleren. Maar eens thuis gekomen, merkte ik dat het tijd was om alles te laten bezinken. We hebben zoveel input gekregen, en zoveel zaken om mee aan de slag te gaan, dat ik het toch allemaal even moest verwerken.

Bas Pattyn: Ik hoopte tijdens het Boostcamp veel verschillende zaken te leren, omdat ik op zoek was naar focus en algemene coaching. Ik heb echt veel tools en tips mee naar huis gekregen, want het hele scala aan thema’s kwam aan bod. Maar eens thuis gekomen, was het superdruk. Ik ga dus nog echt de tijd moeten nemen om alles beter te verwerken.

Caroline Blomme in gesprek met Flanders DC-expert Caroline Merckx

Caroline Blomme in gesprek met Flanders DC-expert Caroline Merckx

We zijn nu enkele weken verder. Hebben jullie al concrete zaken aangepakt?

Caroline: Ik heb meteen mijn prijzen en offertes aangepast. Ik werkte met vaste prijzen voor bepaalde zaken, maar ik wil nu mijn offertes echt meer op maat van mijn klanten opstellen, zodat deze ook beantwoorden aan hun vraag. Ik heb me ook meteen ingeschreven voor een online cursus social media. Heel leuk, je zet echt meteen heel concrete stappen.

Bas: Ik leerde op het Boostcamp dat ik mijn verhaal niet duidelijk bracht, dat mensen niet begrijpen wat ik precies doe. Daar ben ik nu echt mee bezig: wat is mijn verhaal en hoe vertel ik het. Ik let op wie tegenover mij zit en probeer echt te checken of die persoon mee is in mijn verhaal. Ik trek dit nu ook door op social media, een medium waarop ik niet zo actief was, maar waar ik nu meer wil op inzetten. Ik ben ook al gestart met de uitwerking van mijn businessplan, maar dit vraagt wat meer tijd.

 

 
Bas Pattyn

Bas Pattyn

Jullie gaven aan dat de workshop rond prijsbepaling het interessantst was voor jullie.

Caroline: In de eerste plaats was het voor mij echt een koude douche. Aan het tarief dat ik nu werk, zou ik mijn zaak nooit rendabel krijgen. Maar uiteindelijk heeft het me energie gegeven om ermee aan de slag te gaan, mijn prijszetting te herbekijken en nog harder vooruit te willen. Echt een eyeopener dus, maar ook een boost!

Bas: Voor mij was het een bevestiging dat ik mijn prijzen moet durven vragen. Doordat je tijdens de workshop eerlijke feedback kreeg op je prijzen, merkte ik dat mijn prijzen zeker niet te hoog zijn. Ik moet dus vooral volhouden en ervan overtuigd zijn dat mijn werk de prijs die ik vraag ook effectief waard is.

 

Wat zijn jullie actiepunten voor de komende maanden?

Caroline: Ik heb voor mezelf een deadline gesteld. Tegen november wil ik weten of ik volledig als zelfstandige aan de slag kan. Dat is een beetje mijn go/no-gomoment. Tot dan ga ik vooral mijn zakelijke skills bijschaven en mijn projectmanagement aanscherpen. Het Boostcamp heeft me handvaten gegeven om dat te doen. Het heeft me laten inzien dat je het niet alleen moet doen, maar ook kan overleggen, ook en vooral over de zaken waar je mee worstelt. Die openheid was ook echt een meerwaarde tijdens het Boostcamp.

Bas: De komende maanden wil ik echt verder inzetten op mijn portfolio. Ik wil de shift maken van grafisch werk naar design en kunstwerken. Hiervoor moet ik eerst mijn portfolio verder uitbreiden en nadien zal ik dan de juiste mensen aanspreken. In september wil ik een aantal merken aanschrijven, deelnemen aan enkele wedstrijden en ook wel: mijn businessplan uitgewerkt hebben!

Bas Pattyn in gesprek met Flanders DC-expert Carlo Vuijlsteke

Bas Pattyn in gesprek met Flanders DC-expert Carlo Vuijlsteke

Zou je het Boostcamp aanraden aan andere creatieve ondernemers?

Caroline: Meteen! Het is zo’n eyeopener op zoveel gebieden en zo’n sprong vooruit. Door de feedback die je krijgt van de experten, maar ook van je collega-ondernemers. We zijn nu enkele weken verder en ik voel nog steeds de energie om er echt werk van te maken.

Bas: Zonder twijfel! Ik heb dan wel mijn werk drie dagen laten liggen, ik heb er zoveel meer voor in de plaats gekregen. Ik zou het trouwens heel fijn vinden, mocht er binnen een tweetal jaar een vervolg op het Boostcamp komen, wanneer we weer wat verder staan.

 
Caroline Blomme

Caroline Blomme

Contacteer ons vrijblijvend voor gericht advies.