Birgit Hubloux staat voortdurend in contact met haar doelgroep. Ze is leergierig en betrokken. Al vijftien jaar lang houdt ze met haar communicatiebureau oona de vinger aan de pols. Interageren met klanten is haar tweede natuur. Steevast blijft ze met haar 40 medewerkers grenzen verleggen: “Met een vat vol mooie ideeën kom je er niet. Communicatie is meer dan creëren en verspreiden. Je moet intenties omzetten in acties.”

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Communicatie is mensenwerk. Relaties, relaties, relaties, het komt vaak terug in het gesprek. Met authenticiteit creëer je échte klantenbinding en sterke merken. oona is een contentmarketingbureau avant la lettre. De aanpak is 360°. “In een steeds digitalere wereld worden échte connecties steeds belangrijker. Verbind het persoonlijke met het digitale en daar is de toekomst. Steeds opnieuw koppelt oona merken aan een publiek, met boeiende boodschappen, via het juiste kanaal. Toonaangevend zijn, naar klanten toe, maar ook naar haar medewerkers. Onze human resources zijn de bouwstenen van ons DNA.”

Wie is Birgit Hubloux?

  • studeerde rechten en toegepaste linguïstiek

  • richtte in 2003 oona op in Antwerpen, met vandaag ook hubs in Gent en Amsterdam

  • heeft met oona klanten als Nike, IKEA, Telenet en Disney

  • heeft een passie voor verhalen en persoonlijke connecties

  • is fan van Karin Wouters, Sidi Larbi Cherkaoui en Dorothée Perret

Birgit Hubloux

Birgit Hubloux

Hoe definieer je creatief ondernemerschap?

Voor mij is dat de wijze waarop je omgaat met kansen en uitdagingen om zo voorsprong te nemen. Het betekent dingen op een onalledaagse manier aanpakken. Little things can make big differences. Dat proberen we ook ons team duidelijk te maken. Het gaat om creativiteit waarbij authenticiteit en passie centraal staan.

Moet je als communicatie-expert uit hard hout gesneden zijn?

We hebben onszelf en het team al een paar keer heruitgevonden.

We zoeken gedreven medewerkers die impact willen creëren. Wij hebben collega’s van heel divers pluimage, van creatievelingen over project managers tot influencer marketeers. Mensen met een passie voor content of relatiebeheer, met ieder op zich sterke skills eigen aan de functie. Onze core activiteiten rollen zich uit binnen diverse domeinen: design & interieur, mode, food & beverage, beauty en entertainment. Los daarvan hebben we een digitale poot en één die focust op content en het creëren van verhalen.

Het moet klikken met de bedrijfscultuur.

Dat is zonder twijfel een vereiste. We groeien naarmate onze mensen groeien. We hebben sterke profielen in functie van onze projecten, op vraag van onze klanten. Sterke projectmanagers durven bijsturen, herdefiniëren en kritisch zijn. Klanten moeten hun agentschap ook toelaten hen uit te dagen. Misschien moeten wij onze klanten nog meer challengen.

Oona group

Oona group

Betekent groeien ook loslaten?

Ja en dat is niet altijd zo gemakkelijk. Je moet toegeven dat je het niet meer alleen of met twee kan. Dan moet je mensen aan boord halen die complementair zijn aan jezelf. Geen kopieën, want dat werkt niet.

Goede managers zijn zij die zich omringen met andere skills.

Je moet dat willen accepteren en omarmen. Mijn partner Werner, zowel professioneel als privé, heeft een goede neus voor hr en de juiste mensen. Dat maakt dat wij een fantastisch team hebben. Met een jonge ploeg leer je veel van elkaar. Ik hou van motiverend coachen en mensen meenemen in een verhaal. Daarnaast is voldoende maturiteit evenzeer belangrijk. Ik geloof in die kruisbestuiving.

Hoe organiseerde oona zich als groeiend bureau?

We goten onze werking in een matrix. Dankzij professioneel advies en via voortschrijdend inzicht sleutelden we aan onze structuur. Verandering is en blijft een constante. Ik vergelijk het met een schaakbord: je weet in welke richting paard, koning en koningin moeten bewegen, maar je loopt tegen obstakels aan: mensen die niet in de juiste rol zitten, misverstanden met klanten, etc. En dan moet je schuiven. Ik geloof heel erg in teamcoaching en bottom-up denken. We staan open voor elkaar, geven blijk van mentale flexibiliteit en durven onszelf ter discussie stellen.

Campagne voor Levi's

Campagne voor Levi's

Campagne voor Levi's

Zijn pr en communicatie nog een groeimarkt?

Absoluut. Als je die markt op een hedendaagse manier bekijkt en interpreteert, dan blijft het een groeisegment. Alles is communicatie vandaag. Cruciaal is om die nieuwe evoluties en kanalen op de voet te volgen. Er zijn allerlei manieren om doelgroepen te bereiken, te motiveren en te betrekken. Van co-creatie met merken, over influencer marketing tot het beheren van hun social channels (Instagram, Facebook, etc.). Het gaat razendsnel, maar de essentie van wat we doen, is niet veranderd. ‘Everybody loves a good story’ of nog: verhalen vertellen in een veelheid van kanalen.

Hoe schrijf je een win-win-verhaal met influencers?

The more digital, the more personal. Echte connecties maken het verschil. Co-creatie met influencers gaat in de eerste plaats om de juiste brand fit, om een sterk verhaal voor zijn of haar volgers en het juiste kanaal voor het merk.

Vergt het inspanningen om topmerken in de portefeuille te houden?

We blijven pionieren en zijn resultaatgericht. Onze portfolio is sterk en gevarieerd, met zowel internationale merken, lokale ondernemers als opkomend designtalent. De wisselwerking, durven uitpakken met jong talent, het maakt dat je als agentschap ook als sparring partner gezien wordt. Ik geloof heel sterk in die wederkerigheid met de publishing community (editors, influencers en stylisten) om relevant en alert te blijven. De missie is nooit af: act, learn, redefine, act again.

Campagne voor Suisse Cheese (met een ontwerp van een kaasplank door Alain Gilles)

Campagne voor Suisse Cheese (met een ontwerp van een kaasplank door Alain Gilles)

Jullie kijken voorzichtig naar het buitenland.

We zijn in 2010 op vraag van een klant naar Nederland gegaan en zo is onze Nederlandse poot een feit geworden. Die lancering was behoorlijk rock & roll. We spreken dezelfde taal, maar cultureel zijn we verschillend. Sindsdien geloof ik nog meer in sharing expertise.

Een campagne in Nederland doet het daarom in België nog niet goed?

Tailoring is de essentie: à la tête du client, in functie van de communicatienoden en de markt.

En dat betekent soms een andere aanpak voor Nederland dan voor België. 90% van onze klanten in Nederland is Benelux-cliënteel. In België ligt dat anders omdat wij het moederschip zijn. We ambiëren schaalvoordeel door de relatie naar de klant te vereenvoudigen: één lead, één briefing en vervolgens lokale accenten.

Betekent minder hiërarchie ook minder meetings?

Wij zijn vandaag een matrixorganisatie met drie hubs: Antwerpen, Amsterdam en Gent. Onze Gentse hub was voornamelijk een hr-beslissing. Mensen doen groeien en autonomie geven via plaatsonafhankelijk werken. Als je mensen autonomie wil geven aan de basis, dan moet je wel een lean organisatie zijn: agile, flexibel werken met teams, task forces samenbrengen rond een project. We groeien, maar blijven wel een wendbaar schip. Het future development ligt bij mijn drie partners — Werner, Melwin en Gert — en mezelf. Ook wij nemen onszelf onder de loep. Met het ‘Start to Lead’-programma van Antwerp Management School reden we een traject om onze sterktes uit te kristalliseren en de leiderschapscapaciteit van onze organisatie te vergroten.

Wie of wat inspireert jou?

Niet één iets of iemand. Iemand als professor Karin Wouters, die bezig is met innovatief leiderschap bijvoorbeeld. Maar ook met het Groeicollectief van Flanders DC leggen we een boeiend traject af. Inspiratie haal ik uit alles wat rondom mij gebeurt, uit ervaringen, dialogen met mensen, theater, hoe Sidi Larbi Cherkaoui met beweging op een podium verhalen maakt en schrijft. Dorothée Perret inspireert ook. Zij is editor van het kunstmagazine ParisLA, dat ze als Parisienne in Los Angeles uitgeeft. Mijn kinderen ook, en de veerkracht bij jonge mensen blijven me inspireren.