Simon Gryspeert werkt sinds vorig jaar als Project Manager Kennis & Tools bij Flanders DC. Hij is een van de adviseurs die creatieve ondernemers begeleidt én ook een echte ervaringsdeskundige, want hij stampte onlangs met een groepje vrienden een zakdoekenlabel uit de grond. We voelen hem graag even aan de tand over zijn job en vragen hem om zijn beste tips.

Simon Gryspeert

Simon Gryspeert © Charis Boel

Wat is je achtergrond en professionele ervaring?

Van opleiding ben ik jurist, al heb ik die studies meer voor de brede achtergrond gevolgd, want ik wilde me verder verdiepen in journalistiek. Na mijn studies werkte ik als freelance redacteur en was onder andere weekendmedewerker voor De Standaard. Tot ik vast in dienst kon op de mediadienst bij ondernemersorganisatie UNIZO. Daar heb ik negen jaar gewerkt als videojournalist en redactiecoördinator. Ik werkte ook mee aan het advies- en activiteitenaanbod voor freelancers en stond mee aan de wieg van het Handmade In Belgium-label en de werking De Makers. Zeven maand geleden maakte ik de overstap naar Flanders DC. Alles samen ben ik nu bijna elf jaar bezig met (creatief) ondernemerschap.

Je hebt ook zelf ervaring als creatieve ondernemer. Met een aantal vrienden startte je onlangs het zakdoekenlabel Huff & Puff op. Hoe is dit idee ontstaan?

Heel toevallig eigenlijk. Tijdens een gezamenlijke skivakantie waren we allemaal tegelijk verkouden en toen we daar samen op de skilift zaten te snotteren, viel het ons op dat geen van ons ooit al een mooie, echt kwalitatieve zakdoek was tegengekomen. We besloten om het gat in de markt te vullen. Twee jaar en heel wat research later was onze eerste collectie er, die we afgelopen september lanceerden met een succesvolle crowdfundingcampagne. Heel wat mensen zaten blijkbaar te wachten op mooie, ecologische en ‘made in Belgium’-zakdoeken, want we haalden ons doel van 15.000 euro in drie dagen tijd. Uiteindelijk haalden we meer dan 26.000 euro op. Sindsdien is het hard blijven gaan: we hebben een goeddraaiende webshop, liggen al in zes fysieke winkels en onze eerste collectie is voor meer dan 80% uitverkocht.

Huff & Puff

Het Huff & Puff-team © Studio Chloki

Waarin ben jij gespecialiseerd bij het adviseren van creatieven?

Ik help voornamelijk ondernemers bij hun prijszetting en bij het scherpstellen van hun businessmodel, via één-op-één gesprekken of in groepssessies. Daarnaast geef ik ook advies over crowdfunding, mede vanuit mijn ervaring met Huff & Puff. En tot slot ben ik ook verantwoordelijk voor ons expertenplatform Kopiloot. Daarop vind je tientallen experts met ervaring in de creatieve sector, gerangschikt per thema en sector.

De praktijk leert dat het uitbouwen van een zaak meestal veel meer inhoudt dan in eerste instantie werd gedacht. Waar moeten startende ondernemers vooral op letten volgens jou?

Dat kan ik bevestigen: wij dachten ook maar enkele maanden nodig te hebben om onze zakdoeken te lanceren, maar het nam uiteindelijk meer dan twee jaar in beslag. Je kan het proces wel versnellen door zo snel mogelijk ideeën af te toetsen met je beoogde klanten. Soms steek je veel tijd in iets waar de klant helemaal niet op zit te wachten. Door vaak terug te koppelen naar je doelgroep leer je ook verkopen, en leer je wat wel en niet werkt, én kweek je ambassadeurs. Praat sowieso met zoveel mogelijk mensen over je zaak. Iedereen moet weten wat je doet én het op een positieve manier kunnen navertellen.

Waar je best wel wat tijd in steekt, is je financieel plan en je prijsbepaling. Veel starters, zeker in de creatieve sector, durven niet voldoende vragen voor hun werk. Wees ook realistisch over je verwachte omzet. Als je een goed becijferd plan hebt, weet je waar je echt naartoe moet werken en kan je op tijd bijsturen.

Een goeie prijs bepalen is meestal geen makkelijke opdracht. Wat zijn jouw tips om een prijs te plakken op je product of dienst?

Mijn voornaamste raad is om je prijs met drie verschillende brillen te bekijken. Ten eerste: welke kosten moet je verkoop kunnen dekken? Vergeet daarbij je eigen loon niet, en als je met retailers werkt, reken hun marges dan ook mee, want die kunnen flink oplopen. Op www.prijsinzicht.be vind je een handige tool om zo je minimumprijs te bepalen. Als tweede kijk je vanuit de markt: welke prijzen zijn gangbaar bij je concurrenten, en hoe kan jij jezelf daartegenover positioneren? En tot slot, misschien wel de meest ondergewaardeerde methode: bepaal ook welke waarde jouw dienst of product vertegenwoordigt voor je klanten. Combineer die drie prijsbepalingsmethodes, en bepaal afhankelijk van je businessmodel en positionering welke methode voor jou het meeste gewicht krijgt.

Naast het geven van advies organiseer je binnen Flanders DC dit jaar ook een aantal webinars. Kan je daarover al iets meer vertellen?

Er staan dit jaar vier Flanders DC-webinars op het programma. Tijdens die online (gratis) infosessies van één uur vragen we een expert om een praktische inleiding te geven tot een bepaald onderwerp. Geen grote theorieën dus maar echt concrete info waar je meteen mee aan de slag kan. Tijdens het webinar kan je live vragen stellen en de opname wordt achteraf ook ter beschikking gesteld. Voor het eerste webinar waarin we dieper ingaan op het starten als creatieve ondernemer en dat doorgaat op 9 maart kan je je nu al inschrijven.

Heb je een specifieke vraag en wil je daarover graag in gesprek met een van onze adviseurs?

Contacteer het adviesteam!