Wist je dat jouw potentiële klanten gemiddeld 60 seconden de tijd nemen om je portfolio te bekijken? Dan kan je er maar beter voor zorgen dat de jouwe er een is die blijft hangen. In dit artikel geven we een aantal praktische tips mee waar je meteen mee aan de slag kan.

Er zijn verschillende soorten portfolio’s, gaande van een website en een digitale portfolio (in pdf-formaat bijvoorbeeld) tot een papieren versie. Daarnaast zijn er ook heel wat online platforms waarop je je werk kan presenteren. Het voordeel hiervan is dat je vaak een veel groter bereik haalt. Wanneer je je portfolio zelf presenteert, kan je deze wel helemaal volgens je eigen stijl en voorkeur opbouwen.

1. Motiveer jouw visie

Een goed portfolio opbouwen vraagt zelfkennis. Wie ben je? Waarom doe jij wat je doet? Wat maakt jou anders dan de anderen? Zorg dat je persoonlijke visie op wat je doet en wil doen in de toekomst in je portfolio een plek krijgt. Betrek daar gerust ook anderen bij en vraag hun feedback, want zij zien de dingen door een andere bril.

2. Claim niet dat je alles kan

Jonge creatieven die claimen in alles goed te zijn, zijn zeer zeldzaam en komen bovendien erg ongeloofwaardig over bij potentiële klanten. Speel daarom je sterktes uit. Focus je je op een niche of een heel specifiek domein binnen jouw sector, dan is dat zeker iets dat je moet benadrukken.

Staat er een project op til waarvoor verschillende skills nodig zijn, overweeg dan zeker om samen te werken met andere experts uit je professionele netwerk. Vermeld ook steeds in je portfolio wat jouw aandeel was in het project als het om een samenwerking ging.

3. Maak een strenge selectie van projecten

Onthoud dat het altijd beter is vijf goede projecten in je portfolio op te nemen dan vijftien middelmatige. Wees dus zelf kritisch over wat je opneemt in je portfolio en wat niet. Toon alleen werk waar jij helemaal achter staat. Vermijd ook werk dat je niet graag doet.

Zorg dat je een aantal van je projecten in je portfolio uitwerkt tot cases, waarbij telkens het hele traject uit de doeken wordt gedaan. Je doorloopt de verschillende fases van het proces, van de uitdaging tot het resultaat.

4. Maak een portfolio op maat

Richt je je naar verschillende types van klanten, dan is het aangeraden om verschillende portfolio’s aan te maken. Op die manier kan je je portfolio aanpassen aan de noden van die klanten waardoor ze zich het meest aangesproken voelen. Maak een selectie van relevante projecten en laat je talenten zien die nodig zijn bij het realiseren van een nieuwe opdracht.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

5. Focus op talent, passie en kwaliteit

Dit lijkt misschien evident, maar het is belangrijk dat je potentiële klant meteen voelt dat je het talent hebt om iets op een creatieve, innovatieve manier aan te pakken, dat je het heel graag doet en dat dit jouw job is. Zorg dat je laat zien dat jij de klant kan leiden in het proces, dat je weet hoe je een project moet aanpakken. Wanneer je je manier van samenwerken in je portfolio verwerkt, zal dat vertrouwen opwekken bij de klant.

6. Breng structuur en verhaal in je portfolio

Of je nu een website als portfolio, een portfolio in digitaal formaat of een geprinte versie gebruikt, de structuur ervan is altijd belangrijk. Bij een papieren portfolio of in digital formaat houd je ook rekening met de volgorde. Wat wil je eerst tonen en waarmee eindig je best? Zorg hier voor een samenhangend verhaal dat jouw persoonlijke visie weergeeft.

Als je verschillende types van werk doet, zoals bijvoorbeeld boekontwerp maar ook logodesign, zorg dan voor een opdeling.

7. Toon het proces van je werk

Als een klant overweegt om met je samen te werken, kan het vaak nuttig zijn bij een aantal projecten het proces te tonen. Op die manier krijgt deze meteen een concreet idee bij jouw manier van werken. Dat kan gaan van de eerste schets, verder uitgewerkte voorstellen en een prototype tot het afgewerkte product. Het begint allemaal bij een concrete uitdaging, probleem, nood. Laat dus zien hoe jij van start gaat in de onderzoeks- en inspiratiefase door middel van foto's. Schetsen, materiaalstudies en moodboards laten jouw persoonlijke aanpak zien.

Daarom is het ook belangrijk om je lopende projecten goed te documenteren, zodat je dat materiaal nadien kan gebruiken in je portfolio.

Max Schoepen

Productdesigner Max Schoepen

8. Ga voor professioneel beeldmateriaal en vlekkeloos taalgebruik

Je gaat voor kwaliteit in je werk, dus ook in je portfolio. Professioneel beeldmateriaal is essentieel. Toon ook details wanneer materiaalgebruik en tactiliteit belangrijk zijn in je werk.

Beperk blokken leestekst tot het absolute minimum. Gebruik in de plaats daarvan korte titels en zinnetjes die de lezer kan 'scannen'. Je kan ook iconen en infographics gebruiken om doorlopende tekst te vermijden en de leesbaarheid te verhogen.

Zorg ook dat het tekstuele gedeelte geen schrijffouten bevat. Is dat niet je sterkste kant, laat het dan zeker nalezen door iemand die hier meer kaas van heeft gegeten. Bij een papieren portfolio verdient de afwerking uiteraard ook extra aandacht.

9. Bedenk een originele manier om je portfolio bekend te maken

Een goed portfolio is helaas niet genoeg. Denk na over hoe jij potentiële klanten kan bereiken, waardoor ze getriggerd raken en je gerealiseerde werk willen bekijken. Om maar één voorbeeld te noemen: als grafisch ontwerper kan je naar jouw 20 ‘ideale klanten’ een teaser sturen zoals bijvoorbeeld een affiche die iets verklapt over jou als ontwerper. Wacht niet af, maar volg op. Bepaal de volgende stap en zorg voor een goede voorbereiding als je de kans krijgt om je voor te stellen.

10. Zorg dat je portfolio up-to-date is

Niets is zo erg als een portfolio die gedateerd is. Zorg ervoor dat je zo recent mogelijk werk opneemt in je portfolio en plan updates consequent in. Hou ook beeldmateriaal bij van lopende projecten. Deel ook geregeld updates, maar ook beelden van ‘achter de schermen’ of procesmatige foto’s op je social media kanalen.