Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

voor

Wil je helemaal mee zijn met de belangrijkste trends en evoluties in jouw sector, abonneer je dan zeker op de nieuwsbrieven van vakorganisaties en neem deel aan hun netwerkactiviteiten en conferenties. Daarnaast zijn vaktijdschriften, gespecialiseerde websites en sociale media een belangrijke bron van nieuwe kennis en inzichten.



Algemeen

  • Gopress is een persdatabank die 20 nationale kranten, 16 internationale kranten, 82 magazines, 3 persagentschappen en 637 nieuwssites screent, en die je op trefwoorden kan doorzoeken.

  • Dankzij diensten zoals Google Alerts kan je bepaalde trefwoorden instellen (bv. je sector, je expertise, je markt of vakgebied). Zodra hierover iets verschijnt op internet, krijg je een melding.

  • Met Tweetdeck kan je makkelijk op Twitter zoeken naar bepaalde trefwoorden of hashtags.

  • Folio vzw bundelt 32 Vlaamse culturele, literaire en erfgoedtijdschriften.

Architectuur

  • Het Vlaams Architectuurinstituut is het sectorinstituut voor hedendaagse architectuur. Ze maken het publiek attent op het belang van een goed ontworpen leefomgeving, stimuleren het maatschappelijke debat omtrent het ontwerp van gebouwen en steden en verspreiden kennis over architectuur.

  • Daarnaast zijn er ook regionale spelers als Archipel, AR-TUR, Architecture Workroom Brussels, Architectuurwijzer, Expeditie De Stad,...

  • Architectura.be geeft een overzicht van architectuur in België, A+ doet dat ook via een tweemaandelijks tijdschrift.
  • Het NAV wil de architectensector meer slagkracht geven, onder meer door hun tijdschrift Dimensions.

  • Het AiNB vertegenwoordigt de interieurarchitecten en geeft meerdere vakbladen uit.

  • Een breder publiek zal zijn gading vooral vinden in Weekend Knack en de weekendbijlages van kranten zoals dS Magazine, De Morgen magazine, Sabato, en lifestyletijdschriften zoals Feeling Wonen, Actief Wonen, Decors,...

Audiovisuele industrie

  • Mediarte informeert, ondersteunt en adviseert alle betrokkenen uit de audiovisuele sector over werkgelegenheid en opleidingen. Het is ook een kenniscentrum dat bedrijven, werknemers, maar ook studenten en werkzoekenden begeleidt om hun aspiraties waar te maken. Op de site vind je vacatures en stageplekken, maar ook info over diversiteit en werkbaar werk. In deze pdf vind je meer cijfers over deze sector.

  • MediaNet Vlaanderen verenigt meer dan 60 bedrijven die binnen de media actief met content en innovatie bezig zijn. Het brengt bedrijven en overheden dichter bij elkaar om zich te buigen over de problematiek en uitdagingen van een snel evoluerende en ICT-gedreven mediamarkt. Dat doet het via nieuwsbrieven, events en netwerkbijeenkomsten.

  • Media en Marketing is het magazine voor de audiovisuele en marketingsector.

Beeldende kunst

  • Kunstenpunt is de organisatie voor de ontwikkeling van de beeldende kunsten, muziek en podiumkunsten in Vlaanderen en Brussel. Je vindt er informatie en documentatie over werken in de kunsten maar ook aankondigingen van calls, workshops en audities.
  • H ART is een tijdschrift dat elke drie weken verschijnt. H ART bericht op een alerte, kwaliteitsvolle en toegankelijke wijze over de hedendaagse kunst.

Communicatie, pr, reclame, nieuwe media

  • ACC is de vakvereniging van de communicatiebureaus, die events, award shows, opleidingen en kennisuitwisseling tussen de leden organiseert.

  • Creative Belgium is de vakorganisatie voor copywriters, art directors, designers, digital artists, videographers, fotografen, animation designers, enz. Ze organiseren dé jaarlijkse hoogmis van de reclame in Knokke: de Creative Belgium Awards (voorheen de CCB Awards).

  • Media Marketing is dé site om op de hoogte te blijven van marketingacties en reclamecampagnes in België. Zij brengen ook sectornieuws en vacatures en hebben ook een tijdschrift. Zij zijn de co-organisator van grote events zoals de Effie Awards.

  • Digimedia wil digitale media promoten bij de marcom professionals. Vooral door sectornieuws te delen, maar ook door de stuwende kracht te zijn achter terugkerende events zoals Digital First, Social Media Day, Data Day, enz.

  • Bloovi profileert zich de laatste jaren als dé organisatie voor ondernemers in marketing en innovatie. Bloovi brengt vooral veel eigen content, maar heeft ook de Digital Marketing Awards opgericht en een eigen jobwerking voor de sector.

  • Frankwatching is een actieve community voor professionals in marketing, communicatie, social media en tech. Op dit van oorsprong Nederlands platform delen meer dan 600 experts hun kennis via artikelen, infographics en video’s.

  • Belgian Association of Marketing (BAM) is het gevolg van de fusie van STIMA, BDMA en IAB Belgium en daardoor de grootste marketingcommunity in België. BAM organiseert onder andere het jaarlijkse Marketing Congress en de MIXX Awards.

  • UBA is de vakorganisatie voor marketingprofessionals. UBA wil inspireren, beïnvloeden, faciliteren en verbinden en doet dat vooral door events en opleidingen te organiseren.

  • PUB is een Belgisch vaktijdschrift gespecialiseerd in marketing, reclame, communicatie en media. Het maandelijkse magazine op papier en de dagelijkse elektronische nieuwsbrief houden de wereld van merken op de hoogte van wat er reilt en zeilt in de sector, met de nieuwste trends, nuttige studies en inspirerende innovaties.

Design

Erfgoed

  • Faro is het Vlaams steunpunt voor het roerend en immaterieel cultureel-erfgoedveld. Faro organiseert de jaarlijkse Erfgoeddag en geeft ook een tijdschrift uit.

  • Als landelijk expertisecentrum voor cultureel erfgoed wil Tapis Plein bemiddelen voor een erfgoedpraktijk die mensen zin geeft in erfgoed. Het wil organisatoren van cultureel erfgoedactiviteiten in heel Vlaanderen begeleiden bij het vinden van originele insteken en reikt methodieken en tools aan om het publiek actiever te betrekken.

Gaming

  • Tot de internationale vakmagazines behoren onder andere GameInformer, EDGE, GamesTM en Develop. Interessante websites of blogs uit het buitenland zijn: Gamasutra, Eurogamer, Polygon en Kotaku.

  • Qua vakmagazines van eigen bodem zijn Gameplay en Invader (digitaal) een goede keuze. Daarnaast heb je blogs en sites zoals 9lives, Eurogamer, 4gamers en Invader.

  • Naast de gespecialiseerde pers, besteden ook Vlaamse mainstreamkranten en -tijdschriften af en toe aandacht aan lokale games. Voorbeelden hiervan zijn De Morgen, Trends en Knack Focus.

  • De meeste publicaties kijken echter vooral naar het buitenland, ten koste van nieuw talent van eigen bodem. Belangenverenigingen zoals FLEGA brengen lokale spelontwikkelaars samen om hun ervaringen te delen en nieuwigheden te bespreken. Bijeenkomsten zoals het Indie Game Salon zijn ideaal om een beeld te krijgen van de recentste ontwikkelingen op microniveau. Bovendien vormen gelijkgestemde ontwikkelaars een prima klankbord om je ideeën bij af te toetsen.  

Gedrukte media

  • De Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) is de beroepsvereniging van journalisten actief in Vlaanderen. Op hun website vind je nieuws, actuele informatie over het Vlaamse medialandschap, een databank van journalisten en links naar opleidingen en gespecialiseerde sectorverenigingen.

Mode

  • Gespecialiseerde media voor mode  in Europa zijn onder meer:
    • The Business of Fashion is een Londense blog die in recordtijd uitgroeide tot hét go-to platform voor nieuws en insights over de mode- en luxesector. Jaarlijks publiceert het platform de BoF 500, een lijst met de 500 influentials in de mode van dat moment. 
    • FashionUnited is een platform van Nederlandse origine dat ook een Belgische poot heeft en zakelijk modenieuws verzamelt. Je vindt er eveneens een vacaturedatabase. De focus is internationaal, maar er gaat ook veel aandacht naar Nederlands en Belgisch modenieuws.
    • Women’s Wear Daily verscheen oorspronkelijk alleen in print, maar het vaktijdschrift heeft nu een minstens even sterke onlinevariant.
    • Vestoj brengt een kritische, inhoudelijke kijk op de sector.
    • Retail Detail brengt retailnieuws via een online magazine maar ook allerlei events als de Retail Detail Night waar awards worden uitgereikt.
    • Modemonline publiceert een kalender met alle fashion weeks, beurzen en showrooms.
    • Not Just a Label is een online community en platform voor modeontwerpers wereldwijd.
    • Sourcebook connecteert modemerken met producenten, dienstenleveranciers en fabrieken.
    • Een breder publiek zal zijn gading vooral vinden in Weekend Knack, en de weekendbijlages van kranten zoals dS Magazine, De Morgen magazine, Sabato, Nina,... en lifestyletijdschriften zoals Feeling, Elle België, Marie Claire.
  • In de modesector zijn er een aantal spelers actief die een programma rond duurzaamheid hebben opgezet:
  • Rond Fashion Technology zijn er een aantal online media en organisaties te volgen: Fashnerd, Fashion and Mash, Tech.eu, Modelab, naast de Facebookgroep Fashiontech works.
  • Tot slot zijn er ook kenniscentra, labo’s en federaties die allerlei activiteiten opzetten, zoals: Creamoda — federatie voor fabrikanten en modeondernemers, IVOC — beroepsopleiding, Modeunie — federatie onafhankelijke boetiekhouders, Fedelin — federatie lingeriewinkels, Comeos — federatie Kledingketens, TIO3 — onderzoekslab en textielbibliotheek, Centexbel — textiel research center, FTI LAB van Hogent — fashion & textiles innovation lab en Mia-H — mode- en accessoires incubator in Hasselt.

 

Muziek

Podiumkunsten

  • OPENDOEK is de koepelorganisatie voor amateurtheater in Vlaanderen en Brussel en biedt organisatorische en artistieke ondersteuning aan zoals verzekeringen, advies in verband met auteursrechten, de theaterbibliotheek met meer dan 15.000 theaterteksten, theatercursussen, coaching,…

  • Kunstenpunt biedt informatie en documentatie over werken in de (podium)kunsten. Je vindt er advies over statuten, informatie over het kunstendecreet en meerdere vormen van subsidie en financiering voor trajecten in binnen- en buitenland.

  • Etcetera is een Belgisch driemaandelijks gratis tijdschrift voor podiumkunsten met aandacht voor theater, dans, performance, muziektheater, circus en jeugdtheater. De nadruk ligt op makers en hun werk (zowel gevestigde waarden als nieuwkomers) maar ook op beleid, tendensen, organisaties en structuren.

  • Rekto Verso biedt de nieuwsgierige cultuurliefhebbers een verdiepende blik op film, podium, muziek, literatuur en beeldende kunst, en betrekt hen dichter bij actuele culturele kwesties. Rekto Verso wil dieper graven dan kranten en radio, maar toegankelijker zijn dan de vaktijdschriften.

     

Lees in deze pdf alles over 'Het landschap' in alle sectoren.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.