Social media

voor

Dankzij de opkomst van de sociale media kan vrijwel iedereen aan communicatie en marketing doen. Het moet zowat de toegankelijkste manier zijn om rechtstreeks in contact te komen met je klant. Dat geeft je natuurlijk een zee van mogelijkheden, maar daar plons je toch beter niet onvoorbereid in. Je staat namelijk ook voor heel wat uitdagingen.  

Door hun laagdrempelige karakter is het gebruik van sociale media exponentieel gestegen. Het gevolg: je moet opboksen tegen een moordende concurrentie. Een minimuminspanning volstaat dus allang niet meer om boven het maaiveld uit te komen. Werkt een kanaal goed, maar lukt het niet steeds om het goed te onderhouden? Bekijk dan of het niet rendeert om hier externe hulp voor in te schakelen.

Voor wie zelf de koe bij de horens wil vatten, lichten we de belangrijkste sociale netwerken toe en we geven enkele tips over hoe je ze concreet kan inzetten voor jouw project. Voor je een account op elk van deze sociale media aanmaakt: onthou dat niets er zo triest uitziet als een dood profiel. Kies voor kanalen die passen bij je merk en je strategie, en waarvan je weet dat je ze kan onderhouden.



Mix and match

Een van de grootste uitdaging is de diversiteit van de verschillende sociale media, die elk hun eigen publiek hebben. Wil je elke doelgroep bereiken, dan ben je meer dan voltijds bezig met het verspreiden van (versies van) jouw boodschap via de verschillende kanalen. Als je sociale media gebruikt — en je hebt eigenlijk geen keuze — dan moet je dat namelijk regelmatig doen. Het risico bestaat dus dat je veel tijd steekt in het onderhouden van je profielen en er maar weinig voor terugkrijgt. Je kan natuurlijk altijd overwegen om een beroep te doen op een freelancer. 

Hoeveel sociale media je ook beslist te gebruiken en hoeveel tijd je er ook in investeert: het is sowieso slim om je verschillende profielen elkaar te laten versterken. Tweet over je nieuwste ervaringen. Zorg ervoor dat bezoekers kunnen doorklikken naar Twitter en Facebook nadat ze een filmpje hebben bekeken op je website of YouTube-kanaal. Vermeld op je Facebookprofiel de URL van je Twitter-kanaal. Niet iedereen gebruikt elk sociaal medium, dus zorg ervoor dat zoveel mogelijk klanten het volledige plaatje meekrijgen. Laat in ieder geval de communicatie tussen je verschillende profielen niet over aan automatische berichtgeving. Dit voelt erg onpersoonlijk en artificieel aan, en dat is net het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.

Facebook

Het geesteskindje van Mark Zuckerberg is het massamedium onder de sociale netwerken. Hoewel het al vaak dood is verklaard, blijft het netwerk het snelst groeiende in absolute cijfers.

Als je nog maar pas een Facebookpagina hebt aangemaakt, overtreft het aantal likes vaak je verwachtingen, maar echt uitgroeien tot een grote pagina met ditto bereik blijkt veel moeilijker. Uiteraard staat Facebook klaar met dé oplossing. Voor een paar tientallen of honderden euro’s (afhankelijk van de grootte van je pagina) kan je je bereik kunstmatig opkrikken.

Daarmee is Facebook het meest mature van alle sociale netwerken. Via gericht posten en adverteren kan je bovendien verschillende segmenten van jouw doelgroep aanspreken met gepersonaliseerde boodschappen. In cadeauperiodes adverteer je jouw vrouwencollectie bijvoorbeeld op een andere manier bij ‘mannen geïnteresseerd in vrouwen en met een relatie’ dan bij ‘vrouwen geïnteresseerd in vrouwen met een relatie’, terwijl je singles op dat moment nóg een andere boodschap kan sturen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zolang je doelgroep maar groter is dan 1.000 mensen, kan je echt heel gedetailleerd communiceren.

Beelden werken nog altijd het beste, dus gebruik je Facebookpagina om nieuw beeldmateriaal te tonen of om ‘behind the scenes’-foto’s te posten. Sta je op een beurs, ga je naar een lezing of heb je een leuke inspiratiebron gevonden voor een nieuw project, aarzel dan niet om de foto’s of video’s op je pagina te delen.  

Twitter

Waar Twitter in het begin vooral een netwerk was waar nerds en geeks elkaar in 140 karakters naar de kroon probeerden te steken, heeft het de voorbije jaren een meer mainstream karakter gekregen. Doordat ook BV’s, journalisten en politici de weg naar het medium hebben gevonden, ontstaan er vaak levendige discussies die later zelfs de reguliere media bereiken.

De toekomst van Twitter is niet helemaal zeker, en het medium is niet altijd even bruikbaar voor de verschillende subsectoren van de creatieve industrie. Je moet bovendien enige volharding aan de dag leggen om een kritische massa volgers te verzamelen. Maar als je als merk een sterke affiniteit hebt met een bepaald thema, zoals duurzaamheid of diversiteit, dan kan Twitter een gedroomd medium zijn om je als opinion leader te positioneren.

Twitter is niet alleen handig om promotie te maken voor je studio, merk of project. Naarmate je meer volgers krijgt, zal je via het platform ook steeds vaker rechtstreeks communiceren met je doelpubliek. Voor fans die niet kunnen wachten op de release of journalisten die snel een vraag willen stellen, is Twitter een makkelijke manier om contact te zoeken én snel een antwoord te krijgen. Communiceren via Twitter kost duidelijk veel minder tijd en mag veel informeler (bedankt, 140 tekens!) dan het versturen van een mail.

Hashtags kan je tegenwoordig ook op Facebook gebruiken, maar Twitter blijft de ongekroonde #koning. Volg je concullega’s en kijk welke van hun hashtags goed scoren.

Instagram

Instagram, de adoptiedochter van Facebook, heeft het DNA van haar nieuwe ouders overgenomen. Waar Instagram in haar beginjaren synoniem was met ‘een netwerk voor vierkante fotos met filter’, neemt het platform nu ook veel features van andere sociale netwerken over.

De filters worden niet alleen met de regelmaat van de klok aangepast, ook het formaat van de foto’s is inmiddels niet meer exclusief vierkant — een tegemoetkoming aan de adverteerders, die rechtstreeks van Facebook komen. Daarnaast heeft Instagram een videomodus: de ‘Stories’ (waarvoor het de mosterd ging halen bij Snapchat). De mogelijkheid om op foto’s te ‘schrijven’, bestond al in de meeste andere foto-deel-apps.

Instagram is één van de blijvers binnen de sociale netwerken. Niet alleen is het platform erin geslaagd om beeldmateriaal te kruisen met het DNA van een echt sociaal netwerk; de steun van ‘grote broer’ Facebook zorgt ook voor enorm veel potentieel.  

Zelfs als je beslist om je (voorlopig) nog niet op Instagram te begeven, is het zinvol om alvast een account op naam van je merk aan te maken, met een duidelijke link naar je website (die je wél constant up-to-date houdt). Zo kunnen andere gebruikers jou taggen en volgen, en moet je niet van nul beginnen als je later toch Instagram wil gaan gebruiken.

LinkedIn

LinkedIn gebruik je in de eerste plaats om je netwerk te digitaliseren, maar het platform is zoveel meer dan je professionele adresboek-op-het-net. Zo bestaan er op LinkedIn drukbezochte groepen rond heel wat verschillende onderwerpen. De discussies die daar oplaaien, geven je misschien nieuwe inzichten of nuttige professionele informatie. Blijf niet gewoon aan de zijlijn staan kijken, maar geef af en toe ook wat terug. Het is natuurlijk niet de bedoeling om je hele ontwikkelproces van naaldje tot draadje uit te leggen op LinkedIn, maar af en toe een interessante bevinding of ervaring delen, levert je respect en naamsbekendheid op in de juiste kringen. Heb je bijvoorbeeld een blogpost geschreven over de vooruitgang die je met je project hebt geboekt, dan kan je die zeker ook op LinkedIn kwijt. Zo vang je twee vliegen in één klap: je toont je expertise én je inspireert je professionele netwerk.  

Volgens de ‘theorie van six degrees of separation’, die zegt dat je met eender wie ter wereld verbonden bent via maximaal zes tussenpersonen, is LinkedIn bovendien het platform bij uitstek om de juiste personen te vinden om een deal mee te sluiten, of om een freelancer op te sporen. Op LinkedIn krijg je meteen te zien welk vlees je in de kuip hebt. Endorsements vertellen natuurlijk niet het hele verhaal, maar wat mooie recommendations springen uiteraard meteen in het oog.

Snapchat

“Als je ouder dan 30 bent, begrijp je Snapchat niet”, aldus de modale communicatiemedewerker. Die spreken we hier graag even tegen. Het basisprincipe is namelijk erg simpel: je geeft mensen letterlijk een ‘snap’ uit je (professionele) leven. Dit is wat deze applicatie zo interessant maakt: het verhoogt de betrokkenheid van de klant, en slaagt daar veel beter in dan de andere sociale media.

Hoe jij de aandacht kan opeisen op Snapchat? Door humor te gebruiken, ‘behind the scenes’-verhalen te delen (bv. de voorbereiding van een fashion show of het opstellen van je stand op een designbeurs), maar ook door regelmatig acties en nieuwigheden aan te kondigen (bv. wedstrijden, de lancering van een product of collectie,...). Wanneer je consistent bent in je storytelling, onthouden mensen je (merk)naam en keren ze terug naar jouw Snapchat-verhaal.

Snapchat-posts verdwijnen na 24 uur van de radar, wat uiteraard zowel voor- als nadelen met zich meebrengt. Een voordeel is dat kleine foutjes in je communicatie je niet blijven achtervolgen. Bovendien begin je elke dag met een propere lei, waarop je dan weer nieuwe insteken of stijlen kan uittesten. Het nadeel is dat iedere nieuwe volger van nul begint, en dat je dus geen sterk basisprofiel kan opbouwen. Dit betekent dat Snapchat een complementair platform is; het werkt niet op zichzelf. Platformen zoals Facebook en Instagram — waarop je een volwaardig profiel met een geschiedenis kan uitbouwen — zullen Snapchat altijd overschaduwen, omdat zij wél the big picture tonen en een uithangbord zijn van je bedrijf. Toch is Snapchat belangrijk, omdat het (meer dan zijn grote broers) de band met je klant speelser en informeler maakt.

Lees in deze pdf alles over 'Marketing en communicatie' in alle sectoren.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.