Dertien jaar geleden namen Ann en Bart Claes de fakkel over van hun vader Jean Baptist Claes, die de eerste JBC-winkel 41 jaar geleden startte. Met tweehonderd winkels in België, Luxemburg en Duitsland hebben ze uiteraard heel wat ervaring bij de verkoop van hun collecties. Ze bieden hun klanten on- en offline dezelfde beleving.

JBC-winkel

JBC-winkel

“We hebben in 2014 zwaar geïnvesteerd in een online webshop: logistiek, het bouwen en opzetten, het draaiende houden, de infrastructuur, de opleiding, het sensibiliseren,… Nu doet de webshop nog maar 5 % van onze omzet, maar we zien wel een stijgende trend.”

“In onze webshop heb je dezelfde JBC-ervaring als in de winkel.”

“We zien ook dat mensen onze beide kanalen gebruiken wanneer het hen uitkomt. De ene dag moet het snel gaan en bestellen ze online, de andere dag maken ze er een echte uitstap van met de kinderen. Ander moment, andere situatie. Vermits onze collectie enkel bij ons te koop is, vullen de webshop en de fysieke winkel elkaar perfect aan.”

“Een webshop is trouwens niet per se nodig om succesvol te zijn. Er zijn net zoveel winkels zonder webshop als er webshops zijn zonder fysieke winkel. Er is niet één manier om goede zaken te doen. Alles hangt af van je concept, van je product, van de meerwaarde die je wil bieden. Wil je aan de slag met een webshop? Laat je dan adviseren, want het werkt toch anders dan een gewone winkel. Internet is veel vluchtiger en sneller. Je moet sneller de aandacht te pakken krijgen of de mensen zijn weer weg. Onze tip: vertrek vanuit je eigen sterktes en laat je aanvullen waar je voelt dat je zelf te weinig ervaring of kennis van hebt.”

“Het gaat niet altijd om besparen, maar om meer kunnen doen.”

“De voorbije jaren hebben we ook in onze winkels grote investeringen gedaan. Al onze producten hebben een geïntegreerde Radio-Frequency Identification (of RFID) tag. Door deze technologie kunnen we alle 17 miljoen artikelen opvolgen van productie tot verkoop. Doordat elk product een unieke RFID tag heeft, weten we exact wanneer een bepaald product verkocht wordt, wat onze processen en marketing optimaliseert.”

“De JBC-medewerker kan aan de kassa de gekochte artikelen scannen door ze op de plaat te leggen in plaats van ze een voor een te scannen. Zo krijg je kortere wachttijden aan de kassa maar zorgen we er ook voor dat onze mensen meer tijd hebben om te focussen op wat belangrijk is: de klant.”

“Bedrijven moeten altijd blijven evolueren. Of dat nu met een webshop is of met fysieke winkels. Er bestaat geen succesformule die je vandaag start en die zonder er iets aan te doen succesvol blijft. En de verandering gaat nu nog sneller dan in het verleden. Wat 20 jaar geleden perfect was, is het nu niet meer. De wereld transformeert. Daarom maken we ook geen tien- of vijfjarenplan meer maar kijken we naar de komende drie jaar. Hoe de retailwereld er in de toekomst uitziet, zal de consument bepalen.”