Serax staat internationaal bekend voor zijn meer dan 4.000 betaalbare designproducten in interieur, eet- en drinkgerei, verlichting en bloempotten. Samen met Frank Lambert leidt Axel Van Den Bossche het bedrijf in goede banen. Hoe pakt hij dat precies aan?

Axel Van Den Bossche © Bart Kiggen

Axel Van Den Bossche stortte zich na zijn opleiding tot industrieel ingenieur in ’87 op het ondernemerschap. Samen met zijn broer Serge namen ze de bloemisterij van hun moeder over en doopten het Serax, naar hun beide namen. In ‘92 kwam hun neef Frank Lambert het team versterken en 25 jaar na de start trok Serge zich terug uit het bedrijf.

“In onze beginjaren waren we zeer afhankelijk van wat de banken ons gunden. Om ons bedrijf te doen groeien moesten we bij de banken aankloppen. Om de zoveel tijd stonden we daar weer om ons plan voor te leggen en nieuwe leningen aan te gaan. Als ondernemer moet je durven investeren en bewuste keuzes maken.”

“Vroeger vroegen wij de banken om geld. Nu is het andersom.”

“We werken nu volledig autonoom en al onze investeringen komen uit eigen middelen. Als we ergens voor gaan is het risico daarom ook beperkt. Want ja, falen kan altijd, niemand is perfect. Maar we maken dus geen schulden die we zelf niet zelf aankunnen.”

Serax © Bart Kiggen

Serax © Bart Kiggen

“Vele start-ups halen investeringen op om vervolgens jarenlang verlies te draaien door hun hoge kosten. Maar dat is een gevaarlijk spel. en daar doen wij niet aan mee. Bij ons blijft alles binnen onze eigen bedrijfseconomische mogelijkheden, en dat is de meest duurzame vorm van ondernemen. Wij zijn altijd bewust bezig met kosten, verwachte omzet en de marge die we moeten behouden om ons bedrijf organisch te laten groeien. Zo bouw je een stevige organisatie op lange termijn uit.”

“Als CEO moet je zaken kunnen loslaten en de juiste mensen op de juiste plaats zetten.”

“Samen met ons bestuur en de verantwoordelijken verdelen we de budgetten op basis van de doelstellingen die we dat jaar willen halen. Maar het dagelijkse financiële beheer laat ik over aan onze CFO. Ik kan dat onmogelijk allemaal zelf opvolgen. Natuurlijk merk ik het wel als onze achterstallige betalingen oplopen, we zien en spreken elkaar genoeg daarvoor, en ik heb altijd zicht op de cijfers. Maar ik vertrouw de mensen die hiermee bezig zijn. Net zoals ik vertrouwen heb in onze marketingmanager, onze salesmanager, onze productiemanager en al onze andere medewerkers. Zonder vertrouwen in je mensen kan je geen bedrijf leiden. Heel je bedrijf moet kloppen. Elke persoon is een cruciaal onderdeel van onze machine, en als er één radartje zijn werk niet goed doet, valt heel het systeem in elkaar. Als de facturen niet op tijd betaald worden loopt de productie achter en valt de verkoop in elkaar. En dat is niet gemakkelijk als kleine kmo. Het is dus kwestie van de juiste mensen aannemen en de juiste procedures uittekenen. Ieder radertje moet kloppen om een bedrijf draaiende te houden. Van creatie van het product tot het opvolgen van de facturatie.”