‘Jezelf verkopen’: netwerken is key

voor

Een portfolio samenstellen is één ding, het tot bij de juiste mensen krijgen is iets helemaal anders. Netwerken is daarbij van cruciaal belang — al zijn de meeste creatieve profielen er niet zo dol op. Toch gaan er vaak deuren open die anders potdicht blijven, enkel en alleen omdat je bepaalde mensen kent. Enkele tips en tricks:

  • oefen
    Netwerken kan je leren. Onderzoek welke events interessant zijn voor jouw vakgebied en neem een — bij voorkeur vlotte — vriend of vriendin mee om dode momenten op te vullen. Je zal zien: hoe vaker je naar events gaat van een bepaalde vakgroep, hoe meer mensen je kent en hoe makkelijker het wordt om gesprekken aan te knopen.

  • bereid je voor
    Ga met een missie naar elk netwerkevent. Bestudeer de gastenlijst als je die op voorhand krijgt en denk na wie wat voor jou zou kunnen betekenen en omgekeerd. Zorg dat je altijd naamkaartjes met up-to-date informatie op zak hebt en dat je je portfolio eenvoudig kan bovenhalen (op papier of digitaal).

  • ken je elevator pitch
    Een elevator pitch is een samenvatting van wie je bent en wat je doet, in maximum dertig seconden. Denk voor een event na over je pitch en oefen hem voor de spiegel. Ga aan de slag!

  • volg op
    Beloof je om je portfolio door te sturen of een afspraak te maken? Doe dit dan ook effectief. Zo’n to do’s raken al snel ondergesneeuwd: plan daarom de dag na een belangrijk netwerkevent een moment in om interessante leads op te volgen.

Ontdek in dit artikel 9 tips om op zoek te gaan klanten!

Lees in deze pdf alles over 'Verkoop' in design.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.