Tijdens onze voorbije Expertendag werden de aanwezige spelontwikkelaars door Oscar Clark, evangelist bij Unity Technologies en auteur van het boek Games As A Service: How FreeToPlay Design Can Make Better Games, ingewijd in de zeven regels van monetisation design. Voor wie er niet bij kon zijn, brengen we een bondige samenvatting.

Geld en videogames: het blijft een lastig verhaal. De meest gestelde vragen aan onze experts gaan over geld. Waar vinden we budget om games te maken? Hoe kan ons spel het meest opbrengen? Geld is van levensbelang, maar er wordt in gamestudio’s minder graag over prijszetting gepraat dan over gameplay of level design. Fout! Al helemaal als je van plan bent om het free to play (F2P) slagveld, waar (de mogelijkheid tot) geld spenderen inherent deel uitmaakt van de spelervaring, te betreden. Dan is het écht geen goed idee om het design van je verdienmodel stiefmoederlijk te behandelen.

Oscar Clark © Juan Wyns

Maar hoe ga je nu exact te werk? De keuzes die je maakt met betrekking tot je verdienmodel kunnen een grote impact hebben op je spel. Toch hoeft het prikkelen van spelers om geld uit te geven niet in de weg te staan van de spelbeleving. Met de volgende zeven vuistregels puur je het maximale rendement uit je spel zonder spelers te beroven van een aangename spelervaring.

Regel 1: nut

Spelers moeten op de eerste plaats komen en alles wat ze in je game doen, moet een zeker nut hebben. Het is een centraal uitgangspunt waar alle andere regels zich aan moeten houden. Het is tevens het perfecte tegengif voor de cynische idee dat F2P-games in de eerste plaats bestaan om zoveel mogelijk geld uit de zakken van de spelers te kloppen. Concreet betekent dit dat je op elk moment moet nadenken over de toegevoegde waarde voor de speler als gevolg van het investeren van tijd en/of geld.

Het sleutelwoord hierbij is balans. Bijvoorbeeld: het voordeel van een door speler A gekochte snellere wagen kan deels ingeperkt worden door ervoor te zorgen dat de blitse bolide meer brandstof verbruikt. Voorwerpen die een element van dilemma en strategie toevoegen, zorgen ervoor dat er geen sprake kan zijn van oneerlijke Pay2Win. Door de in-app aankopen (IAP) of beloningen af te stemmen op de meerwaarde voor de speler, zal deze dit als een verrijking van de spelformule ervaren.  

Regel 2: verwachting

Louter rekening houden met het nut voor de speler is slechts het begin. Het aankoopproces houdt voor de speler een heleboel risico’s in en vaak zijn ze bang om een kat in een zak te kopen.

Net daarom is het nodig om een bepaald verwachtingspatroon te creëren en spelers duidelijk te maken dat het interessant is om geld te spenderen. Bij het promoten van een traditionele game worden spelers overtuigd om op voorhand de volledige instapkost te betalen. F2P-games zijn een stuk veelzijdiger. Door spelers op het juiste moment te belonen kan de meerwaarde van een IAP duidelijk in de verf worden gezet.   

Expertendag Boost your gaming business © Juan Wyns

Regel 3: schaarste

Schaarste is een waardevolle motivator en zal spelers sneller richting een aankoop pushen. In de tijd gelimiteerde aanbiedingen werken goed en ook bundeldeals laten de kassa rinkelen.  

Hou er wel rekening mee dat de schaarste authentiek blijft. Als je aan een bepaald voorwerp een gelimiteerde oplage toekent, zorg er dan ook voor dat je die handhaaft. Niks zo desastreus als een ‘exclusief’ item waar meer dan de helft van de spelersbevolking mee loopt te pronken. 

Regel 4: timing

Wanneer je spelers iets aanbiedt, is bijna even belangrijk als wat je hen voor de voeten gooit. Spelers ontwikkelen na een bepaalde tijd andere noden, dus is het belangrijk om aandacht te schenken aan de levenscyclus van een speler. 

Player lifecycle Oscar Clark

De levenscyclus van de speler volgens Oscar Clark

In digitale winkelrekken waar elke week honderden nieuwe games verschijnen, moet je heel wat interesse genereren om je spel nog maar geïnstalleerd te krijgen. Nadien volgt de zogenaamde learning stage, waarin je spelers laat kennismaken met alle mogelijkheden en ze overtuigt om te blijven spelen. Pas wanneer je spel zich in de dagelijkse routine van de speler heeft genesteld, is het engagement groot genoeg om er herhaaldelijk geld aan te besteden.

Regel 5: herhaling

Het is logisch dat spelers die vaker spelen, meer geneigd zullen zijn om geld te spenderen. Het is dus – zeker als het over mobile games gaat – een goed idee om spelsessies kort genoeg te houden zodat ze meerdere keren per dag kunnen gespeeld worden. Let hierbij wel op dat je spelers de formule niet te snel moe worden, want dan zullen ze snel op zoek gaan naar iets nieuws. Laat spelers dus tijdig pauzeren, maar spoor hen tegelijkertijd aan om later op de dag het spel nogmaals te starten.

Oscar Clark, Unity

Expertendag Boost your gaming business © Juan Wyns

Regel 6: data

De waarde van data kan niet overschat worden. Je mag nog de creatiefste game designers ter wereld hebben: als ze niet zien wat het probleem is, zullen ze het niet kunnen oplossen. Spelersdata helpen je de flow van je spel beter te begrijpen en identificeren knelpunten.

Bij het analyseren van data loont het om naar herhaaldelijke aankopen te kijken. Welke IAP’s doen het goed en welke niet? Waar ligt dat aan? Voer wijzigingen door en test opnieuw om te zien of iets is veranderd. Hou zowel rekening met effecten op korte als lange termijn en pas ervoor op dat de oplossing van een klein probleem op lange termijn geen grotere issues veroorzaakt.

Regel 7: volume

Een simpele boodschap om af te sluiten maar tegelijk het moeilijkste om voor elkaar te krijgen. Volume is belangrijker dan al de rest. Zowel het aantal levels, de redenen om items te gebruiken, het aantal voorwerpen dat je kan vrijspelen, verkopen of verkrijgen door een advertentie te bekijken, hebben een enorme invloed op de scope van je game.

Er moet constant gestreefd worden naar het veroveren en behouden van meer spelers die vaker meer dingen doen. Dat hoeven zelfs geen dingen te zijn die rechtstreeks geld opbrengen, al is dat uiteraard mooi meegenomen.  

En om dat voor elkaar te krijgen moeten we terug naar regel 1: het is van onschatbare waarde om te focussen op de meerwaarde voor de speler. Winst ontstaat uit het begrijpen waar spelers waarde aan hechten, dat duidelijk en op het juiste moment communiceren en dit zo lang mogelijk proberen herhalen. En dat lukt enkel als je verdienmodel hand in hand gaat met geweldige gameplay.