Een jaar geleden startte Annelies Lambert haar eigen mode- en beautymerk op. Go as u.r is een duurzaam label dat zich richt op jonge, actieve vrouwen met een urban levensstijl. Hoe bereidde ze zich voor? In deze video praat Annelies over het negotiëren met leveranciers, het opstellen van een businessplan, het bepalen van de prijzen, een communicatieplan uitbouwen en het zoeken naar investeerders.

Bekijk de video hier:

Annelies Lambert

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

“Ik heb go as u.r opgestart vanuit mijn passie voor beauty en fashion. Het merk richt zich op jonge, actieve vrouwen die weinig tijd hebben, maar er toch goed willen uitzien. In de voorbereiding kroop een jaar tijd. Ondertussen bestaat het merk een jaar.”

“Het moeilijkste aan starten vond ik de fase met de leveranciers en het negotiëren van hoeveelheden. Het was een echte zoektocht om voor iedere stijl die ik ontwikkeld heb een goeie stof te vinden, die ook duurzaam en betaalbaar is. Uiteindelijk werk ik met een mix van gerecycleerde vezels en natuurlijke vezels, zoals houtpulp en herwonnen visnetten voor de sportswear-items.”

“De grootste uitdaging in het opstellen van een businessplan was het financiële luik, omdat ik op dat moment nog in de creatiefase zat. Mijn portfolio was al samengesteld, maar ik moest ook verkoopkanalen bepalen en volumes invullen.”

“De productprijzen zijn bepaald op basis van de kosten, waarbij ik een onderzoek deed naar de marktprijzen van concurrenten en rekening hield met de marges voor retailers. Ik verkoop online via mijn eigen website, maar ook via een aantal retailers en online platformen.”

Annelies Lambert go as u.r

“De communicatie van go as u.r gebeurt voornamelijk via Instagram en Facebook. Als merk kan je zelf veel dingen zeggen, maar mensen willen ook van anderen dingen over je merk horen. Het vinden van goede influencers, met een goeie brandfit en veel authenticiteit, is iets waarvan ik de noot nog niet volledig gekraakt heb.” 

“Daarnaast ben ik ook bezig om met investeerders te praten. Niet enkel vanuit een behoefte aan kapitaal, maar ook om nieuwe mensen in mijn bedrijf binnen te brengen.”

Flanders DC heeft mij eigenlijk super geholpen in de voorbereiding van het merk. Daarnaast ben ik ook naar een aantal Labs geweest, zoals Starten in de Mode. Dat was heel leerrijk omdat je er veel mensen ontmoet, maar ook heel veel content meekrijgt.” 

“Mijn tip voor startende ondernemers: laat je snel omringen door experts, mensen die het al hebben gedaan of mensen met heel veel ervaring in de sector.”


Deze video werd geproduceerd door De Machine.

Het audioverhaal kan je beluisteren op het Flanders DC-podcastkanaal.