Dirk Van Welden van gamestudio I-Illusions, gekend van het spel Space Pirate Trainer, praat over de gamingsector in België en over het platform Steam. Hij geeft tips over hoe in te zetten op marketing en communicatie en waarom een game uitbrengen een internationaal gegeven is. Hij geeft ook mee dat je goed moet weten waarom je een game wil maken.

Bekijk hier de video met Dirk Van Welden

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

“België telt een pak meer gamebedrijven dan vijf jaar geleden.”

In België gaat er in de media minder aandacht uit naar games in vergelijking met bijvoorbeeld Canada of de VS. Dat heeft deels te maken met de sector die hier niet zo groot is, al telt België een pak meer gamebedrijven dan vijf geleden. Dat komt voor een stuk door het VAF/Gamefonds, die gamebedrijven van fondsen voorziet, maar ook door de gerenommeerde game-opleiding DAE in Kortrijk.

“Steam is een hulpmiddel en kan een katalysator zijn.”

Vroeger was Steam een gecureerd platform waarop je je game kon uitbrengen. Nu is het toegankelijk voor iedereen en komen er meer dan 20 games per dag uit. Ieder game krijgt bij aanvang evenveel visibiliteit, maar afhankelijk van hoeveel het bekeken of verkocht wordt, zal het meer of minder getoond worden. Een belangrijke tip alvorens je je game op Steam plaatst: zorg dat je je game al bekend hebt gemaakt via andere kanalen.

“Verstuur nooit e-mails in bulk naar de pers.”

Sociale media zijn heel belangrijk. Het gebeurt dat volgers van volgers iets oppikken en dat het zo bij de pers terecht komt. Daarnaast is het versturen van gerichte mails naar de pers ook een must. Verstuur nooit e-mails in bulk, want die zijn inefficiënt. Het meedingen naar en binnenhalen van awards kan ook een middel zijn om je netwerk uit te bouwen en waardevolle informatie te bekomen wanneer je aanwezig bent op de uitreiking.

"Een game uitbrengen is altijd een internationaal gegeven."

De VS, het VK en Duitsland samen vertegenwoordigen meer dan de helft van al onze omzet. In die landen zal je dus zeker extra inspanningen moeten leveren om in de media te komen. Als je bijvoorbeeld in de media komt in die landen, zal dat vaak overwaaien naar andere landen. Voor sommige landen is het interessant om je game te laten vertalen, voor andere is het werken met een publisher aangeraden.

"Stel je de vraag waarom een game gemaakt moet worden."

Als je een game wil maken, dan is het verstandig om ofwel een bestaand game beter te maken, ofwel om iets volledig nieuws uit te brengen. Op die manier kan je bij de pers en het publiek interesse wekken. Daarnaast is passie onontbeerlijk. Een game maken is een heuse beproeving, en dus zijn passie en motivatie cruciaal om het maken van een spel tot een goed einde te brengen.


Deze video werd ontwikkeld in samenwerking met videoproductiebedrijf Cnocspot.


Luister hier naar Dirk Van Welden:



Ontdek alle podcasts van Flanders DC op Soundcloud of Spotify.

Abonneer je gratis op het Flanders DC-podcastkanaal:

  • iOS-gebruikers kunnen onder andere gebruikmaken van de 'Apple Podcasts'-app. Je wordt automatisch doorverwezen naar onze podcast via Itunes. Uiteraard kan je ook een andere app gebruiken.
  • Android-gebruikers Android-gebruikers hebben veel keuze. Een populaire app is 'Podcast Addict'.

Zoek naar 'Flanders DC' en abonneer je zodat je geen enkele podcast mist.