Vanessa Friedman, moderedacteur bij The New York Times, interviewt Dries Van Noten, een man die letterlijk geboren werd in de modewereld. Hij maakt niet alleen deel uit van de Antwerpse Zes, maar is ook één van de meest succesvolle modeondernemers van het land en heeft een wereldwijde reputatie. Dries creëerde mee de geschiedenis van de Belgische mode. 2017 was het jaar van zijn documentaire, zijn 100ste show én een nieuw boek. Hij vertelt tijdens Fashion Talks 2017 ook over de toekomst, een grote inspiratiebron voor hem.

Terugkijken naar het verleden of vooruitkijken naar de toekomst?

2017 was een bijzonder jaar voor Dries Van Noten. Het maken van een boek en een documentaire deden hem stilstaan bij het verleden, maar ook bij de toekomst. Hij houdt ervan om naar het verleden te kijken, maar is niet nostalgisch. Het verleden dient om naar de toekomst te kijken en dat wil hij graag delen.

De terugblik op het verleden deed Van Noten nadenken over zijn voorbije werk, gemaakte keuzes en moeilijke periodes, zoals de jaren negentig waarin designers werden opgekocht door grote groepen. Kijken naar het verleden is een manier van leren en blijven leren is heel belangrijk voor hem. Bijvoorbeeld de reacties op zijn eerste creaties van de jonge mensen waarmee hij werkt, vindt hij zeer boeiend. Verschillende standpunten zijn op een positieve manier confronterend, want je kan hieruit leren.

Buiten het systeem blijven en een rolmodel zijn voor veel jonge ontwerpers

De creaties van Dries zijn uniek op elke manier en zijn carrière inspireert jonge modestudenten. Hij blijft onafhankelijk en wat hij brengt, valt buiten de lijntjes van het systeem. Dat is wat hem drijft. Van de worsteling in de jaren tachtig om iedereen ervan te overtuigen dat ook België een modebewust land is tot op de dag van vandaag. Zijn kledij en het verhaal dat hij wil brengen zijn het resultaat van een creatief proces waarin hij constant alles in vraag stelt. “Je kunt starten met het idee om een kleurrijke collectie te ontwerpen en eindigen met een collectie in zwart en wit”, zegt Van Noten.

Werken en leven in Antwerpen en het maken van eigen keuzes zijn belangrijk voor hem en dat zie je in zijn werk. Hij zegt: “In een kleinere stad leven zorgt voor een compleet andere levensstijl omdat je veel meer keuzes voor jezelf kunt maken. In mijn werk hou ik ook liever van kleine gebaren en details. In een kleine stad kunnen mensen en verschillende disciplines elkaar veel meer beïnvloeden dan in een grote stad, waar iedereen een eigen dorp creëert en grenzen afbakent binnen die stad.”

 

Vanessa Friedman & Dries Van Noten

Een continue evolutie en wat mode vandaag kan betekenen

We leven in een nieuwe en toenemende gedigitaliseerde wereld waarin we constant vooruit moeten. Ook mode verandert continu, anders wordt het saai. Dries Van Noten verkiest het woord ‘evolutie’ in plaats van ‘revolutie’. Mode moet niet enkel op esthetisch vlak evolueren, maar ook op de manier waarop we naar mode kijken of hoe kleding wordt verkocht. Het is een cruciale oefening om de juiste balans te vinden in hoe je nieuwe, technologische ontwikkelingen kunt toepassen.

Mode is voor Van Noten een communicatiemiddel om je verhaal te vertellen. Veel mensen in de mode vandaag willen een zo groot mogelijke indruk nalaten, maar vergeten het hoofddoel. Het belangrijkste voor Dries blijft dat klanten verrast zijn door zijn kleding en deze dragen.

Een fascinatie voor Francis Bacon en imperfectie

Van Noten vertelt dat hij afgeschrikt wordt door alles wat naar perfectie neigt. Constant moet je creëren, verrassen en uitdagen, want perfecte schoonheid is saai. Van een kunstenaar als Francis Bacon kan hij veel bijleren. Hij beschrijft zijn werk als ‘a disturbing beauty’. Je hebt er een haat-liefde relatie mee, maar dit is net wat inspirerend werkt.

En wat met duurzaamheid?

Een ‘hot topic’ is duurzaamheid. Ook dat gaat niet aan Dries voorbij. Met zijn bedrijf probeert hij op een ecologische manier te werken. Het team in India leeft en werkt in een dorp buiten de grote stad om grote fabrieken en zware werkcondities te vermijden. Hij is ervan overtuigd dat wanneer je echt duurzame mode wil creëren dit momenteel nog zeer moeilijk is en er nog veel moet veranderen. Iedereen is betrokken en moet zijn steentje bijdragen.


Dries Van Noten viel tijdens de uitreiking van de eerste Belgian Fashion Awards in de prijzen. Hij mocht de Jury Prize mee naar huis nemen. Meer over deze prijzen lees je hier.