Wij vroegen aan een aantal creatieve ondernemers hoe zij het afgelopen jaar hebben beleefd en waar ze naar uitkijken in 2019. In het tweede deel laten we fotograaf Bieke Depoorter, architect Luc Binst, marketingexpert Carole Lamarque en designer Frederik Delbart aan het woord.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Bieke Depoorter is fotograaf en lid van Magnum Photos. Ze heeft ondertussen vier boeken uitgebracht en toont haar werk op tal van expo’s in binnen- en buitenland.

Vanuit een jarenlange ervaring en expertise leidt Luc Binst het architectenbureau BINST ARCHITECTS, dat tot voor kort Crepain Binst Architecture heette.

Carole Lamarque richtte mee Duval Union op. Daarnaast heeft ze twintig jaar ervaring in marketing bij bedrijven als Proximus, Sanoma Media en Telenet.

Frederik Delbart ontwerpt onder meer voor Recor Home, Van den Weghe en Quincalux. Afgelopen jaar werd hij door Knack Weekend/Le Vif Express uitgeroepen tot ‘Designer van het Jaar’.

1. Welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

Depoorter: Het ontmoeten van Agata in een stripteasebar in Parijs en de verdwijning van Michael in Oregon. Beide gebeurtenissen leidden tot nieuw werk, dat te zien is op mijn overzichtstentoonstelling in Antwerpen.

Binst: Onze recente verhuis in oktober naar een totaal vernieuwd kader en artistiek adres op het Zuid in Antwerpen. Die plek vormt voor ons 50-koppig team niet alleen een sterke motor voor inspiratie maar ook extra comfort met topfaciliteiten. Met de bijhorende naamswijziging BINST ARCHITECTS staat ons kantoor heden voor 45 jaar expertise.

Lamarque: Mijn opleiding bij Singularity University in Silicon Valley, door Google georganiseerd, met 120 marketingexperts uit Scandinavië en België. Het is onwaarschijnlijk aangenaam om na al die jaren van opgebouwde ervaring nog zo’n diepe inzichten te kunnen verwerven. Ik was ook heel enthousiast over het inspirerende event SuperNova — met onder meer een heel interessante talk van Anna Rosling — in eigen land. In het licht hiervan heb ik het boek Unfair Advantage uitgegeven bij Lannoo Campus.

Delbart: Er waren verschillende belangrijke momenten op professioneel vlak, maar de kers op de taart was het ontvangen van de titel 'Designer van het Jaar'. Het gaf me een enorme boost, maar ook een erkenning voor het harde werk dat ik samen met verschillende teams heb verwezenlijkt.

Bieke Depoorter © Jef Boes

Bieke Depoorter © Jef Boes

Luc Binst

Luc Binst

2. Wat heb je geleerd het afgelopen jaar, in je creatief werk of bij het runnen van je zaak?

Depoorter: Dat tijd nemen productief kan zijn.

Binst: Gezien het uitzonderlijke jaar met onze belangrijke bedrijfsstappen blijkt nogmaals dat je creativiteit en architectuur dagelijks moet managen en dat je continue intern moet reflecteren om substantiële vooruitgang te maken. Een goede organisatie en een bredere signatuur zijn perfect mogelijk, mits het maandelijks duiden van je eigen vocabulaire en de ontwerptools die je hiervoor wil gebruiken of implementeren. Met de recente lancering van een eigen magazine B en de realisatie van kleine maquettes in metaal als abstract distillaat bouwen wij als team continu aan een evolutie in ons werk en hoe architectuur zich conceptueel meer kan duiden.

Lamarque: Dat de mens centraal staat, in alles wat je doet. Het doet deugd om met fijne collega’s en gedreven klanten te mogen samenwerken. Als je bereid bent te geven, komen er ook fijne ondernemerskansen terug.

Delbart: Time management wordt steeds belangrijker. Ik voel dat dit een grote rol speelt in het runnen van een team en een zaak. Met de sneller bewegende maatschappij verwachten mensen meer en vaker. Dit is ook voor 'slow design'-projecten erg belangrijk.

3. Welk werk, product of welke productie heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

Depoorter: Mijn artist residency in Headlands Centre for the Arts in San Francisco. Ik werd er omringd door fantastische kunstenaars van verschillende disciplines, waaronder Stephanie Solinas en Miriam Simun. Het heeft me geleerd om te durven stilstaan en tijd te nemen om naar mijn eigen werk en het werk van anderen te kijken.   

Binst: Het voorbije jaar hadden wij de eer om enkele nieuwe headquarters te mogen ontwerpen als de motor en positieve hefboom voor ambitieuze bedrijven die architectuur als medium omarmen en duidelijk begrepen hebben dat dit vaak dé sleutel blijkt naar meer succesvolle bedrijvigheid. Maar evengoed de opstart van onze nieuwe designtak B brand en de extra ‘room for art’ B scene zijn boeiende initiatieven in het verder versterken en breder verankeren van onze artistieke interesses en try-outs met externen.

Lamarque: Een maatpak voor vrouwen: Lies De May richtte dit jaar Suits Her op. Hoe perfect kan het zijn om je eigen vrouwelijk gepersonaliseerd maatpak te kunnen dragen.

Delbart: Ondanks een extreem druk jaar ben ik erin geslaagd om toch enkele dagen vrijaf te nemen en een roadtrip door Denemarken te plannen. Ik ken Denemarken ondertussen wel al wat en heb er mijn hotspots, zoals het Louisiana Museum, dat me steeds opnieuw weet te verbazen door de perfecte balans van kunst, architectuur en vormgeving.

Carole Lamarque

Carole Lamarque

Frederik Delbart © Patricia Goijens

Frederik Delbart © Patricia Goijens

4. Wat wordt volgens jou de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2019?

Depoorter: Meer en meer fotografen gaan op zoek naar nieuwe manieren om met het medium om te gaan. Hierbij ontstaan er meer en meer collaboratieve projecten. 

Binst: In het geïntegreerde ontwerpproces onder alle betrokken bouwpartners wordt de performantie en deskundigheid van het teamwork naar de toekomst nog belangrijker en zal zowel VR als AR een sterk onderdeel worden! Daarnaast is het in ons vakgebied meer onze taak om visionair te schakelen en de overheid te sensibiliseren op vlak van mobiliteit, stedenbouw en architectuur.

Lamarque: Ik mag ervan dromen dat het verscherpen van een ‘unfair advantage’ een trend wordt in het ondernemerslandschap. Vanuit je extreem unieke identiteit ga je zakendoen en leer je denken als een cheeta. Door onder meer je snelheid, focus, territorium en wendbaarheid op punt te zetten, laat je je concurrenten gissen naar je aantrekkingskracht en zet je jezelf in de schijnwerpers.

Delbart: Ik denk dat de extremen groter worden: er komt sneller en meer ‘rommel’ de wereld in dan ooit tevoren, maar tegelijkertijd zijn we ervan overtuigd dat kwaliteit en vakmanschap een toegevoegde waarde bieden, niet enkel voor de gebruikers. Aan de andere kant is de persoonlijkheid van de gebruiker een belangrijke factor in het ontwerpproces: de gebruiker moet zo vroeg mogelijk in het traject betrokken worden.

5. Wat wens je jezelf, je bedrijf of de creatieve sector toe in 2019?

Depoorter: Vrijheid en tijd om te creëren. 

Binst: Het is onze betrachting en onze creatieve uitdaging om de opportuniteiten in de sector vanuit een macro-view en vanuit een macro-attitude samen te ondersteunen en verder vorm te geven. We zijn toe aan nog meer vernieuwing en politieke moed bij instanties die onze sector nog sterker kunnen ondersteunen.

Lamarque: Meer diversiteit op alle vlakken. Bijvoorbeeld binnen teams, besturen, raden van bestuur, maar ook in onze keuzes om mensen. Werf andere talenten aan dan je tot nu toe deed. Als individu mag je ook dromen dat diverse talenten meer tot hun recht kunnen komen in de toekomst.

Delbart: Veel energie, geduld en inspirerende samenwerkingen. Klinkt cheesy, maar het is de waarheid.