De Belg staat internationaal bekend om zijn bescheidenheid. Een mooie eigenschap, maar soms mogen we ook eens ons trotse kloppende hart tonen voor het talent uit eigen land. Met de gloednieuwe Belgian Fashion Awards willen Flanders DC, Le Vif & Knack Weekend en MAD samen de Belgische modesector in de bloemetjes zetten.

De winnaars van de Belgian Fashion Awards

  • De Jury Prize. Wie het over Belgische mode heeft, denkt onmiddellijk aan Dries Van Noten. Een honderdste defilé in Parijs en een boek over deze honderd shows, maakten van 2017 zijn jaar. Zijn reputatie is internationaal, zijn talent ontegenzeglijk verbonden met Antwerpen. Een indrukwekkend jaar dat bekroond wordt met deze juryprijs van de allereerste editie van de Belgian Fashion Awards.
  • De award Designer of the year wordt uitgereikt aan de ontwerper die de jury dit jaar wist te bekoren met zijn werk. Deze eer valt te beurt aan Raf Simons. Als creatief directeur maakte hij Calvin Klein opnieuw tot een van de meest gewilde modelabels. Tegelijk slaagt hij erin om dit naadloos te combineren met zijn eigen label en op die manier twee werelden neer te zetten.
  • De award Emerging talent of the year gaat naar Façon Jacmin voor hun unieke visie en aanpak. De tweeling creëert dé denim wardrobe voor vrouwen. Ze brengen hun tijdloze en veelzijdige creaties uit Japanse denim op een originele manier tot bij de consument. Ségolène en Alexandra ontvangen voor deze award een geldprijs van 5.000 euro, aangeboden door de organiserende partners. Je kunt binnenkort hun collectie ontdekken aan de hand van een installatie in de hal van het Mode Museum Provincie Antwerpen.
  • De award Professional of the year wordt toegekend aan een stylist, fotograaf, make-up/hair artist of een mannequin die een uitzonderlijk jaar kende. De prijs gaat naar Inge Grognard. Deze make-up artist vult de grote Belgische ontwerpers perfect aan sinds haar debuut en dat van de Zes van Antwerpen. De afgelopen 30 jaar heeft ze met haar conceptuele make-up tal van trends en tendensen neergezet en ze blijft de volgende generaties inspireren. De site The Business of Fashion, een wereldautoriteit in de modesector, benoemde haar dit jaar tot één van de 500 meest invloedrijke modemensen ter wereld.
  • De award Entrepreneur of the year wordt uitgereikt aan een Belgische ondernemer (of label uit de modesector) die dit jaar een succesverhaal schreef. De prijs wordt toegekend aan Anton Janssens en Raf Maes van het label Komono. Hun horloges en brillen met typische effortless look worden wereldwijd gedragen. Komono wordt in meer dan vijftig landen verkocht en opende, na Antwerpen in september, een tweede boetiek in onze Belgische hoofdstad.
  • De award Fashion brand of the year gaat naar het merk dat door het grote publiek werd gekozen op de site van Le Vif Weekend en Knack Weekend, uit een shortlist van 24 merken. De jury selecteerde deze merken omdat ze zich dit jaar hebben onderscheiden. In totaal brachten meer dan 25.000 lezers hun stem uit. Het Belgische lingeriemerk Marie Jo sleept de prijs in de wacht.
  • De award Most promising graduat gaat naar een net (juni 2017) afgestudeerde aan een van onze zeven grote Belgische modescholen. De award gaat naar Rushemy Botter van de Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Hij zette met zijn mannencollectie een fris en hedendaags modebeeld neer dat op een creatieve manier een hommage brengt aan Curaçao. Deze jonge ontwerper zal in januari voor de tweede keer zijn collectie presenteren in Parijs. Rushemy Botter ontvangt voor deze award een waardebon van 500 euro aan stoffen van The Fabric Sales.

 

De jury bestaat uit vertegenwoordigers van Flanders DC (Nathalie De Schepper en Ann Claes) en MAD (Elke Timmerman en Alexandra Lambert), modejournalisten (Anne-Françoise Moyson, Ellen De Wolf), de hoofdredactrices van Le Vif Weekend en Knack Weekend (Delphine Kindermans en Ruth Goossens) en belangrijke stemmen uit de modewereld (internationale inkopers: Pascaline Smets, Aude Gribomont en Geert Bruloot, Allison Mc Greal (oprichtster The Fabric Sales en A/MG Suits), international fashion editor Angelo Flaccavento en Elisa De Wyngaert (curator Mode Museum Provincie Antwerpen).

Dries Van Noten en Ann Claes (Flanders DC)

Dries Van Noten en Ann Claes (Flanders DC) © Fille Roelants

Ik Koop Belgisch

Uit een studie van Creamoda blijkt dat twee op de drie landgenoten geen enkel Belgisch modemerk kent.

Opvallend is dat bijna de helft van de ondervraagden wel de voorkeur geeft aan Belgische merken. De doorslaggevende argumenten om Belgische mode te kopen, zijn voornamelijk het ondersteunen van de eigen economie en de kwaliteit van Belgische merken. Ook associeert de overgrote meerderheid Belgische mode met stijl, draagbaarheid en duurzaamheid.

Meer zichtbaarheid creëren voor Belgische mode is dus een strijdpunt van Flanders DC. Al sinds 2015 zet de organisatie lokaal talent in de kijker aan de hand van hun 'Ik Koop Belgisch' campagne. Met stickers op de winkelruiten en de hashtag #ikkoopbelgisch zetten ze Belgische mode in de spotlight. Sinds kort hebben ze ook een Franstalige luik 'J'Achète Belge' (#jachetebelge) toegevoegd om in gans het land de winkelende landgenoten op weg te helpen.

Raf Simons

Raf Simons © Fille Roelants

Zeven awards

Internationaal staat Belgische mode op de kaart als avant-garde, professioneel en met een eigen unieke visie. Flanders DC, Le Vif Weekend, Knack Weekend en MAD vonden het daarom hoog tijd om de verschillende aspecten van de Belgische modesector in de kijker te zetten aan de hand van zeven awards. De Belgian Fashion Awards zijn de eerste Belgische modeprijzen van dit niveau. "Een keer per jaar, tijdens de uitreiking van de Belgian Fashion Awards, mogen we het uitschreeuwen dat we trots zijn", laat Nathalie De Schepper van Flanders DC optekenen.

Dat er zeven prijzen worden uitgereikt is geen toeval. Er zijn immers heel wat verschillende aspecten waarin de Belgen uitblinken in de mode. "De modesector is een kruispunt van creativiteit en ondernemerschap. Elk aspect van deze sector verdient een spotlight, als erkenning vanuit de sector zelf alsook vanuit het grote publiek", aldus Ann Claes van Flanders DC.

De modewereld is niet de simpelste. Het is vaak hard knokken om er te geraken.

Dat bevestigt ook Alexandra Lambert van MAD: "Er zijn zoveel Belgen in deze sector met een uitzonderlijke carrière, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is, denk maar aan de hobbelige parcours van heel wat modeontwerpers."

Alexandra Jacmin, Alexandra Lambert (MAD) en Ségolène Jacmin

Alexandra Jacmin, Alexandra Lambert (MAD) en Ségolène Jacmin © Fille Roelants

België boven

De Belgische talenten worden internationaal gelauwerd en mogen vaak prijzen mee naar huis nemen. Waarom dan nog Belgische prijzen eraan toevoegen? "De ontwerpers en mensen uit de sector appreciëren het initiatief van de Belgian Fashion Awards heel erg. Erkenning uit eigen land doet deugd", vertelt Ellen De Wolf, moderedacteur bij Knack Weekend.

"Het voordeel van prijzen op nationaal niveau is dat de impact veel groter is. En dat verdient de sector ook. Twee keer per jaar vullen we een volledig nummer over Belgische mode. Dat we genoeg materiaal hebben om uit te kiezen — en zelfs darlings moeten killen in het selectieproces — is een luxe. We hebben zoveel talent in ons land, dus is het niet meer dan normaal dat we hen belonen met prijzen", vult ze aan.

Dat bevestigt ook Knack Weekend hoofdredacteur Ruth Goossens: "Belgische mode is ontzettend sterk internationaal geapprecieerd voor en achter de schermen. Het is raar dat we allerlei prijzen hebben voor verschillende sectoren, maar geen modeprijzen. Dat is heel erg zonde. Bijna alle magazines hebben beauty-prijzen en ook Belgisch design wordt beloond.

We wilden de mode-industrie uit eigen land dus op een hoog niveau in de kijker zetten.

Aangezien we twee keer per jaar een 'Mode, dit is Belgisch'-nummer uitbrengen, passen deze prijzen perfect bij ons DNA."

Het idee van de prijzen komt niet uit de lucht gevallen. "De vraag om Belgische modeprijzen in het leven te roepen lag al een ruime tijd op tafel. Dat er internationaal positief bericht wordt over de Belgische mode is natuurlijk leuk, maar dat mogen we hier in België zelf ook doen. We moeten niet te bescheiden zijn over onze modeprofessionals", licht Nathalie De Schepper toe.

Bekend in België

"Vanuit Flanders DC vonden we het ook belangrijk om een publieksprijs uit te reiken. Het sluit goed aan bij de #ikkoopbelgisch campagne om de consument zelf te laten kiezen welk Belgisch merk zij willen belonen. En hopelijk ontdekken ze in de lijst met genomineerden nog nieuwe merken die ze nog niet kenden. Dat het lingeriemerk Marie Jo deze prijs in de wacht heeft kunnen slepen, is niet verbazingwekkend. Welke Belgische vrouw heeft er geen setje van Marie Jo? Het merk verenigt perfect het Belgische vakmanschap met vernieuwende innovaties.

Nathalie De Schepper (Flanders DC) en Marie Jo

Nathalie De Schepper (Flanders DC) en Marie Jo © Fille Roelants

Ook de Entrepeneur of the year award vinden we een erg belangrijke prijs.

Mensen die de zakelijke kant van mode onder de knie hebben, mogen ook eens in de bloemetjes gezet worden.

Komono is een verdiende winnaar. Ze hebben op enkele jaren tijd een bekend bedrijf weten uit te bouwen dat een erg sterk beeld neerzet. Ze zijn niet bang voor ondernemen in het buitenland en tonen doorzettingsvermogen. Hun roots mogen dan duidelijk Belgisch zijn, ze gaan voor world domination. Het is leuk om te zien hoe een democratisch bedrijf potten breekt internationaal," aldus Nathalie De Schepper.

Anton Janssens (Komono) en Ann Claes (Flanders DC)

Anton Janssens (Komono) en Ann Claes (Flanders DC) © Fille Roelants

"Dat een succesvol merk als Komono Belgisch is, weten niet alle Belgen. Wat zij hebben kunnen bereiken verdient erkenning", vult Ellen De Wolf aan.

Alle juryleden zijn het erover eens dat ook de professionals behind the scenes een erg positieve naam aan de Belgische mode geven. "We willen mensen die het al die jaren al goed doen eindelijk eens in eigen land belonen. En ook diegenen die vaak onzichtbaar blijven omdat ze achter de schermen werken een hart onder de riem steken. Iemand zoals Inge Grognard, die de Professional of the year award wint, heeft al sinds de tijd van de Antwerp Six een enorme impact op de mode. Ze kan als geen ander de visie van de modeontwerper waar ze mee samenwerkt omzetten in haar eigen werk", licht Nathalie De Schepper toe.

Inge Grognard en Ruth Goossens (Knack Weekend)

Inge Grognard en Ruth Goossens (Knack Weekend) © Fille Roelants

Buy local

De juryleden willen niet alleen de modeprofessionals belonen met een prijs, maar ook consumenten aansporen om bij lokaal talent te kopen. Zeker de jonge garde heeft erg veel aan steun van de Belgische consument.

Elke Timmerman (MAD) en Rushemy Botter

Elke Timmerman (MAD) en Rushemy Botter © Fille Roelants

"Ga shoppen bij het jonge Belgische talent. Toon hen dat je hen steunt. Awards alleen zorgen er natuurlijk niet voor dat je iets verkoopt, maar we hopen hen meer herkenbaarheid te geven via dit platform en zo de consument te inspireren. Uit onderzoek blijkt dat de Belgische consument graag Belgisch koopt, dus hoe meer naamsbekendheid voor de Belgische talenten, hoe beter voor hun financiële zekerheid en voortbestaan."

Wie weet helpen deze modeprijzen om onze trots over de Belgische mode wat vaker uit te drukken in woorden én in ons shopgedrag. Want bescheidenheid is heus niet altijd nodig.


Dit artikel verscheen eerder in Knack Weekend