Expertendag 'Duurzame Mode: van communicatie tot verslaggeving'

Georganiseerd door
Flanders DC

Als gevestigd modebedrijf sta je voor heel wat uitdagingen, zeker ook op vlak van duurzaamheid. Hoe en wanneer je best communiceert over je duurzaamheidsinspanningen is geen gemakkelijke kwestie.

Doe je al genoeg inspanningen om er iets over op je website te zetten? Ben je dan niet aan ‘greenwashing’ aan het doen? Hoe zit het met de richtlijnen om een echt duurzaamheidsverslag te maken? Integreer je daar ook de ‘Sustainable Development Goals’ in? En hoe breng je buiten deze droge rapportering om ook een verhaal naar de eindklant? Schakel je hier social media en pers voor in? Of bereik je je klanten net beter via point of sales materiaal, je winkelpersoneel en misschien zelfs de labels in je kleding?

Speciaal voor jou organiseren we op dinsdag 19 februari 2019 in Antwerpen een Expertendag rond het communiceren van je duurzaamheidsaanpak. Bedoeling: naar huis gaan met duidelijke antwoorden, frisse inzichten en nuttige contacten.

Hoe?

Er zit een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten uit alle hoeken van de modesector én daarbuiten klaar om al je vragen te tackelen. In kleine groepjes wissel je op een sofa van gedachten met straffe experts. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van hen reserveren.

Concreet

Je kiest zelf bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen.

Een ticket kost 30 euro excl btw, lunchbuffet en afsluitende drink inbegrepen.

Programma

We starten met twee plenaire presentaties, nadien maak je je keuze uit 3 sofasessies (in kleine groepjes), en voeg je — indien gewenst — individuele gesprekken met de experts toe.

  • 12u00 — 12u30: Onthaal met lunch (soep, salade, brood)
  • 12u30 — 13u30: Duurzaamheidscommunicatie en- verslaggeving: waar te beginnen? - Frank Van Damme (Commotie)
  • 13u30 — 13u45: Communicatie via smart labels: wees slim met kledinglabels en hangtags - Erna Heymans (EE Labels)
  • 13u45 — 14u00: Pauze
  • 14u00 — 14u45: Sofasessie naar keuze of individueel gesprek
  • 14u50 — 15u35: Sofasessie naar keuze of individueel gesprek
  • 15u40 — 16u25: Sofasessie naar keuze of individueel gesprek
  • 16u30 — 17u30: Afsluitende drink en mogelijkheid tot individueel gesprek

Sofasessies

Voor de sofasessie geef je bij inschrijving je voorkeuren door. Er zijn 3 sofasessie's:

  • Branding: How to tell your brand's story and mission through articles, editorials, social media and events - Dörte Lange
    Dörte Lange is an award-winning designer and art director working across print and digital for international design studios, fashion and lifestyle clients, and print publications such as ELLE and ELLE Decoration in Berlin, London, Lisbon, and Munich. In 2016, she launched the online mindful fashion publication Lissome and set up a series of events on mindfulness in fashion. Dörte deelt graag haar kennis tijdens een sofasessie (in het Engels).
  • PR: Waarom communicatie over duurzaamheid steeds belangrijker wordt voor modemerken en de rol van PR in dit verhaal - Marieke Vinck (Charlie + Mary)
    Marieke Vinck is een van de oprichters van het Amsterdamse True Fashion platform Charlie + Mary. In 2009 opende ze samen met partner Charlotte van Waes een van de eerste duurzame concept stores in de Benelux. Met hun agency Charlie + Mary brengen ze duurzame merken samen met retailers en influencers. Vanuit hun Amsterdamse showroom en pop-up showrooms in Antwerpen en Brussel, werken ze samen met de meest invloedrijke retailers, stylisten, journalisten en experts om de hele duurzaamheidsbeweging een duwtje in de rug te geven. Met een team van experts dat al meer dan 10 jaar actief is in duurzame mode, geeft Charlie + Mary advies over content en communicatie naar de kritische modeconsument van vandaag en morgen. Marieke neemt je tijdens haar sofasessie mee op een korte reis door de tijd waarin ze uitlegt hoe communicatie over duurzaamheid voor modemerken steeds belangrijker is geworden in de laatste 10 jaar. Aan de hand van enkele voorbeelden en praktische tips wordt je in haar sofassie geïnspireerd om dit alles zelf te implementeren in je PR strategie.
  • Adding the cool to eco, the Hoodlamb case - Douglas Mignola (Hoodlamb)
    Douglas Mignola is the founder of Hoodlamb which has established itself as the premier sustainable Winter jacket brand in Europe and North America. Hoodlamb began back in 1993 when there was very little interest in eco- clothing. Trying to make a fashionable and popular eco-concious brand back them was not easy and we often were the only eco-brand at popular trade shows such as Bread & Butter. We realised early on that in order to make it in the fashion world we would have to compete with non-eco brands by adding the "cool" factor to Eco. Hoodlamb has developed superior hemp blends and has even developed a fake fur including hemp and recycled plastic.

Individuele gesprekken

Voor de individuele gesprekken kan je een keuze maken uit 5 experts:

  • PR: Birgit Hubloux
    Birgit Hubloux richtte in 2003 oona op als PR & Communications agency binnen de creatieve sector. Vandaag is oona een toonaangevende speler op Benelux op vlak, met om en bij de 40 mensen en offices in Antwerpen, Amsterdam en Gent. Story telling en content zitten in het hart van oona. Jarenlange ervaring op Belgische én internationale mode- en designmerken maken dat Birgit een diepe kennis heeft opgebouwd rond alle aspecten van PR. Zo ook als het gaat over duurzaamheid, door haar persoonlijke betrokkenheid bij lokale en/of slow fashion labels als JUTTU, JBC en Façon Jacmin als bij internationale fast fashion retailers als Monki en Primark. Birgit is een gedreven PR met een passie voor verhalen en persoonlijke connecties. Met plezier bespreekt ze jouw vragen en bedenkingen in een one-on-one gesprek.
  • Auditsystemen, certificaten en duurzaamheidslabels : Mieke Pieters (The Global Picture)GOTS, bio, FairWear of FairTrade? Mieke Pieters beantwoordt in een persoonlijk gesprek al je vragen over duurzaamheidslabels, certificaten, audits en managementsystemen. Mieke is zaakvoersters van consultingbureau The Global Picture en opleidingsplatform CSR Campus en spreekt vanuit meer dan 20 jaar ervaring in duurzaam ondernemen en aankoop management.
  • Strategie- Karin De Bruyn (Spectra) 
    Duurzaamheid: het woord wordt steeds vaker misbruikt door ‘grote ‘ bedrijven in een poging om zich anders te profileren. Hoe vertaal je dan als ondernemer jouw oprechte inspanningen op het vlak van duurzaamheid op een manier die je merk niet alleen sterker maakt maar ook differentieert van alle anderen? En hoe vertrek je daarbij van wat de consumenten willen, morgen en overmorgen? Karin De Bruyn is mede-bezieler van Spectra; een adviesbureau dat bedrijven begeleidt bij strategische merktransformaties. Eerherstel voor het merk, dat als entiteit de brug moet slaan tussen consumentenbehoeftes, een duurzame maatschappij en cultuur.
  • Duurzaamheidscommunicatie en -verslaggeving - waar te beginnen? Frank Van Damme
    Frank Van Damme probeert al zo lang als hij zich kan herinneren van de wereld een betere plek te maken. Wapens in die strijd zijn flinke porties overredingskracht en naïviteit. En Commotie. Het communicatieadviesbureau dat hij in 2002 oprichtte om communicatie met toekomst te creëren, verhalen met toekomst te vertellen en informatie met toekomst te delen. Duurzaamheidscommunicatie - en meer bepaald een duurzaamheidsverslag - is zo’n verhaal met toekomst. Je leert hoe je dat het beste ‘vertelt’. Frank geeft een plenaire sessie en is beschikbaar voor een persoonlijk gesprek.
  • Duurzaam marketingmateriaal: wees slim met kledinglabels en hangtangs - Erna Heymans (EE Labels) 
    RFID, NFC en ‘smart’-labels? We hebben er allemaal al wel eens over gehoord, maar wat houdt dit juist in en wat zijn de mogelijkheden wanneer je chips in je merklabels inweeft? Erna Heymans adviseert je vanuit een jarenlange ervaring bij EE Labels hoe je als modemerk op een snellere manier informatie over je productieketen kan delen en hoe je interactie met je eindconsument kan creëren via je merklabels. Denk bijvoorbeeld aan foto’s en videomateriaal om je eindklant mee te trekken in jouw verhaal. EE Labels is al jaren een toonaangevende en innovatieve expert op het gebied van “labeling & branding” en is actief in de fashion, industrie & automotive. EE Labels is bovendien gebonden aan het ‘STeP by Oekotex’ duurzaamheidscertificaat. 
Datum

19 februari 2019

12:00 - 17:30

Locatie

Plein Publiek - Circulair Zuid
D'Herbouvillekaai 19

2020 Antwerpen, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

30 euro excl btw

Andere activiteiten